Skogsnyheter

F S C utökar

6 inlägg 2360 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

F S C utökar

p till p  
#519428 Ska det vara hemligt att F S C vill konfiskera 4 årsavverkningar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: F S C utökar

Värmlänning  
#519430 Utveckla detta? Vad menar du?

Avatar Fallback

Re: F S C utökar

Avslutat-03  
#519434 Det blir ganska svårt att ha en diskussion när det inte ges mer information i trådstarten. Men jag skulle kunna gissa på att det handlar om ett nytt krav i förslaget på ny standard som säger att utöver de 5 % av den produktiva skogsmarksarealen ska avsättas till naturvård så ska ytterligare 5 % ha anpassat brukande.

I så fall skulle jag säga att det inte på något vis är hemligt. Alla skogsbolag, skogsägarföreningar och andra organisationer som är medlemmar av FSC har ju varit med och förhandlat fram förslaget. Sen ligger förslaget också ute för extern konsultation. https://se.fsc.org/se-se/pressrum/nyheter/id/307. Knappast hemligt.

Sen skulle jag knappas kalla det konfiskering. Det handlar ju för det första om anpassat brukande dvs PF-bestånden i planen. För det andra så är det ju frivilligt att vara FSC-certifierad. Gillar man inte villkoren så är det ju bara att strunta i det.

Avatar Fallback

Re: F S C utökar

Amatörhuggare 62  
#519437 Inget nytt, vid senaste Certifieringen. Hade vi detta, som ämne.

Användarvisningsbild

Re: F S C utökar

Torbjörn Johnsen  
#519572 Här finns mer info: Ny svensk FSC-standard under utarbetande

Användarvisningsbild

Re: F S C utökar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519659 Nära vatten, bebyggelse, rekreationsområden torde det redan ske en hel del anpassat brukande av skogen. Frågan är ju hur mycket mer anpassat brukande som behövs för att uppfylla målen.

Kan exempelvis granskärmar eller liknande räknas in till anpassat brukande enligt fsc?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).