Skogsmiljö och Trädlära

Skrämmande video mycket nära en skogsbrand

3 inlägg 2943 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skrämmande video mycket nära en skogsbrand

Fredrik Reuter  
#519527 Tyvärr så har den varma sommaren utan regn i Europa också gjort den till den dödligaste på 118 år. 100 människor har nu dött av skogsbränderna runt om i Europa hittills och videon nedan kommer från Grekland.

Om historien bakom videon stämmer är det en kille som försöker rädda en kompis katt, och filmar hela tiden med sin telefon. Enligt uppgift ska han vara ok trots vad som visas i videon...

Det går något så fruktansvärt fort när träd brinner i denna extrema torka och vinden på det.



#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: Skrämmande video mycket nära en skogsbrand

masyngel  
#652392 Åh, fyfan.

Jag såg filmen för 15 minuter sedan och jag ryser och tårarna rinner ännu. Då är jag ändå en gammal elak jävul.
Vi har samma situation här på Sicilien, torka och starka vindar.
Den 16e juni 2016 var jag med om detta från klockan 05.00 till 22.00, plus en vecka av att leta och släcka efterbränder. (klättra omkring med vatten dunkar och släcka rotbränder.)

Bodde då i en nationalpark, körde ut och in på skit vägar med en 2 hjulsdriven fiat panda, utan telefon (jeepen trasig), motorsåg och vattendunkar...
Helt meningslöst.
Men vi hade rent runt husen, och en otrolig tur.

Numera finns bensinpumpar, sprinklers, överlevnadsmasker, brandslangar osv. En pool med 100 m3 vatten säkrar behovet.
(Era brand plan tar 3 kubik, våra tar 6.)

Jag bor inte där längre, men ser hela området hemifrån. Mitt x vet att jag kommer om något händer...
Ursäkta men jag behövde skriva av mig.

Avatar Fallback

Re: Skrämmande video mycket nära en skogsbrand

masyngel  
#652398


Hittade en film, staden nedanför oss.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).