Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129124 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#491703 Jag missade programmet när det gick på radion men ni kan lyssna på det igen om ni vill det finns under

" Förmiddag i P4 Gävleborg med Hasse Persson och Sök & Finn §1 januari kl 09:32- "

Kopiera länken http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/10 ... gramid=282

Börja lyssna 2 tim 46min in i programmet där Onni Tegelberg pratar varmt om yxorna

Delsbo

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#491715 Onni hör hemma på "Ren" i Bollnäs. Hasse Persson som gör programmet (Sök & Finn) är nog en av de bästa på sitt område..

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

HerrEliasson  
#497767 Någon som kan säga något om de här yxorna? Ingick i garaget när jag köpte huset. Jag har använt dem endel, speciellt den till vänster, då den är större. Dock sitter skaftet löst. Jag hittar ingen märkning på någon av dem förutom på skaftet på den vänstra. Det står made in usa. Köpte ett nytt hickoryskaft på Jula till den. Planen är att låta huvudet ligga i citronsyra för att bli av med rosten sen tänkte jag slipa upp den innan jag fäster skaftet.
Mvh Claes

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

pellargonen  
#512562 Gotland 20.5 2018
Hej Yxupphittaren,
Eftersom jag själv är ättling till Per Sålberg så kan jag nog säga attdin yxa troligtvis har tillverkats av min farfarsfar.Han Per ärvde en gammal smedja från 1700 talets början där familjen Uhr sedemera Stålberg tillverkat yxor i drygt 200 år. Min Farfar Jonas Pers son övertog verksamheten i början av sekelskiftet 1800-1900.Farfars Far Per var synnerligen produktiv och en kusin till mig har hittat information att man i slutet av 1800 talet gjorde 8 tusen dussin yxor per år dvs 96.000 yxor och det var ett 20 tal som arbetade i smedjan .Det ansågs att Yx smedjan eller faktoriet som det kallades var ett av Edsbyns större industrier. En nedgång i produktionen kom dock då min farfar Jonas tog över.
Han var strikt religiös och ville inte tjäna pengar på en produktion,han tjänade väldigt dåligt och på 1950 talet upphörde yxproduktionen och man började tillverka gatljus-stolpar.Produktionen avstannade och 1957 dog farfar Jonas och ingen ville ta över verksamheten.
Varför jag kan säga att det troligtvis var farfars far Per är att smedjans signum P.S sattes ca 2 cm lägre och man hade längs ner vid eggen en hårdstålskil av mycket härdat stål som tål många vässningar men fördyrade yxan, sedan hade smederna slagit in en järnkil där yxskafter går in i yxan för att den inte skulle ramla av. Tyvärr revs smedjan i början av 60-talet av någon släkting.Synd det var massor av intressant industrihistoria med vatten hjul som tillförde kraft på 1800talet genom sinnrika läderband och s småningom gjorde farfar ett eget litet kraftverk där han fick el till produktionen och närliggande gårdar. Ullungsfors heter området INTE Urafors
Med vänlig hälsning
Pelle Stålberg 77 år

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Hema  
#512577 Alltid kul med historia. 👍

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512581 Vilken härlig historisk läsning!

Många tack.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#513669
pellargonen skrev:Gotland 20.5 2018
Hej Yxupphittaren,
Eftersom jag själv är ättling till Per Sålberg så kan jag nog säga attdin yxa troligtvis har tillverkats av min farfarsfar.Han Per ärvde en gammal smedja från 1700 talets början där familjen Uhr sedemera Stålberg tillverkat yxor i drygt 200 år. Min Farfar Jonas Pers son övertog verksamheten i början av sekelskiftet 1800-1900.Farfars Far Per var synnerligen produktiv och en kusin till mig har hittat information att man i slutet av 1800 talet gjorde 8 tusen dussin yxor per år dvs 96.000 yxor och det var ett 20 tal som arbetade i smedjan .Det ansågs att Yx smedjan eller faktoriet som det kallades var ett av Edsbyns större industrier. En nedgång i produktionen kom dock då min farfar Jonas tog över.
Han var strikt religiös och ville inte tjäna pengar på en produktion,han tjänade väldigt dåligt och på 1950 talet upphörde yxproduktionen och man började tillverka gatljus-stolpar.Produktionen avstannade och 1957 dog farfar Jonas och ingen ville ta över verksamheten.
Varför jag kan säga att det troligtvis var farfars far Per är att smedjans signum P.S sattes ca 2 cm lägre och man hade längs ner vid eggen en hårdstålskil av mycket härdat stål som tål många vässningar men fördyrade yxan, sedan hade smederna slagit in en järnkil där yxskafter går in i yxan för att den inte skulle ramla av. Tyvärr revs smedjan i början av 60-talet av någon släkting.Synd det var massor av intressant industrihistoria med vatten hjul som tillförde kraft på 1800talet genom sinnrika läderband och s småningom gjorde farfar ett eget litet kraftverk där han fick el till produktionen och närliggande gårdar. Ullungsfors heter området INTE Urafors
Med vänlig hälsning
Pelle Stålberg 77 år


Hej Pelle

Utifrån placeringen av stämpeln placering kan du nog säga om vår PS yxa är en tidig eller senare producerad yxa

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

pellargonen  
#514210 Ja,jag skulle tro runt slutet på 1800 talet,beroende på att formgivningen på yxan är exakt som farfar Jonas gjorde dem runt 1950. De var alltid blåmålade men eggen och ca 2,5 cm eller 1 tum upp från eggen var omålad,dvs metallisk . En kul grej var att Lim-Johan den kände naivisten alltid kom till farfar och fick ny yxa om det behövdes eller slipade om sin gamla.Han gjorde ju en del trägrejer också Lim_Johan. PS.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#514223 Tack för ditt inlägg... 👍 Kul med information när det finns någon som har och inte bara kommer med sånt som vattnas ur i flera led.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#514509
1528491744_p6070547.jpg

1528491744_p6070548.jpg

Den här skulle på sopen från en av mina kunder, så jag tog den med hem. :-o

Kan någon berätta vad som är så specielt med Agdor-yxarna, och vad
jag ska tänka på när jag gör nytt skaft till den?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514519 Grattis till fyndet, Jens! Slit den med hälsan.

Jag vet inte om det är något speciellt med just Agdor-yxorna, utöver att det generellt brukar vara bra yxor till ett vettigt pris. Dock är väl yxornas finish i butiken inte alltid den bästa, för att hålla ner priset.

Om du inte vill tillverka yxskaft själv, finns det gott om passande reservskaft i olika längder att köpa. Finns även rundkilar och/eller tretaggskilar att köpa, för att förstärka infästningen av yxskaften i yxhuvudet.

Komplettera gärna med ett eggskydd, ty skärpan skall du vara rädd om. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

snurra  
#519966 ]Någon som vet var denna är gjord

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#520122 Fanns en Norsk smed som hette G.Bodin. Minnesund
Gränsfors Bruk fanns med, men aldrig sett den stämpeln därifrån.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

snurra  
#520177 Tack Johan, hoppas på flera svar, yxan finns ca 1 km från Charlottenbergs Bruk, har ingen uppgift på att de smide yxor, samt att de satte den rundade svastikan som bomärke

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520192 Kunde inte detta vara CB likväl som GB?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).