Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3584935 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#519550
Robertberg skrev:Strongt ananers!
Ser att ni tar vara på rapshalmen, antar att det blir strö?
Vattenhalt? En kompis hade 8% i rapsen.

Har åkt runt lite omkring slätterna utanför Kalmar och bara sett en lantbrukare som hackat halmen. Och det blir man glad av att se, att så många tar tillvara på allt nu.
Rapshalm brukar man inte ta tillvara på annars.


Torrt är det, så att klara vattenhalten är inga problem. Rapsen ligger runt 8, veten mellan 12 och 14 %. Vanligt vis brukar vi ta veten runt 20 %.

Jo vi lägger all rapshalm också tyvärr. Vi får ta riktigt låg stubb för om det ska bli något av det så jag hoppas inte det blir någon vana att lägga rapshalmen.
Den ska gå till någon som eldar med den.
För övrigt lägger vi all halm tom vändtegarna.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Pannben  
#519566 Är ni tokiga i Skåne?? Elda rapshalm!?! Jättesmaskigt tycker iaf våra köttkor att det är. Bästa foderhalmen som jag erfarit är ärthalm. Därefter kommer raps- och havrehalm hack i häl.
Jag har aldrig förstått varför det inte utfodras med mer halm till sinkor och dräktiga dikor. Näringsmässigt behöver inte dikorna vallfoder före sista dräktighetsmånaden.
Jag ser som veterinär fram emot kommande kalvningssäsong. Förhoppningsvis blir det inte så många svåra kalvningar orsakade av att korna är för feta. Vilket tyvärr är allt för vanligt. Det är ju med kor som prästen sa om fattighjonen. "De skola födas men icke gödas."

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#519589
Slurfi skrev:
1532817381_37916863_2134952876534217_5671270736866574336_o.jpg

Mja, om man inte kör på rätt ställe men inte använder 4wd då hinner man inte så djupt ner i dyan.
Hade besök när frugan ringer och har sänkt fyrhjulingen, såklart tar han en bild under räddningsaktionen.
Allt gick bra men myren var blötare än förväntat denna torra sommar.
Hon lovar att aldrig mer lyssna på mina goda råd om att köra över myrar för att spara tid i bärskogen, jag menar i all ödmjukhet att det går bättre om man kör på rätt ställe.

Mina få erfarenheter är att det är viktigt att balansera maskinen, så ingen del börjar gräva sig ned och att ha bra däckmönster så det inte börjar slira. Men är det för löst sjunker man ju i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519593 Snarare helgens prestation. Mitt tillfälliga lager av granstörar rasade, mest p.g.a. av dåligt dimensionerade stag (bild2). Dags att göra något stabilare men ändå temporärt i avvaktan på en mer permanent lösning.


En gammal hederlig skottkärra (arv efter farfar) fungerar fortfarande. Min favorit när man står vid huggkubben, det låter betydligt mindre när veden landar i denna än i en modern plåtskottkärra, men den är tillräckligt stabil att också flytta andra vedrester.

Uppstagning av vertikala stolpar. Man börjar i ena hörnet och fixar resten med diverse hjälpstag.

Färdigt med ett litet 6 meter långt tak. Just nu är det en presenning över alltihop men det går också att fixa till takpapp och sidopaneler om man vill. Allt är skruvat och lätt att flytta till annan plats vid behov. Det blev även en drastisk utsortering av störar. De som legat närmast marken blev ved, de hade blivit lite väl "möra" genom åren.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#519599 Snyggt

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519614
@Hema skrev:
Slurfi skrev:
1532817381_37916863_2134952876534217_5671270736866574336_o.jpg

Mja, om man inte kör på rätt ställe men inte använder 4wd då hinner man inte så djupt ner i dyan.
Hade besök när frugan ringer och har sänkt fyrhjulingen, såklart tar han en bild under räddningsaktionen.
Allt gick bra men myren var blötare än förväntat denna torra sommar.
Hon lovar att aldrig mer lyssna på mina goda råd om att köra över myrar för att spara tid i bärskogen, jag menar i all ödmjukhet att det går bättre om man kör på rätt ställe.

Mina få erfarenheter är att det är viktigt att balansera maskinen, så ingen del börjar gräva sig ned och att ha bra däckmönster så det inte börjar slira. Men är det för löst sjunker man ju i alla fall.

Precis, men i det här fallet ar det helt enkelt ett för blött ställe, 1 meter i sida hade räckt för
perfekt framkomlighet. Jag körde därifrån rätt över ett flertal surhål och hade jag fegat med gasen så hade jag
sjunkit exakt likadant.
Så antingen välja rätt spår och köra försiktigt eller så använda momentum.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#519662
th skrev:Färdigt med ett litet 6 meter långt tak. Just nu är det en presenning över alltihop men det går också att fixa till takpapp och sidopaneler om man vill. Allt är skruvat och lätt att flytta till annan plats vid behov. Det blev även en drastisk utsortering av störar. De som legat närmast marken blev ved, de hade blivit lite väl "möra" genom åren.
1532964882_bild5)_(640x480).jpg


Prydligt och bra! Vad använder du störarna till?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Nor-forest  
#519681 Ble litt planting i dag. Ca 200 stk granplanter. Varmt nok være å jobbe i, 28 grader....

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#519691 Starkt, @Nor-forest :-bd :-bd

Men finns det såpass vatten i jorden att dom överlever?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Nor-forest  
#519694
JensSkoog skrev:Starkt, @Nor-forest :-bd :-bd

Men finns det såpass vatten i jorden att dom överlever?
Dukket dem i vann før jeg plantet de. Det bør holde noe uker, så satser jeg på regn snart [emoji1] .
Var faktisk ikke helt knusk tørt der jeg plantet heller så jeg. Så satse på at de klarer seg!
Det er alltid spennende og moro å følge med plantene, og se hvor mange som klarer seg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519695 Nåt vill man ju göra. :smile:

Tog stångsågen o ansade lite träd längs stängslet.
En liten snabel...
Här var behovet desto större.
Före
Efter
Nu ser man när man ska upp till skogen.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#519702 Snyggt

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519734 Det ser ju ganska grönt ut trots torkan. Det ser alltid mycket trevligare ut efter lite röjning.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Kallkällene  
#519740

Min bror kom med grus i kväll, så vi grusade upp vägen till sommarstugan där vi ska hugga lite i höst/vinter om vi hinner med, han spridde bilen och släpet lastade jag om och körde ut med traktorn där inte han kommer baklänges längre. Kommer mer i morgon så lite drygt 100 ton totalt, PS vi gillar gröna Valtra traktorer.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#519743 Körde undan lite eldningsbart skräp till min eldplats, skräp som av någon outgrundlig anledning fått ligga o skräpa allt för länge. Gillar tippvagnen, men ibland hade det varit gött med högtippande. Men det har jag inte sett att det finns till ATV, har ni?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).