Socialt (mer om oss)

Hundar

1171 inlägg 279915 visningar 66 följer Svara, dela mm...   

Re: Hundar

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51945 väldans fin vovve på bilderna :-) ..ser ut att bli en kraftig tik d där ! ... vad det gäller buset så vågar jag inte yttra mig :oops: då mina nallar endast fått leka med sig själva under uppväxten :smile:

Elmia
Användarvisningsbild

totte  
#51955 Tackar, mycket trevligt med bilder!

Angående leken kan jag bara berätta hur vi haft det, våra jyckar har alltid skött det där rätt bra. Tidigare hade vi alltid en 5-7 år gammal när vi tog ny valp och visst har det busats och nog har dom små rullat som fotbollar på backen, men ingen har tagit skada på allvar. Nån sträckning och nån liten repa i skinnet men inte nåt annat. Men det beror ju mycket på den stora hunden, många är lite för hårda. Tror det är störst risk om dom får busa på öppet fält ute, det kan bli höga farter och hårda påkörningar då. Mindre risk om dom är på en begränsad yta där ingen kan få upp fullfart, då blir det mera kubbning och fäktning.

Trappor, påstår vår uppfödare är inget problem, så snart dom själva lär sig kravla sig upp och ner så går det bra. Hon påstår bestämt att det är en myt att hundar/valpar far illa av att gå i trappor. Ta nu inte detta som en absolut sanning, jag har ju aldrig varit Lejontämjare.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#51968 precis som sades innan här är det när går fort på stora ytor när dom inte kan kontrollera vurpan alls utan det blir en volt och så smäller dom ner i marken sen, om dom leker med jämngamla ras fränder går det fint eftersom dom har samma förutsättningar till fart/styrka i knuffarna ofta tycker jag dom lejonvalpar jag haft med att göra brottats och rumlat runt mest :)
trappor kan ju inte vara nå värre än att gå upp/nerför en stenig brant i naturen !?
men håll koll på henne så hon inte blir överansträngd så är du på den säkra sidan :)

Användarvisningsbild

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51988 "spindeln"
Tackar. :)
Ja, verkar som om hon kommer bli väldigt kraftig, växer så det knakar.
Krafig benstomme och enorma tassar. :)

"totte"
Så lite så, hojta när ni har behov av mer. :P
Håller med, var nog det som var problemet, dom var ute på gården och sprang.
Kul hade dom, men var lite väl hårt ibland, skapligt med tryck i en rådis.

Är lite skeptisk till trappteorin också, skulle väl vara nerför i branta trappor isf.
Är lite bök hemma med spärr för trappa och bärning när det skas upp och ner.
Men ligger det nåt i det så känns det som att omaket är ett lågt pris.

"swe#kip"
Tyvärr så har vi ingen jämnbördig lekkamrat till henne, stora hundar eller koppelfransen.
Fortsätter hon att växa i samma takt som hittils så är problemet nog snart löst, 17,2 kg förra måndagen, 19,4 kg igår... :surp:
Är nog den bästa taktiken, man vill ju inte begränsa deras nyfikenhet osv heller.

Användarvisningsbild

totte  
#52043 En månad till så är det hon som välter rådisen :grin:

Nä, som sagt om trappor, vi slutade med trappspärrar, och bar dom upp och ner bara så länge dom inte kunde och vågade. Dom lär sig rätt kvickt att ta sig upp, ner är lite skrämmande så det tar längre tid. Lugn, bara lugn, när hon kommit upp i sådär 40 kg så kommer ni garanterat att sluta bära. Jag har brukat träna mina lite, sätter mig ett par tre trappsteg upp och då kommer den kravlande en bit och så upprepas del hela och man flyttar sig uppåt nåt steg och rätt vad det är så susar den upp.

Samma med ner, får upp den ett par steg, vända hunden och så gå ner, och då kravlas det snart ner. Men det tar längre tid och måste göras försiktigare och små etapper så hunden inte blir rädd.

När man verkligen behöver en spärr är när dom lärt sig att gå upp, men inte ner, för det är så roligt att springa upp så man får inte göra annat än hämta en hund som just kommit på att den blivit oerhört ensam och är mycket olycklig för att den inte vågar gå ner igen :lol:

Inte avsett som några goda råd, bara mina erfarenheter, det viktiga är att du gör det som känns rätt för dig och Eira och lyssnar på vad många andra säger, särskilt dom som kan lejonen.

Om bilder: Jag lägger en stående beställning på veckans bild. :D

Användarvisningsbild

#52176 Ser fram emot det. :grin:

Upp är inga som helst problem, man får hålla i henne för att hon inte ska kuta upp. Ner har vi inte fått chans att prova än.
Kanske skulle prova och se hur hon reagerar, det under förutsättning att det inte är skadligt för henne att kuta i trappor, inte på det klara med det än. :)

Ja, det måste vara en rolig lek, upp för trappan för att sen bli nerburen av husse. :lol:

Är just det, många olika synpunkter om det där med trappor. Själv är jag skeptisk, men kanske ligger nåt i det.

Ok, ska försöka komma ihåg det. :D

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#52177 använd sunt förnuft du kommer snabbt att lära känna din tjej och kunna se om hon inte mår bra av att göra vissa sake,r du kommer bli expert på henne helt enkelt :)

Användarvisningsbild

#52184 Bästa tipset hittils. :)
Man är ju bara lite nojig så här i början. :lol:

Användarvisningsbild

#52511 Enligt tottes beställning: Veckans bild.

I Fredags passerade hon 20 kg-strecket. :)

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#52515 hahaha dom växer så det knakar lejonen :)
i början gjorde Nelson 1,5-2kg i veckan men det lugnade ner sig lite när vi upptäckte att gnagt sig in på baksidan av mat tunnan och gett sig själv fri tillgång på mat :)
nått han försöker göra forfarande en gång om dagen "ett smyg bryt" i tunnan *hehehe

Hon ser väldigt jämnhög och fin ut i kroppen din lilla dam !!

Användarvisningsbild

#52520 Minst sagt. :)
Hon ligger där nånstans, förra veckan gick hon upp över 2 kg. :surp:
Smart vovve, Eira är tvärtom, hon äter inte upp allt hon får alla ggr.

Ja, hon är jättefin, psyket ännu bättre. :D

Användarvisningsbild

totte  
#52550 Du sköter dig Micke :grin: Fint att se och kul att höra att hon växer och mår bra!

Kipp: Hehe, känner igen det fast här var det katten som tog för sig. Hade hundmaten i säck då, utom räckhåll för jycken, men när jag kom dit en dag, säcken var halvfull, så prasslade och rörde säcken sig och så stack det upp en kattsvans ur öppningen. Avhystes förstås under protest. Sen satte jag nåt tungt på så matvraket till katt inte kom ner, då gnagde han hål på säcken ner i botten i stället. Sen blev det tunna. :lol: Var en listig katt, hade hans egen mat i en liten plasthink med lock på som stod på en hylla. Sen räknade den lille f-n ut att om han knuffade ner hinken på golvet så ramlade locket av så han kunde få sig ett skrovmål.

#52569 verkar ju gå jättefint med vovven ;) ..bara en tidsfråga innan Eira är ute och går med husse ..haha! , som jag sa tidigare så ser hon ut att vara kraftig ,muskler och har fin hållning i kroppen :-)

Staväng  
#52576 Frasse och Fabian är mina åttamånaders Basset Bleu de Gascogne. Väldigt lugna och trevliga och duktiga på att sova. Tyvärr har de ett mycket större jaktintresse än husse.

#52580 hehe! "staväng " ... du får åka ner till jönåker utanför nyköping och jaga varg :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).