Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52721 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Fredrik Reuter  
#519331 Oj, det var inget dåligt omdöme, imponerande med 1.800 fub också!

På YouTube har frågan från USA börjat dyka upp om när 462 (och 572XP för den del också) kommer till USA. Till och med frågor om länkar till ÅF i Europa som ska skicka till USA! Personligen vet jag inte.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519333 Ja jag är jättenöjd med sågen!
Tror inte ÅF får lov att skicka sågar för Stihl, tror inte ens de får skicka i Sverige utan tillstånd av Stihl. Speciellt inte till Amerika där instruktions böckerna är dubbelt så tjocka med allt du inte får göra med sågen 😉

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#519380 Dom delarna du nämner är vanligaste slitdelarna på sthil sågar oavsett modell .Det som är positivt är att avvibrerings fjädern som sitter mellan bågen och cylindern håller och inte lossnar vilket var mycket vanligt på 441. Jag har bara skuret en sthil såg under alla år av dom stora sångarna .Man motorrenoverar alldrig en sthil såg .När jag gjort det har det varit fabrikations fel och sthil har stått förkalaset .Det som händer är att motorkroppen blir utmattad i godset och sprickor uppstår men det tar många år.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519410 Inte dåligt att bara en skuret,,, har själv stutat räkna Husqvarna haverier.. men när husqvarnorna går är de bra 👍 fast dock ej som 462.
Tror nog att man kommer behöva motorrenovera 462 också, med tanke på att den är högvarvig o ettrig, det får man ju göra med alla motorer som där är fart i, kolvringarna slits o då tappar man effekt. Nån på Husqvarna jämförde en motorsåg som körts av ett proffs i 1 år motsvarar en bil på 30 000 mil, så nog behövs renovering 😉.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#519414 Eventuellt byta kolv eller ringar det blir för dyrt att hålla sågarna för länge sen kommer dom elektroniska styrenhetern att gå sönder. En motorsåg är så billig i förhållande till vad den uträttar .Man hugger in kostnaden rätt fort och man har garanti bättre köra med nya grejer. 462 är ett allround såg hugger både grovt och halv klent .Ersätter två såg storlekar .Hugger Man professionellt heltid så ett såg om året och ha det gamla som extra såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519417 Håller med dig 👍 , bättre byta till en ny, vissa återförsäljare byter in så man betalar mellanskillnad.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519452 Sålde en beg äldre HVA 55 till en bekant. Han högg ihop med en annan kille som körde 371.
De körde mer än 3000fub sen sålde jag 55an till honom till en kille som fortfarande har den o sågar lite ved med.
254'or som gått 3-4000 meter var inte ovanligt förr..
Nu är man glad om sågarna håller 1000 meter.

Lite skillnad i tänkandet på hur såg ska vara.

Jonsered hade förr lägre varv på motor o mer kugg på drev. Motorerna höll bra då och kedjehastigheten var ändå lika hög.
Lättare o få upp motorn i varv med eftersom de inte behövde upp i de här hiskliga varvtalen.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

totte  
#519461
Mange skrev:Jonsered hade förr lägre varv på motor o mer kugg på drev. Motorerna höll bra då och kedjehastigheten var ändå lika hög.
Lättare o få upp motorn i varv med eftersom de inte behövde upp i de här hiskliga varvtalen.


Och samtidigt var vikt/effekt-förhållandet fullt i klass med nutidens sågar. Få moderna sågar slår en 80-tals Jonsered vad det gäller.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

totte  
#519462
Mange skrev:Jonsered hade förr lägre varv på motor o mer kugg på drev. Motorerna höll bra då och kedjehastigheten var ändå lika hög.
Lättare o få upp motorn i varv med eftersom de inte behövde upp i de här hiskliga varvtalen.


Och samtidigt var vikt/effekt-förhållandet fullt i klass med nutidens sågar. Få nyare sågar slår en 80-tals Jonsered vad det gäller.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519467 Nja, kan det verkligen stämma att vikt/effekten var i klass med sågarna nu ?? Jag menar att man som huggare presterar bra mycket mer idag än på 80 talet. Svårt att säga hur mycket men säkert 20 % mer med dagens sågar. Skillnaden är ju milsvid när du jämför i en virkesbit.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#519473 Går inte att jämföra rakt av på 70-80 talet högg man gran gallringen med motorsåg .På 90 talet började man producera löv virke på allvar då högg man ur topparna till 5 cm sen blev det 7.5 cm för att sen gå tillbaka till 5cm .I mitten på90talet började VI hugga topparna till grot som vi gör i dag .Detta påverkar prestationen väsentligt. När det gäller sågar så är det som natt och dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

totte  
#519482
Jonashuggare skrev: Skillnaden är ju milsvid när du jämför i en virkesbit.


Nej verkligen inte. En 80-tals 50 cc lämpligt drevad håller helt jämna steg med t ex en Hva 550 och väger i stort sett detsamma.

Bland 60-kubikarna finns det knappast någon idag som spöar en sån från 70-talet.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519483 Okej, skulle verkligen vilja testa om det stämmer Totte, tror inte riktigt på dig. En Husqvarna 560 slår alla 60 cc sågar på 70 talet, vad har annars tillverkarna hållit på med under alla år....?? Däremot driftsäkerheten är en annan femma...
Givetvis Roa går det inte att jämföra rakt som du skriver, men hade man satt dagens sågar i händerna på huggarna på 70-80 talet så tror jag på klart ökad prestation.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

totte  
#519486 Tillverkarna, läs Husqvarna, har sysslat med att öka varvet på bekostnad av vridmomentet. Sen har de blivit tvingade att syssla med emissioner och åstadkommit de s k friskluftsmotorerna som gör våld på grundprinciperna för en stark och hållbar tvåtaktsmotor. Skall förstås sägas att jag inte har några vetenskapliga bevis, men min och i synnerhet flera andras erfarenheter talar för det.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Jonashuggare  
#519491 Allt var inte bättre förr... 😀 Hur många hästkrafter hade 70 talets 60cc motorsågar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).