mån 06 aug 2018, 13:18#520299
Slurfi skrev:Ska man verkligen kolla på 20 år gamla traktorer?
Ja, snakker vi valmet/valtra så ska man absolut det. (Eller redan ombyggda traktorer av andra märken)
Men håller med om att man inte ska bygga om gamla traktorer, men dessa valmeter funkar fint som dom er.
Och tro att en ny traktor er befriad för fel er åtminstone helt fel, enligt min erfarhet.
Min jobbarkompis hadde tidligare en feilfri Ford 4830 som bare rullade på(likt mina 2 valmeter), men av någon anledning så fick han före sig att det vore trevlig och "säkrare" med en helt ny.
Så han köpte en sprillans ny Case jx80 2013, och det har inte vore annat en tröbbel med denna.
Denna har vore klyvd 3 gånger, fiksad läckage i bakhjulet, som kostat ca 25000tkr. (nu läckar den på andra sidan)
Dom 3 första åren var det ju garanti så då var det lungt, bortsett från avsaknaden av traktoren när den sto på verkstad (fått lånetraktor vid 2 tilfällen), men numera får han ju stå för dessa rep. själv.Just nu står den med läckage i bromssytemet och läckage vid ena bakhjulet.
Så ser man til driftsäkerhet, så ska man absolut inte döma bort 20 år gamla traktorer med lagom antal timar.
Jag köpte min 18 år gamle valmet 6400 kort tid efter han bytte från gammal Ford til ny Case, och vi kör ca samma antal timar varje år, Valmet 6400`n har det inte varit nån enda fel under denna tid.
Valmet 665 har jag haft i 15 år nu, och enda som lagt av på den under dessa år er dieselmäteren, annars har den varit felfri. (har inte brydd mig med att byta givare, då jag fyller tanken efter varje pass.)
Så min mening er bare att säga att nytt inte er nån garanti för felfri och "säkar" traktor, slik både min kompis och even jag trodde.
Men ser man på traktorer generelt på ca 20 år, så bör man nog hitta en som redan vore til ombyggnad hos ôlmstad smide, annars er det egentlig bara valmet som gäller.
Håller med om att man inte bör lägga stora pengar i ombyggnad av så gamla traktorer, som kanske kommer på samma belopp som själva traktoren. Det låter inte vettigt.
Sen er det nästan bättre med 20 år gamle traktorer enn 10 år gamle, då dessa nyare har mer plast och datorgrejor, even hos valtra, t.eks er det vel plasttank på sidan av alla modeller från 2008 och nyare.
Så 15-20 år er precis lagom, om man hittar et objekt med relativt lite timar och i övrigt bra skick.
Altså Valmet/valtra 6000/6x5x eller 8000 serien. (Näckdelen med 8000 serien er vel avsaknad av Turbin, bortsett från just modellen valmet 8000, och något lengre traktor med 6 cylinder motor som vel er lite törstigare.)
Vel detta er bara mina 5 öre til denna debatten, finns säkert lika mange åsikter som det finns traktorer.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc