Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Utveckling av åkgräsklippare

36 inlägg 23438 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

snubblaren  
#165304
Jimmy_Nilsson skrev:Köp en Ventrac 3200 så uppfyller den många av punkterna som skrivits här. Kostar visserligen en del men finns gott om redskap till om man vill ägna sig åt annat än gräsklippning

Vad går 4200 traktorn på?

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

marcus_ford 3600  
#165327 Jag tänker
1. Gå i minst 20 km/h
2. En bra svängradie
3.extremt bra multiclip
4. bränslesnål

Användarvisningsbild

Re: Utveckling av åkgräsklippare

stegmaster  
#165523
marcus_ford 3600 skrev:Jag tänker
1. Gå i minst 20 km/h
2. En bra svängradie
3.extremt bra multiclip
4. bränslesnål


Jösses, en Jonsered rider 2215 4x4 klarer nästan dina krav då. :wink:

1. Nei, max 10km/t
2. Ja
3. JA
4. Ja
5. 4x4(som du glömte) :grin:

Köpte en sånn ifjol, och håll på och kjöpa med endast 2wd, utan att testa först.
Sen fikk jag testa en 2wd precis innan jag slog til och då var valet enkelt, det blev en 4wd, för den bakhjulsdrivna var nästan värdelös i branter.

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

torpöbo  
#165581 Stiga utvecklade på 80-90 talet en vanligt gräsklippare man går bakom med den skillnaden att den var ca 1-1,2 m bred. Då den inte skulle konkurrera med åkklipparna så kom den aldrig i produktion, vet dock om några som har haft prototypen hemma.

Det är precis vad marknaden saknar en gräsklippare som man går bakom som är ca 1 meter bred med bra drivning och en motor på någonstans 12 hästar så den orkar driva ordentligt däcket ordentligt samt med avfjädrat handtag så att man inte får vibrationsskador vid professionell användning.
Borde gå att bygga prototyp med ett klippdäck från en åkklippare.

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

snubblaren  
#165597 Finns sådana wright bygger rätt breda gräsklippare man går bredvid.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling av åkgräsklippare

Tokslut  
#520204 Vart det nått utvecklat?

Hamnade här när jag gjorde en sökning på Ventrac, är jag själv här inne med att ha en sån?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).