Öppna kategorin

Penta diesel Md21, problem

9 inlägg 7224 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Penta diesel Md21, problem

Seb macahan  
#519604 Hej på er alla i sommarvärmen. Hoppas ni har det gott trots torra planteringar, bränder och barkborrar.
Jag har en bekant som har en båt som vi har försökt länge nu. Nu börjar tålamodet tryta. Motorn en Penta diesel Md21. Problematiken är att den stannar ibland går ibland, ibland går den kanon släpper man av gas så har den ibland svårt i komma upp i varv. Mitt första var "alger" i tank filter rör, men det är uteslutet nu. Allt är bortplockat och rengjort. Matarpumpen är ny och diesel pumpen nyrenoverad. Vi har provat med lös tank nya rör och slangar utan framgång. Är det någon som har några tips? Båtägaren i fråga börjar misströsta och funderar på om sälja båten som "objekt". Ett av problemen är att marinmotorer inte sällan är något svårmekat pga det sitter otillgängliga. Alla tips mottages tacksamt.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Penta diesel Md21, problem

Bosse1  
#519611 Är det Peugeot :-bd ^#(^ ?

http://www.indenor-retro.de

Användarvisningsbild

Re: Penta diesel Md21, problem

skogsjan695xl  
#519617 Antingen så kommer det in lite luft på nått ställe.
Har du haft nått medel i tanken som motverkar mot alger.
Hade en grävmaskin på lån som var sån. Tappade tank och blåste ledningar m.m utan resultat.
Då köpte jag nått medel mot alger, en gång efter det fick jag tappa ur en glaskopp med filter men sen gick den utan konstigheter.

Avatar Fallback

Re: Penta diesel Md21, problem

tallen100  
#519618 Kollat spridarna, så den går på alla cylindrar? och luftintag..

Användarvisningsbild

Re: Penta diesel Md21, problem

skogsjan695xl  
#519620 Har sett ibland att det sitter en backventil i banjoskruvar som det ibland sitter på dieselpumpar.

Avatar Fallback

Re: Penta diesel Md21, problem

Brorsan  
#519625 Jag har en MD 17 i en båt som strulat under ett antal år. Det började med täta bränslerör. nästa år var det matarpumpen, fick lite samma symtom som er, sackar svårt att dra på gas. Tredje året igensatt filter, alger. testade flödet i ledningar, bytte filter fungerade perfekt. stack iväg ut på sjön, kom en halvtimme bort, samma fel. bytte till reservfilter och åkte hemmåt. Kom nästan ända hem, samma fel igen. Hörde av kustbevakningen att vanlig mackdiesel är hemsk i fritidsbåtar som ligger still långa perioder och sen skvalpar det runt när dom är ute.
Ni har ju bytt allt som kan påverka en en gammal penta diesel. Det finns ev en sak till: Dom mekaniska ventillyftarna som fungerar som starthjälp. Jag vet inte om dom finns på MD21 men på MD17 finns dom, har dom kärvat i något halvöppet läge stänger inte avgasventilen helt.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Penta diesel Md21, problem

anersimyra  
#519630 MD21 har lösa foder och det är av vikt att toppen dras med jämna mellanrum för att undvika läckor. Jag köpte en 21:a där det fanns avlagringar i expansionskärlet som luktade diesel.. :???:

Avatar Fallback

Re: Penta diesel Md21, problem

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519633 Är sug ledningen tät fram till matarpumpen? Liten spricka eller liknande kan orsaka inläckage av luft?
Kan vara i tanken eller på väg till matarpumpen.

Användarvisningsbild

Re: Penta diesel Md21, problem

Seb macahan  
#519690 Tack för alla tips. Eftersom det inte är min båt kan jag inte garantera att allt är kontrollerat till 100%, jag har själv råkat ut för alger i en traktor och vet hur noga man måste rengöra detta i allt från tank till ledningar. Men maskinen är körd med en separat tank med nya slangar direkt till matarpumpen och ändå samma fel. Ledningar mellan matar och diesel pumpen är lossade vid pumprenoveringen. Vi har även kopplat förbi alla filter. Topp dragning, ventillyftarna känns som det som är närmast till hands. En tanke som slagit mig, har någon varit med om att spjället från "gasarmen" vajern har lossnat nere i pumpen? Även om pumpen är renoverad av proffs så kan ju något ha blivit missat? Tack för engagemanget trots att det nu handlar om en båt :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).