Verkstan

Inredning verkstad/garage

17 inlägg 10407 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inredning verkstad/garage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515216 (letade men hittade ingen tråd - flytta gärna inlägget om det finns)


Jag behöver inspiration nu när jag står med ett tomt hus som ska bli mitt maskinhus- skogsverkstad. Det är inte så väldigt stort - ca 50 m2. Höjden är begränsad av detaljplan så takhöjd inne blev 2.30.

Där ska jag sköta om mina skogsvagnar, motorsågar, röjsågar, fyrhjuling, ha alla mina skogskläder, svetsa, borra och sånt. Förvaring av däck, vattentank, pump och band till ATV. Ja alt som har med skogen och vår åkerplätt att göra. (Huset har inget med bil eller bilförvaring att göra).

Så hur har du inrett med verktyg, bänkar, hyllor, krokar, förvaring? Hur använder du utsidorna för att förvara långa saker (typ fyrkantsrör)? Vinden, hur kan den nyttjas ovanför isoleringen? Kan man bygga en liten "travers som når utanför porten - vore perfekt för att lyfta av hydarulaggregatet som väger bly?!


Jag är tacksam för bilder och förslag. Inte så ofta i livet man står med en tom byggnad som man kan inreda som man vill! :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Inredning verkstad/garage

bgl  
#515218 Detaljplanen medger tydligen bara samma takhöjd som vanligt garage. Finns det andra begränsningar vad gäller användning, vad som får göras, avlopp mm. Allt sånt kan försvåra den användning du har tänkt .
Inte ens hobbymotorverksamhet uppskattas av alla grannar och kommuner.
(Tråkigt att skriva denna kommentar)

Avatar Fallback

Re: Inredning verkstad/garage

Ldsaren  
#515221 Jag tog bort innertaket ,men först låste ordentlig med kraftiga hanbjälkar på takstolar så takhöjden blev 350 cm
Har ca 60 kvm och lite snetak

Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Vardon  
#515223 blog/Vardon/garage-och-verkstads-fix_b-6924.html


blog/Vardon/virkes-sortering-och-fortsattning-pa-garaget_b-6931.html

Har jag bloggat lite.

Hyllor och åter hyllor. Runt 300 kr hyllmetern brukar man kunna få tag på vettiga hyllor på diverse konkursauktioner.

Jag kör mycket lagerlådor för div verktyg. Det är många filar, avdragare etc som man använder ytterst sällan men nödvändiga ibland. De funkar även bra att ha skruv etc i med.

En liten telfer är alltid bra att ha och det blir snart att man använder den mer än man tror.

Så här gjorde jag


Vardon - Vad var det senaste ni byggde??

Tror dock du ska nöja dig med en enkel löpvagn. Funderade mycket själv på att göra den utanför men la ner den iden då jag tyckte att antingen blir det för tungt att dra ut balken eller så kommer jag eller nån annan köra in i den. Lite tråkigt att ha en dhl bil som nästan river ladan.

Svängpelarkran kanske är ett alternativ så den når både utåt och innåt?

Annars för just hydraulpaketet så hade jag köpt en vevwinsch från biltema, ett par stroppar och några block och haft en hisningsplats. Sen låtit det hänga kvar där.

Kan man ställa nånting under men man kanske inte ska vara där.

Jag har solosågen, släpvagnskapellet och hydraulpumpen till hypron hängande så.

Avatar Fallback

Re: Inredning verkstad/garage

alias  
#515239 @Uvskogen:
Du skrev svetsning - kolla försäkringsvillkoren (vill minnas att det varit uppe tidigare på forumet med verkstad vs. garage/maskinhall angående brandskydd m.m.). Tror även att det finns en del skrivet om det på maskinisten.net (där finns många byggtrådar om verkstäder och maskinhallar att inspireras av).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515243
Bild

https://verktygsboden.se/verktyg-foerva ... -roedsvart
Mina ideer är att ha verktyg i verktygsvagn med lådor och svetsen vid dörren.
På det viset behöver man inte köra in för att komma åt utan det räcker med att stå i närheten.
Möjligheterna är oändliga.

Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Bax  
#515268 Ett torkskåp till huggarkläderna.
En elkabelvinda och tryckluftsvinda i taket alldeles innanför porten så de når både in och ut.
Åsså en pelarsvängkran som nämnts.
Nu har jag ju inte sett huset så om det är lämpligt, en markis ute ovanför porten.
En separat ställning för att slipa sågkedjor på, där spånet kan falla till golvet och inte landa på en arbetsbänk och söla ner.

Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515307 Tack - massor med bra idéer och tips. Tar väldigt gärna emot fler. 🙏
Kommer förverkliga flera av förslagen!
När det gäller hyllor så är tanken att sätta råspont på väggen så det ska gå att hänga upp ordentligt tungt.

Ska kolla det där med svetsning och brandskydd och försäkring generellt!

(Takhöjden är en särskild fråga. Den begränsas av att maxhöjd är 3.5 meter. Så det är ungefär max 3,4 meter inne om jag hade isolerat till nock. Men nu valde jag innertak med sprutisolering, det gick så väldigt smidigt. Men blir det ett stort hinder så får jag kanske göra om längre fram. Kanske bara mellan ett par takstolar för att få plats med en rejäl winsch? )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519578 Nu börjar det bli dags för köp. Allt ska vara i plåt då det kommer bli blött på golvet. Så gärna förslag på bra leverantör av verktygsvagn, högskåp och bänkskiva (plåtbelagd)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519582 https://www.p-lindberg.se/verkstad/forv ... ank-215-cm

https://www.duabhuset.se/index.php?view ... ry&id=1164

Två prisvärda ställen att börja kolla på.

Avatar Fallback

Re: Inredning verkstad/garage

Hema  
#519588
Uvskogen skrev:Nu börjar det bli dags för köp. Allt ska vara i plåt då det kommer bli blött på golvet. Så gärna förslag på bra leverantör av verktygsvagn, högskåp och bänkskiva (plåtbelagd)

Använd gärna klossar av plast eller något som inte reagerar med fukt. Surt o få rost i botten på plåtinredningen.
http://www.verktygsboden.se ska ha något som iaf ser vettigt ut.

Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520997 Sådär, nu är arbetsbord på plats. Och verktygshurts. Allt i plåt så ingen risk för vattenskada.
Värmepumpen (Luft luft) kom också på plats. Ger både värme och kyyla.
Nästa grej är hyllorna, väntar på dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inredning verkstad/garage

Hema  
#520999
Uvskogen skrev:Sådär, nu är arbetsbord på plats. Och verktygshurts. Allt i plåt så ingen risk för vattenskada.
Värmepumpen (Luft luft) kom också på plats. Ger både värme och kyyla.
Nästa grej är hyllorna, väntar på dem.

Glömde du bilden? :)

Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521001 Okej då! Men allt är ju inte klart än. Ska in med alla huggargrejor också. [emoji2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inredning verkstad/garage

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521002 Måste berätta lite om den där blåa vattentanken. Det är ett komplett system för att hämta, transportera och fördela 600 liter vatten per gång. Om terrängen är snall så har jag en liten vagn för det. Om besvärligare skog kör jag den på stora vagnen. Bra för er att veta är att man kan anmäla sina resurser till kommunens "krisgubbe". De och räddningstjänsten är glada för det. Satte ihop grejorna i somras när jag såg hur få härikring som har grejor eftersläckning. Jag kan ju lätt fara ut och hjälpa till tänker jag. Så har du grejor meddela gärna din kommun.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).