Traktorer och processorer

Gårdstraktor

21 inlägg 8971 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gårdstraktor

Lunsen  
#520056 Hej


Har precis köpt en liten avstyckad gård, där jag behöver en gårdstraktor till vedkörning och snöröjning på en mindre grusväg. Vilken traktor rekommenderar ni? Är helt ny på området kring traktorer och kan inte så mycket så behöver er hjälp. Har tittat på MF 135, MF 185, Ih 484. Kraven är lastare. Budgeten är max 60 tusen, tack på förhand.


Lunsen



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Göt  
#520086 beror lite vad du ska ha den till om du ska ha snöslunga eller inte en mf 185 lät lite stor men är antagligen billigare än 135 an

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Lunsen  
#520090 Tänker ha den till att förflytta lbc tankar med ved i, samt att ta in ved till pannan. Sen behöver jag köra lite snö på en mindre grusväg. Klarar en 135 det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor

80-90  
#520095 Ingen fara den flyttar du vedkorgar hur lätt som helst 👍

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor

Jole  
#520704
80-90 skrev:Ingen fara den flyttar du vedkorgar hur lätt som helst 👍

Mja... Då skulle jag satsa på ett truckstativ i trepunktslyften. Grannen kör sina vedburar på det viset med sin 135:a och det verkar funka fint. En sån bur med ved väger väl runt 600 kilo och det blir inte behagligt i en frontlastare på en 135:a. Vill du köra med frontlastare ska du nog upp i 60hk-klassen. Prisskillnaden mellan en 135 och en 165 är inte så stor.

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor

80-90  
#520710 Hade en Buster 400 å frontlastare å det va inga problem med varken korgar eller big bag säckar . Å den kan väl jämföras med 135 ??

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

halvproffs  
#520762
80-90 skrev:Hade en Buster 400 å frontlastare å det va inga problem med varken korgar eller big bag säckar . Å den kan väl jämföras med 135 ??


Skulle alla 8 dar i veckan välja en Bm400jämfört med en135a. Bättre i allt om du tar samma årsmodell. Går du upp ett knäpp så hamnar du på 165 och den är jämnbördig med 400an. Ska du ut i skogen så är det nog bättre frigångshöjd på Bm.
Bara mina 10 spänn :-ss

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Lunsen  
#520763 Okej, tack för era svar. Det lutar åt en 135 för den är lite billigare.... hur mycket underhåll är där på en sådan? Den är servad regelbundet men det är tid att byta olja igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

halvproffs  
#520764 Du skriver att du ska ha den till vedkörning. Blir det i skogen eller hämtar du vid väg? Kom ihåg att en 135;a fastnar på två stycken frysna ÄLGSKITAR medans en 400 har bra markfrigång.
Nu lät jag som jannee va? Det är bra traktorer vilken du än väljer. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Arvid0  
#520766 Behöver du inte en jordbrukare för att använda den till det man "ska" så låter det som att en lastmaskin (baklastare, hjullastare) skulle vara mer lämplig.

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Lunsen  
#520767
halvproffs skrev:Du skriver att du ska ha den till vedkörning. Blir det i skogen eller hämtar du vid väg? Kom ihåg att en 135;a fastnar på två stycken frysna ÄLGSKITAR medans en 400 har bra markfrigång.
Nu lät jag som jannee va? Det är bra traktorer vilken du än väljer. Lycka till!



Hej.

Det blir vedkörning från gården och in till pannrummet, samt hantering av ved men bara på gården. Snöröjning är en grusväg på kanske 300 meter sen sköter grannen resten. Här är traktorn: https://www.blocket.se/vi/80167599.htm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Arvid0  
#520770 Bor du i södra Sverige så att det inte blir några mängder snö (normalt)? Tycker det borde bli besvärligt/ta lång tid att röja 300m med en 2wd jordbrukare. Jag har ca 100m + gårdsplan mm och skulle inte vilja ha mindre än baklastare med kedjor eller 4wd jordbrukare och frontlastare eller slunga. Skulle nog funka med 2wd och slunga också.

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Lunsen  
#520772 Ja i södra Sverige. Räcker det med ett bakskär och kedjor? Normalt sett blir det inte mycket snö.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor

jannee  
#520774 Helt värdelöst med ett bakskär. För övrigt kan snön i södra Sverige vara mer besvärlig än torrsnön längre norrut.
Du packar snön med traktorn sedan trycker bakskäret ut traktorn så det snörröjda blir t.o.m smalare än traktorn - från en som försökte i flera år. :oops:

Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor

tallen100  
#520789
halvproffs skrev:Du skriver att du ska ha den till vedkörning. Blir det i skogen eller hämtar du vid väg? Kom ihåg att en 135;a fastnar på två stycken frysna ÄLGSKITAR medans en 400 har bra markfrigång.
Nu lät jag som jannee va? Det är bra traktorer vilken du än väljer. Lycka till!
jannee skrev:Helt värdelöst med ett bakskär. För övrigt kan snön i södra Sverige vara mer besvärlig än torrsnön längre norrut.
Du packar snön med traktorn sedan trycker bakskäret ut traktorn så det snörröjda blir t.o.m smalare än traktorn - från en som försökte i flera år. :oops:


Ni har rätt båda två :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).