Motorsåg och handhållet

evinrude junior båtmotor

15 inlägg 4970 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

evinrude junior båtmotor

pavo  
#519765 Finns det någon som mekat med denna båtmotor?
Får inte kylvattnet att stiga upp i mot cylindern efter byte av inpeller.
Provkör med borrmaskin på motoraxel.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: evinrude junior båtmotor

Olav  
#520251 Funkade det innan impellerbyte?

Har motorn gått i havsvatten?

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

pavo  
#520252 Fungerade innan byte, har inte varit i saltvatten, måste vara något med tillförsel av vatten till pumphuset?

   TS
Avatar Fallback

Re: evinrude junior båtmotor

olli  
#520255 Roterar du motorn i rätt riktning? Medsols.

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520272 Nåt skit i ledning?

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

Vardon  
#520276 Nått som kan hända med sandstrand att man drar med in sand i impellerhuset som "blästras" så det inte trycker kylvatten som det ska

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

anersimyra  
#520291 Hamnade impellervingarna åt rätt håll.. :???:

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

pavo  
#520403 Har kört den som är normalt i vatten men den blir varm, därför skruvade jag bort motorn kört med borrmaskin på motoraxel, går åt samma håll som motor går, inpeller går ej att vända fel eller rätt, krysskilen går i spåret på inpellern.
kylkanaler är fria.
Enda problemet kan vara om någon bricka av plast som ser ut att vara sliten, om det är till för distans, kan inte få det det rätta trycket i pumphuset.
Tänkte om någon på detta forum nyligen bytt inpeller på liknande motorer eller någon skiss över pumphuset skall vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: evinrude junior båtmotor

olli  
#520407 Tror kanske som anersimyra att du möjligen har impellervingarna åt fel håll. De ska släpa med rotationsriktningen, och inte vara böjda framåt mot, om du förstår hur vi menar.

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

anersimyra  
#520423 Har du demonterat och kontrollerat om den nya impellern fortfarande är hel? Och man kan som sagt montera impellern fel beroende på åt vilket håll man vrider in den i impellerhuset vid montage. Får man vingarna åt fel håll suger det inte vatten och impellern riskerar att rätt omgående gå varm och gå sönder.. :o

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

anersimyra  
#520426
En bit in i filmen beskrivs åt vilket håll impellern ska monteras.. :-bd

Avatar Fallback

Re: evinrude junior båtmotor

Brorsan  
#520427 Har du fått rätt impeller, rätt höjd och diameter.
Nu är det nästan 30 år sedan jag var utbordarmeck så minnet är lite suddigt men det var någon av dom små motorerna som hade kylproblem och hade någon ombyggnadssats till pumpen, minns inte vad.
Olle

Avatar Fallback

Re: evinrude junior båtmotor

olli  
#520452 Möjligen kan delar av trasig impeller täppa någon vattenkanal.

Användarvisningsbild

Re: evinrude junior båtmotor

pavo  
#520543 Tack för visat intresse nu har jag fått god handledning hur man monterar pumphuset
Stort Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: evinrude junior båtmotor

Brorsan  
#520554
Brorsan skrev:Har du fått rätt impeller, rätt höjd och diameter.
Nu är det nästan 30 år sedan jag var utbordarmeck så minnet är lite suddigt men det var någon av dom små motorerna som hade kylproblem och hade någon ombyggnadssats till pumpen, minns inte vad.
Olle

Minnet slirade inte så mycket.
När jag såg anersimyras film kände jag igen ombyggnadssatsen , första modellerna hade impellern direkt i aluminiumhuset
Olle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).