Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

113 inlägg 30520 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519990 En till bildgåta.
Det här borde Ulf1 känna igen. Du har ju besökt området.
Var är bilden tagen och vad är det för skogsbruk som bedrivs?

1533293046_995ebdeb-a042-49c8-a968-6052ceeb61dc.png

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

hfab  
#520010 Lübeck och trakthygges bruk?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#520014 Rätt gissat! :)
Första bilden är från ett skogsområde söder om Dortmund, centrala Tyskland, och den andra mycket riktigt från Lübeck. Trakthyggesbruk är inte förbjudet i Tyskland, eller i Frankrike, Schweiz, Estland, osv.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

jannee  
#520028 Nedan saxat ur Barometern

Det finns gott om vanföreställningar kring svenskt skogsbruk. Den vanligaste är att Sverige är täckt av något slags urskog som skövlas. Sanningen är den att den verkliga skogsskövlingen skedde innan det moderna skogsbruket.

Likaså finns en utbredd idé om att skogsbruket ­leder till mindre varierade, mindre vackra skogar.

Även detta är fel. Utan skogsbruk tar gran och tall snart över. De som drömmer om orörda ­skogar verkar inte inse att de i praktiken drömmer om en ogenomtränglig och mörk barrskog.

De senaste 25 åren har exempelvis Götaland, ­genom aktiva åtgärder från skogsbruket, fått 120 miljoner fler lövträd.

Trots det envisas vissa ­debattörer och organisationer med att peka ut skogsindustrin som roten till allt ont. Skogsindustrin är för övrigt ett ord som lätt leder tanken fel – hälften av all skog i Sverige ägs av privat­personer.

De som ogillar skogsbruket, har nu fått nytt bränsle i form av skogsbränderna. Exempelvis har det hävdats att ­skogsbruket leder till ­färre lövträd (vilket alltså är fel) och att barrskogens ­dominans gör att bränder sprider sig mer.

Det är visserligen sant att olika sorters skogar är olika benägna att brinna. Men enligt Sveriges ­Lantbruksuniversitet, SLU, är skillnaderna ­relativt små.

Till syvende och sist är det så att alla träd brinner om det är tillräckligt torrt. Den extrema torkan har också lett till att det som borde vara naturliga spärrlinjer för branden, exempelvis myrar, har torkat upp tillräckligt för att brinna. Ett annat hinder för brandspridning är ju för övrigt hyggen!

Även skogsvägar – anlagda för skogsbrukets syften – fungerar som brandgator. Som denna ledarsida påtalat (26/7) är det också dessa vägar som möjliggör ett framgångsrikt släckningsarbete nu.

Den skog som brinner sämst är tät granskog på gammal åkermark. Det är inte utan att man undrar om det är detta som vissa debattörer eftersträvar: ett Sverige där barrskogen tillåts breda ut sig utan mänsklig påverkan.

Säkert finns lärdomar att dra av sommarens bränder. Men diskussionen måste utgå från en korrekt verklighetsbeskrivning, inte från missuppfattningar och falska anklagelser.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520031
jannee skrev:Nedan saxat ur Barometern

Det finns gott om vanföreställningar kring svenskt skogsbruk. Den vanligaste är att Sverige är täckt av något slags urskog som skövlas. Sanningen är den att den verkliga skogsskövlingen skedde innan det moderna skogsbruket..

Det gäller verkligen här i de sydvästra delarna av Sverige. På de ljunghedarna där morfars farfar tjuvjagade på 1800-talet växer det idag en hygglig tallskog tack vare de planteringsprojekt som bedrevs i början av 1900-talet, bl.a. med hjälp av skolungdomar som skickades ut att plantera skog i början av 1900-talet.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

jannee  
#520034 När storskiftet ägde rum här i Småland (på mitten av 1800 talet) hade den fastighet vi idag äger något mellan 50 till 60 m3sk/ha, idag innehåller samma fastighet en bra bit ÖVER 200 m3sk/ha.
M.a.o i vårt fall stämmer det med Barometerns uppgifter.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Värmlänning  
#520081 Ulf, skulle du inte kunna ordna en skogsdag hemma hos dig i Björksjön?
Då kan vi komma och kolla på din bok och blodlönn. Sen kan vi ta en liten slinga när vi går igenom dina 7-9 ha?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520157 värmlänning .. det kommer att bli skogsdagar framöver, den fastighet jag köpte för 5 år sen, en bit hemifrån, är nog den som blir intressantast att visa upp .. där tar jag ett helhetsgrepp på mina ideer om ett bättre skogsbruk, med grupper av träd som jag talat om, med stugor till uthyrning, mm .. mitt företag kommer också att vara intressant, då jag förutom den tillverkning jag bedriver nu, kommer att ha en massa udda virke till försäljning ... sammanlagt så har jag ca 40 hektar mycket fin skog och mitt mål är att med dessa 40 hektar som grund kunna visa hur du kan bruka och försörja dig på den med betydligt bättre lönsamhet per hektar och en bättre tillväxt än i ett kalhyggesbruk .. som du förstår så fordrar det lite arbete som ska göras samtidigt som jag har mitt företag att sköta ... så den som lever får se mina marker framöver .. jannee .. ja det finns gott om vanföreställningar om svenskt skogsbruk, och de flesta står industrin för .. allt du räknar upp är bara hårddraget bullshit från en obildad skogsindustri och dess organisationer ... jag bemöter bara en av all idiotiskt bullshit som en hjärntvättad skogsägarkår rabblar ... "Utan skogsbruk tar gran och tall snart över. De som drömmer om orörda ­skogar verkar inte inse att de i praktiken drömmer om en ogenomtränglig och mörk barrskog." .... vem fan har sagt att vi inte ska ha nåt skogsbruk ....... det är så jävla korkat att påstå något som ingen någonsin sagt, och om någon sagt det så är dom ju bara dumma i huvet .... ja självklart så kommer gran att ta över om vi alla lägger oss ner och dör idag, inget annat klarar att växa i dessa jävla granplanteringar och den tragiska jord dom skapar ... om vi hade haft de för götaland och svealand, naturliga bok och ekskogarna, (nej vi har inte mer löv nu än för 100 år sen, trots att vi beskogat 3 miljoner hektar till, under denna tid) så hade lövskogar tagit över "utan skogsbruk" än sen då .. men en sak är säker, det är de imbecilla som tagit över detta arma land ....

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520160 lars bilder från lybeck är intressanta, jag ser inget konstigt i att små hyggen dyker upp när man vandrar runt i dessa marker, det går inte att jämföra med vad vi gjort med svensk natur, att man försöker att tänja på kalhyggesförbudet i tyskland är välkänt, men på det stora hela måste jag vara nöjd med deras skogsbruk .. för att ha en befolkning som är 12 gånger tätare än sveriges så är det ett fantastiskt skogsland, tänk er 120 miljoner människor i sverige, vad hade hänt med våra skogar då ... vi hade chansen att vara europas mest besökta land av naturturister, nu är nästan alla andra länder i eu mer besökta av dessa turister ... de inkomster som det här skit"skogsbruket" berövat oss på, är mångdubbelt mer än vad fibermaffian håvar in .. och att det även är naturförstörande är ju bara en tragedi ... de fattigaste regionerna i sverige är totalt dominerade av skogsbolagens ägande ... vad har dom gett oss annat än fattigdom ....

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

halvproffs  
#520164 Tysklands befolkning är 82miljoner så du överdrev bara med 50% eller görmäny som dom säger i Göteborg.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Beavern  
#520166 [emoji23] är det inte Zalmän så är det Ulfar. Underhållningsvärdet är högt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#520170
ulf 1 skrev: att man försöker att tänja på kalhyggesförbudet i tyskland är välkänt,


Det finns inget allmänt förbud mot kalhuggning i Tyskland. Varje delstat inom förbundsrepubliken har sina egna regler och grovt förenklat är det så att de delstater som knappt har nån skog har striktare regler för hur det lilla man har får brukas, medan de delstater som har mycket skog tillåter modernt skogsbruk av samma typ som vi har i Sverige och Finland.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

erikl  
#520171 Ulf1 Det vore fantastiskt att se hur du har ställt om skogsbruket på 5 år!

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520180 om tyskland har 82 miljoner på 3/4 yta borde det bli 120 miljoner på hela sveriges yta tänkte jag, men det är ju väldigt trångt i alla fall, det är det ju nu inte i de fattiga svenska bolagsskogarna och deras omgivningar, man skäms som svensk när det nu inte går att unvika att se vad det har lett till .... om man åker i norge norrut efter gränsen och gör avstickare in i sverige så är det som att lämna ett modernt samhälle för en tur i ett fattigt uland, befolkat av utsugarnas monstermaskiner som tuggar i sig de sista resterna av vad som kunde givit liv till denna sorgliga glesbygd .. vet inte vad ni har för skygglappar på som inte förstår vart det leder ... var brinner det var ju diskussionen i den här tråden .. ja så här låter det på alla håll .. "min ungskog har brunnit ner" vad förvånad jag blir ... http://www.landskogsbruk.se/skog/ett-st ... ten-sjalv/

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520233
ulf 1 skrev:om tyskland har 82 miljoner på 3/4 yta borde det bli 120 miljoner på hela sveriges yta tänkte jag

Det vore lite lättare för oss att förstå dina funderingar om, du först lär dig räkna rätt och sedan tar reda på korrekta fakta. 82/0,75*= 109 och inte 120. Sedan är relationen mellanländernas areor större än 0,75, hittas lätt via en enkel sökning på nätet. Så med ditt sätt att resonera blir det med korrekta fakta 103 miljoner på hela Sveriges yta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).