Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

113 inlägg 30508 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519809
ulf 1 skrev:nej våra viltstammar är inte naturliga, det är det mest konstgjorda man kan tänka sig .. 1950 sköt man tex 9 tusen älgar i sverige,


Älg, rådjur, kronhjort, dovhjort och vildsvin fanns alla här låååångt före 1950 och långt innan det fanns ett organiserat skogsbruk. Dessutom är inte klövdjuren ensamma om att äta trädplantor.
Vildsvin är för övrigt en tillgång i en aktiv bokskogsskötsel.

Sen är det skillnad på att få upp lite småplantor och att få till en långsiktig fungerande inväxning. Bok är svår att driva som fullskiktad skog, enligt de tyskar som testat under lång tid. Gänget i Lübeck är inte de första i Europa som bedriver skogsbruk i lövskog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519868 ja lars det har trampat både dinosaurier och mammutar på den svenska marken, men nu talar jag om vad som är acceptabelt för dagens samhälle, och där platsar inte 300 tusen älgar och en miljon vildsvin ... 2000 vargar och 5000 björnar funkar bra, för dom skapar en bra balans i faunan (något som inte den korkade jägarkåren lyckats med) och plätsligt har du blivit expert på tyska bokar, borde du inte åka ner först och bilda dig en uppfattning och prata med sturm som precis som jag hatas av både biologiska forskare och skogsindustrin i tyskland ... kan man få en finare utmärkelse .. varför hatar naturforskare sturm, kan man fråga sig, jo han ställer alla gamla "sanningar" i skamvrån .. ett exempel: en forskare frågade om det stämde att han hade bokar som var 50 meter höga och blev enormt störd av att det var sant, likadant är det med formen på träden i lybeck där träden växer kvistfria 30 meter upp, näee så får det inte vara, våra egna "experter" skriver fånigt om att man kan odla bok upp till småland ... ja tänk vad jobbigt det är med alla dessa outbildade jävlar som slår jägmästare och annat löst folk på fingrarna, bort bort vi vill inte se ... det finns ju folk p¨å slu med lite visioner, men vad har lasrs tagit till sig av dom .... läs här en liten förutsägelse om hur sveriges skogar har för växtsäsonger om 60 år när det ska skördas en JÄVLA MASSA GRANAR SOM PLANTERAS IDAG, vem tror dom överlever i ett klimat med 10 vecjkors längre växtsäsong ... man bara undrar va fan svensk skogsindustri och dess svans av forskare håller på med ... VAKNA FÖR FAN ...
Jordbruket fram till 2085
I projektet Fanan sammanställer SLU-forskarna vilka problem som kan uppstå för jordbruket till år 2085 på grund av klimatförändringarna. Projektet avslutas i höst. Några sammanfattande punkter är att:
Produktionen kommer att öka i det svenska lantbruket.
Växtsäsongen förlängs med sex veckor i norr och 10 veckor i söder. Medeltemperaturen ökar med ca 4 grader C.
Mer sällsynt frekvens tjäle ger mer svårbrukade lerjordar.
Mer nederbörd ökar också erosion och utlakning av fosfor och kväve, vilket orsakar övergödning.
Mer bekämpningsmedel mot skadeinsekter och sjukdomar krävs, samt mer gödning för att balansera den snabbare tillväxten.
Nya ogräs etablerar sig söderifrån."

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519870 Ett förslag:
Slutavverka ett av dina barrbestånd och föryngra med bok där, och sen lägger du upp bilder här på hur det går.
Enklaste sättet att föryngra med bok är att man sår bokollon. Det kräver visserligen väldigt radikal markberedning och att ollonen myllas ner efteråt, men det kan du säkert lösa. Bästa ståndorten är antagligen någon av dina nedlagda jordbruksmarker.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519875 jag kommer givetvis att plantera bok, och det kan nog bli som du säger att jag tar bort gran på gamla åkrar, det finns en hel del på mina marker .. vi kommer säkert fler till denna slutsats framöver, det är lite jobbigt att vara först med nya tankar, då man alltid blir idiotförklarad, men och andra sidan är jag ju bra på att göra det själv också ... rättvist kanske ... det här med grenarna långt ner på bok och ek är ju ett skötselproblem som jag förstått ... sturm förklarade det med "dominanter" alltså att för att träd ska överleva i en flerskiktad skog så måste dom efterlikna dominanterna i skogen, dominerar 40-50 meter kvistrena bokar skogen så blir ekar och avendebokar lika dana (långa och kvistfria) detta gäller också om ekar dominerar då bokarna får inordna sig, även tall och gran ser jäkligt annorlunda ut när boken dominerar ... (de kvistutslag som ibland kommer på stammarna vid ljusinsläpp är eftersökta i möbeltillverkningen) .. men det jag såg i lybeck var hur otroligt raka och kvistfria ekarna var, med bara en liten tofs 40 meter upp ... som sagt mycket kvar att lära.... har vi alla skogsägare ... om vi bara får lite stöd från vetenskapen, så kan det ordna sig ..

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519892
ulf 1 skrev:det jag såg i lybeck var hur otroligt raka och kvistfria ekarna var, med bara en liten tofs 40 meter upp ... som sagt mycket kvar att lära....

Men inte tror du väl på allvar att det har åstadkommits under de senaste 20 åren av Fähser och Sturm?

Sturm skördar nu frukterna av det andra skogsskötare gjort före honom, men frågan är ju vad han gör för att det om 100-150 år ska finnas lika fina ekar att skörda och så att det dessutom går att fortsätta skörda fina ekar under hela tiden fram tills dess och även senare.

Min kritik mot det mesta som presenteras som "hyggesfritt" idag är att det bara handlar om vilka träd man ska gallra ut idag och i realiteten ingenting om hur skogen förväntas utvecklas under de kommande 100 åren. Var finns analysen av hur skogen utvecklats fram till idag, varför den ser ut som den gör, vilka åtgärder som lett till dagens tillstånd och prognosen för hur den kan förväntas utvecklas under de kommande 100 åren?

Den kanske största utmaningen med att bedriva skogsbruk är de långa tidsförloppen. De åtgärder som görs idag påverkar skogens utveckling under många decennier framåt. Det gör att det måste finnas en plan som går att förstå även om 20 år, 40 år, 80 år, så att framtida skogsskötare kan förstå varför skogen ser ut som den gör och hur den kommer att reagera på nästa åtgärd. Trakthyggesbruk är just en sådan tankemodell, som beskriver hur skogen i stora drag kommer att utvecklas över tiden. Styrkan med trakthyggesbruk är att planen är begriplig och robust. Blädningsbruk är på motsvarande sätt en tankemodell för en helt annan utveckling över tiden. I grund och botten lika enkel och lika robust. Men var finns 100-årsplanen för Lübeckmodellen och andra "hyggesfria" idéer?

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Avslutat-01  
#519906 Ska vi importera eventuellt kött då?

Med 2000 vargar och 5000 björnar så lägger nog de flesta köttbönder ner sin verksamhet.

Finns ingen lönsamhet i det om man ska hålla på med "rovdjursavvisande" stängsel

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

T Landström  
#519908
bork skrev:Ska vi importera eventuellt kött då?

Med 2000 vargar och 5000 björnar så lägger nog de flesta köttbönder ner sin verksamhet.

Finns ingen lönsamhet i det om man ska hålla på med "rovdjursavvisande" stängsel


Bara skogen får växa så skiter dom nog i bönderna... ;)

Men det kommer att ta lång tid innan en större rovdjursstam gör någon skillnad har jag läst...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

tallen100  
#519910
T Landström skrev:Ibland så får jag inte ihop hur du resonerar ulf1...

Om det bara vore ibland :roll: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

T Landström  
#519913
tallen100 skrev:
T Landström skrev:Ibland så får jag inte ihop hur du resonerar ulf1...

Om det bara vore ibland :roll: :lol:


:lol: :lol: =))

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519919 inte mycket stake i grabbarna här ovan, jägare bork ska hata rovdjur och och då gör han det, forskare lundqvist ska göra som resten av skogsforskarna, hylla kalhygge och då gör han det, och skogsägarna som ju givetvis har lytt fibermaffian har ju inte mycket annat att göra än att gilla läget med sin "skog" och då gör dom det ....var är alla människor som kan tänka fritt, ändra sig, ångra sig, bli nyfikna, ta en väg som inte någon maktmänniska stakat ut åt dom ... nä dom är lika sällsynta som en politiker som klarar att svara ja eller nej på en fråga ...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519921 ... och Ulf1 klagar på alla andra och/eller byter ämne för att slippa svara på frågor som han inte förstår eller har några svar på.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Avslutat-01  
#519922 Vet inte varför du tror att jag jagar?

Är det bara jägare som får vara kritiska tycker du?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519981 bork, jag har mycket svårt att tro du inte är jägare, det finns ju en möjlighet att du är fårägare som absolut vill vända tillbaka till 1940 och låta djuren gå fritt på skogen .. men hur du än bedriver dagarna, så har du autopiloten påkopplad, och att tänka som dessa två grupper är bara så förljuget .. jag vet en fårägare i orsa som inte ser varg som ett problem längre, uppvaknandet var brutalt, en gråhund dödade 22 får inne i hennes stall, när sen jägaren kom och hämtade hunden la han upp tiotusen på bordet och bad henne hålla tyst ... men varför inte, vill man hålla myterna om de farliga vargarna så får det kosta, med pengar kan en maffia köpa vilka som helst utom fria människor ... i södra sverige är numera vildsvinsdödade hundar vanligare än veckodagar, och att få sin hund dödad av en bil är väl en självklarhet när dom springer miltals runt i skogarna på hösten .... men det STÖRSTA problemet är ändå dessa förbannade vargar, tysklan har dubbelt så många vargar som sverige, liksom nästan tio gånger så många människor på en mindre yta än sverige ... näää problemet i de alla sammanhang är inte djur och natur ... utan människor utan stake, som "följer john", och alltid har ett blött finger i luften .. https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=4583617

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

r93  
#519983 Det räcker med att googla lite så kan man läsa att tyskland börjar få stora problem med vargen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519989 Modernt skogsbruk.
Någon som törs gissa var bilden är tagen? Ulf1?

1533292758_c4515fc7-8391-4841-9953-322e25c05399.png

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).