Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52690 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#519494 Om man tittar på hela värden i ett holistisk perspektiv. Är det kanske fel att säja att det var bättre förr. Men man kan också säja att det är sämre nu!!. Vad det gäller motorsågar så kan man ta en gammal mc cullock som exempel. Har en 10-10 tro jag och den drar en 404 kedja och 38 tums svärd utan problem. Sätt på denna kombinationen på en modern såg så orkan den inte. Nya såg varvar mycket mer men vad det gäller segdragning kommer dom långt efter. Håller med totte. Kolla på min länk hva 254 den bästa sågen som har tillverkats.
Senast redigerad av Björn T sön 29 jul 2018, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

johan eriksson  
#519495 Om man ska börja räkna på eff/vikt, så tänk på att för så angavs vikten med svärd och kedja, idag utan. Sätt på ett 15” svärd på en 550, tanka den full och ställ den på vågen så kommer ni att bli förvånade av hur det skiljer mot vad som står i den färgglada broschyren.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519502 ( Björn T )Ja jag får nog ut i garaget o renovera upp 254an...uppebarligen kommer jag hugga mer med den 😀. Man kan skala ner allt till kaptider, hur lång tid tar det att kapa en stock, hur lång tid tar det att kapa en gren, det är ju DET jag som proffs bedömer sågen med i kombination med ergonomi/vikt...
( Johan Eriksson) Vet att de saltar broschyren precis som du skriver, det sysslar väl alla branscher med speciellt om du går o köper en bil. Faktum kvarstår att när jag håller 560 i hand är där ingen annan 60cc som slår den.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519503 254= 3 hk
262= 3,5 hk
560= 4,8 hk

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#519508 Hej jonashuggare. Jag bara skojade lite. Har både 560 och 362 som jag använder varje vinter halvår. Har provat en 462 och kommer att köpa en sådan när mina andra har gett upp. Rapphet,smidighet och viktmässigt är 462an oslagbar. Men 254 är nog den slitstarkaste sågen hva har tillverkat.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

totte  
#519512 Nä, vi blir väl inte överens om när det var bäst :lol: Gör inget, som maskinnostalgiker tar jag mig rätten att tycka att det var bättre förr och överlämnar med varm hand till andra att föredra nya grejor. :-bd

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

JensSkoog  
#519515
totte skrev:Nä, vi blir väl inte överens om när det var bäst :lol: Gör inget, som maskinnostalgiker tar jag mig rätten att tycka att det var bättre förr och överlämnar med varm hand till andra att föredra nya grejor. :-bd

Självklart var allt bättre för, och mina HVA och Partner-sågar på sjuttiotalet var
oslagbara, men mina nya grejor idag, skulle jag inte vara förutan, och isär skulle
mina armar, min rygg och mina axlar inte vara förutan MS200'an :lol:

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519516 När du skriver som du gör nu är vi överens 😀 👍 Alla får lov att tycka olika och vara olika. Jag tycker tex om traktorerna volvo boxer 350 och T24, det är verkligen slitvargar.,Men skulle jag varit bonde o leva på det idag hade jag nog velat ha det senaste...

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#519542
Jonashuggare skrev:254= 3 hk
262= 3,5 hk
560= 4,8 hk

Hade varit lite intressant o ha vridmomentet på dessa. Ska man kvista föredrar man en effektkurva, medan vid kapning föredras en annan.

Men något som har blivit bättre är väl iaf mindre vibrationer med de nyare modellerna?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519544 Väldigt lite vibrationer. Vridmoment hit o dit, ja tittar man på effektkurvor så ligger gamla o nya sågar säkert olika men man både kapar o kvistar bättre med dagens. Sen kan man börja tala om filningen på kedjorna, du förlorar snabbt effektvinsterna vid medioker filning. Vill påstå att lära sig fila tar nåt år( om man sågar som yrkesverksam) innan man behärskar på frihand de sista 10 % .

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#519547 Det är lite som dagens nya bilar som saknar segdragning, vilket man tappar med mindre motorvolym. Men det har man löst med 7-8 växlade automater..

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#519564 lite svårt att köpa en motorsåg med automatlåda och framförallt tungt.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#519585
Björn T skrev:lite svårt att köpa en motorsåg med automatlåda och framförallt tungt.

Jämförelsen gällde utväxling som totte snackade om. Mindre drev, högre varv.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519764
Björn T skrev:lite svårt att köpa en motorsåg med automatlåda och framförallt tungt.

Automat låda vet jag inte, Skulle ju varit Hoffco med sin V-serie sågar.
Annars fanns det med manuell växellåda. 1-3 växlar.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#520629
Jonashuggare skrev:Okej, skulle verkligen vilja testa om det stämmer Totte, tror inte riktigt på dig. En Husqvarna 560 slår alla 60 cc sågar på 70 talet, vad har annars tillverkarna hållit på med under alla år....?? Däremot driftsäkerheten är en annan femma...
Givetvis Roa går det inte att jämföra rakt som du skriver, men hade man satt dagens sågar i händerna på huggarna på 70-80 talet så tror jag på klart ökad prestation.



Tillverkarna har inte gjort så mycket .Det var Huskvarna som startade allting med 550 och 560 liggande cylinder så man kunde öka effekten och klara kylningen .Den elektroniska förgasarna har ochså gjort sitt .Förra gången det hände något stort var när brytarna ersattes med elektroniska. Vikten och varvet har blivit bättre med åren .Sthil 442 Har helt och hållet vänt upp och ner på allting dom har gjort en så lätt såg med kraft som en stor och den håller ihop. Där har Husqvarna något att bita i.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).