Traktorer och processorer

Självkörande (autonoma) traktorer

5 inlägg 2709 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Självkörande (autonoma) traktorer

Fredrik Reuter  
#520301 Vare sig vi vill eller så gör tekniken som kan göra fordon autonoma eller självkörande stora och snabba framsteg. Nu börjar det dyka upp företag som erbjuder ombyggnad av traktorer för att ägaren kan ta steget ur ur hytten och på håll se traktorn köra själv.

Incitamentet för den autonoma tekniken är att spara pengar. Det är kostnadseffektivt att låta traktorn köra själv.

Bear Flag Robotics är ett företag baserat i utanför San Francisco i USA och som nu säger sig kunna erbjuda ett kit som eftermonteras på traktorn och gör den självkörande. GPS styrningen givetvis, men tekniken ska göra att traktorn ska kunna köra själv även när inte GPS signal finns. Detta uppnås genom bland annat krocksensorer monterade på traktorn.

Fördelen med BFR:s kit är att traktorägaren kan fortsätta att köpa de traktorer som är bäst för hens verksamhet, märkesoberoende alltså. Dessutom att tekniken enkelt kan slås av och traktorn kan köras som vanligt.

Något som troligtvis blivit förbisett i den autonoma tekniken är "Spela in och kör" funktioner som finns i den autonoma tekniken. Med detta menas att man först kör traktorn helt manuellt samt att man samtidigt sätter datorn i "REC" läge. Efter det kan traktorn på millimetern köra denna sträcka, om och om igen.

Traktorer är troligtvis ett område där den självkörande tekniken kan slå igenom på bred front. Anledningen är ju att tekniken kan slås på när traktorn befinner sig på områden som normalt varken har trafik eller människor i rörelse. Dessutom går ju traktorn i arbete inte speciellt fort.

Här är en video från Bear Flag Robotics.



http://bearflagrobotics.com/



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Självkörande (autonoma) traktorer

Jolly  
#520502 Spännande. Tror att detta kommer snabbare än vad många anar.

Användarvisningsbild

Re: Självkörande (autonoma) traktorer

Aqualize  
#521209 Sådant här jag skulle vilja vara med och bygga på (autonoma traktorer generellt). Modifierande av andra tillverkares produkt är jag dock lite tveksam till. Här verkar det vara enklare traktorer och då går det an men helt datorstyrda stora maskiner känns lite vanskligt om någon annan ska in och pilla i.

Tesla arbetar ju mycket med självstyrande och har tagit en hel del patent men 2014 öppnade de för att låta andra använda de patenterade lösningarna utan royalty osv. Att bygga patentmurar förhindrar utveckling. Så sådant här kan nog andra tillverkare av fordon, t.ex. traktorer, kunna få lite hjälp på traven.

Riktigt autonoma traktorer behöver ju kameror för att se och det hoppas jag det utvecklas mer av. Man måste kunna förstå vad man ser på gärdet, eller i skogen (där hamnar väl tekniken på skördare och skotare först, inte traktorer för skogen).
Kameror som ser redskapen och AI som förstår vad som är normalt och vad som är fel behöver finnas. Man ska inte bygga den autonoma maskinen med tusentals sensorer för alla möjliga fel. Då blir det mest fel på sensorerna.
Traktorerna måste kunna se dräneringsbrunnarna, surhålen (eller märka när det börjar slira och inte fega hela tiden men inte heller dumdristigt köra fast). Tesla satsar väl på att självkörande funktionen (helt, inte bara autopilot på stora vägar) behöver bli 10 gånger säkrare än människor på att köra bil enligt olycksstatistik innan det kan släppas på helt och hållet. Likaså kör ju mänskliga förare sönder maskiner men om maskinerna gör det själva så duger inte det - behöver bli bättre.

Användarvisningsbild

Re: Självkörande (autonoma) traktorer

Jolly  
#521217 Jag kan tänka mig att maskinerna blir mindre för att minska markskador. Eftersom du inte finns någon förare som behöver rast och skifbyte kan man i stället köra hela tiden och ändå hinna med.

Användarvisningsbild

Re: Självkörande (autonoma) traktorer

Aqualize  
#521219 Ja för en del uppgifter där lämpar sig väl med många blir det nog svärmar av maskiner. Radodling, t.ex. ogräsbekämpning.
Men harvning eller sådd av spannmål känns det inte vettigt att ha 10 st maskiner med 1 m harv istället för större dragare med 10 m harv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).