Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

113 inlägg 30537 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519435 efter näst senaste branden i sala har många brandforskare sökt pengar för att utreda VARFÖR det blir så stora bränder i sveriges skogar idag ... någon som undrar varför ingen släpper till pengar till den forskningen ... "Brandforskaren tror att de pågående räddningsinsatserna i Sverige definitivt hade kunnat förbättrats om mer gedigen forskning funnits kring parametrar utöver själva branden. Han räknar upp ökad kunskap om infrastruktur, bebyggelse i anslutning till branden och känslighetsgraden av marker som viktiga variabler." men ingen vill veta .. ynkryggarna som styr skogssverige anar ju givetvis vad problemet är, men lägger ut dimridåer med klimat och fler vattenbombarflygplan ... vi är bara en sån bunt idioter, orkar aldrig se sanningen i vitögat, utan pratar bara strunt och runt .. de privata som drabbas borde stämma ägarna till de hyggen där bränderna startat så vi får igång en debatt om det här livsfarliga skitskogsbruket ...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519440 Den som vill veta vad artikeln egentligen handlar om kan läsa hela artikeln här:

https://www.svd.se/pengar-vantas-stromm ... ogsbrander

Den intervjuade forskaren beskriver sig själv såhär på ResearchGate (ett nätverk för forskare):

"My research specialties include Evacuation Modelling, Human Behaviour in Fire, Virtual Reality, Fire Safety Engineering, Evacuation model validation, Tunnel Safety, Transportation engineering."

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Hema  
#519453
Lars Lundqvist SLU skrev:
Hema skrev:Skulle dagens system ge mer andel timmer än om man planterade med samma täthet som ett gallra bestånd har och låter dessa växa upp? Visst man skulle kunna plantera lika glest som efter röjning, så man har en chans att ta bort de mindre lyckade träden, men att slutantalet blir det samma.


Det handlar inte bara om stamantal och diameter. Det finns en urvalseffekt vid gallring plus att kronan (dvs grenar/kvistar) påverkas av hur träden växer upp.

Sant, sedan är väl frågan om skillnaden är tillräckligt stor, så det blir ekonomiska försvarbart. Men bra punkt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519469 det är ju så uppenbart att svenska modellens kalhyggesbruk är den stora orsaken till bränderna (klimatet kan vi inte göra nåt åt, faktiskt lika lite som vi kan flytta regnskogarna hit) så då finns bara en sak att göra, ändra på skogsbruket till blandskogar som bevarar fukt och som inte skapar snustorra marker .. jag tittade på de förträffliga före-efter flygbilderna som palakangas länkade .... otroligt att inte dessa har granskats och blivit diskuterade mer ,.. helt klart är det de planterade ungskogarna som skapar de stora ostoppbara bränderna .. kolla igen och håll sen med mig .. https://www.lantmateriet.se/demotjanstf ... alabranden

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519478 en sak till med brandrisk i dessa oändliga fiberhav i olika majbrasse stadier .. 2 miljoner hektar, nästan 90% av våra livsviktiga (för alla arter inklusive människan) hagar, ängar och smååkrar har helt natur och landskapsvidrigt planterats med gran de senaste 60 åren ... det mesta händer just i dessa brytpunkter i naturen, givetvis ska det bryta mot lövrika blandskogar, som i mina skogar tex .. här en åker 20 meter från mitt hem, där 7 baggar regerar sen några år tillbaka .. hur många timmars gräsklippning dom besparar mig runt husen vet jag inte, jag har inte använt gräsklipparen sen får kom in i mitt liv .. idag är dom inte hemma, jag öppnar ofta hagen och dom tar hand om de öppna markerna utanför och kommer sen hem nöjda och glada med livet efter några timmars uppsnyggning runt husen ... kan man ha det bättre ..

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

erikl  
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

T Landström  
#519594
erikl skrev:https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/Naturolyckor_klimat/skogsbrand/Skogsbrand%20-%20Brandbeteende%20och%20tolkning%20av%20brandriskindex.pdf


Intressant läsning...antagligen något fibermaffian tagit fram... ;)

Känns ju som att en sommar som denna så spelar det inte så stor roll hur skogen ser ut...det kommer brinna utav bara F-N oavsett...
Senast redigerad av T Landström mån 30 jul 2018, 17:01, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

erikl  
#519596 Bekräftas nog snart [emoji23]

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

bgl  
#519634 Länk till artikel i Östersundsposten, tyvärr betalsida men rubriken säger det mesta - skyddad skog med död vedbrinner bra!
https://www.op.se/logga-in/manga-och-st ... tomtebloss

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519640 det var ju intressant läsning från anders granström/räddningsverket .. det grundläggande i alla scenarior var ju att skogen inte får torka ut och att den inte får innehålla för mycket död ved .. vilket är exakt så som en skött flerskiktad skog ser ut .. därför är de båda skyttegravarna i svenskt skogsbruk bara så fel ute ... jag har fortfarande svalka och fukt i de skogar som jag är nöjd med, mitt mål med mitt skogsbruk verkar faktiskt gå väldigt bra ihop med minskad brandrisk .. men lite urskog på rätt ställen skadar inte, min viktigaste strävan är att alla arter som funnits i dina skogar de senaste seklerna ( ok, inte vildsvin) ska ha sin biotop på din mark, och det i relation till det rådande klimatet ... i mitt fall så blir det betydligt mer löv, och det gäller nog de flesta skogsägare i sverige ...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519648 jag var ner till lybeck för ett par månader sen, och i dag slog det mig varför det inte brinner i dessa lövskogar, det finns inget som kan brinna och ingen eld kan leta sig upp efter stammarna .. som ett avskräckande exempel och för att ha som referens, har dom kvar en 8 hektar stor granplantering från 1965 om den skulle börja brinna så lär det inte gå att stoppa, men det är ju så här massor av skogar ser ut i sverige .. den här granplanteringen rörs inte för att man ska se hur den uppför sig ...just nu är det många träd som dött och det är även så lövskogar funkar om man inte jobbar med dom .. det är därför man ska jobba MED skogarna, alltså hjälpa dom att ta fram nya generationer av de trädslag som vill växa på en viss mark ... i sverige har vi hindrat skogarna att få vara naturliga med våra hjärndöda planteringar, priset för det kommer att bli ohyggligt stort, för naturen och för skogsägarna, ja hela sverige faktiskt, vi ser bara början just nu .. "ärthjärnornas triumf" vilken titel på en skräckfilm ..

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

T Landström  
#519649 Ibland så får jag inte ihop hur du resonerar ulf1...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Bosse1  
#519650
bgl skrev:Länk till artikel i Östersundsposten, tyvärr betalsida men rubriken säger det mesta - skyddad skog med död vedbrinner bra!
https://www.op.se/logga-in/manga-och-st ... tomtebloss


Plockar fram citatet igen.

"Excess timber comes out of the forest one way or the other. It is either carried out, or it burns out. But it comes out."

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#519655 Fina bilder på bokskog. För den som inte har erfarenhet av bokskog ter den sig antagligen väldigt annorlunda men likadan bokskog finns i Skåne, på marker som passar för bok. Boken kräver relativt bördiga marker för att utvecklas bra.
Tekniken för att få upp riktigt fin bokskog skiljer sig inte mellan Skåne och Tyskland. Man använder sig av skärmställning där överbeståndet glesas ut i två-tre steg, med kraftig markberedning när det blir ett rikligt ollonår. Sen avvecklas överbeståndet när föryngringen är omkring en meter hög. Bok föryngrar sig bra under ett överbestånd men är ljuskrävande och behöver släppas fri för att utvecklas till högkvalitativt boktimmer. Kom ihåg att hos de flesta lövträd ökar densiteten ju fortare trädet växer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#519658 ja lars nu är den tiden förbi då bokskog och skåne var synonymt, som jag sagt planterade jag en bok på väldigt stenig mark och den växer så det knakar på 60 bräddgraden, dessutom skapas näringen i marken till stor del av de träd som växer där, så du får revidera dina kunskaper och kanske dags att läroböckerna också blir tidsenliga ... landström du har dit huvud fullt av industrins bullshittande, jag har aldrig tagit in något av vad dom säger och kan därmed tänka klart .. ta det här med felaktigheterna i att bara plantera gran och tall ... i dag har vi det som var skånes växtzon för 70 år sen, i mina trakter karlstad-gävle och uppåt sundsvall efter kusten ... är det då gran som ska vara huvudträdet i svenska skogar nedanför denna linje ... tänk efter lite .. och inse hur lurad du blivit ... vi får höra om allt skit som drabbar dessa granodlingar (och i viss mån tallar) men vad drar man för slutsatser, svaret är alltid olika bekämpningsmedel och nya strategier för att torka, barkborrar, svampar och stormar inte ska döda våra granodlingar .. när ser du det enkla svaret att gran trivs allt sämre i detta klimat och att andra träslag och ändrat skogsbruk skulle vara svaret .. vi har tappat 50 år, som industrins fibertalibaner och deras forskare har bullshittat oss med olika svar på fel fråga.... den fråga som aldrig ställs är "ska vi låta de träd som trivs där, växa på våra marker" ... håkan fågefors, en av dom som vet mest om vad som växer var och varför, sa så här för över tio år sen "Även för fleråriga växter, buskar och träd, har förutsättningarna ändrats. De som hittills bara har trivts i de varmaste zonerna, I och II, går att testa i zon III eller till och med zon IV." och sen han skrev det har växtsäsongen utökats med en vecka till, när det gäller bok och ek så är det självklart att dessa träd kommer att slå ut granen i södra sverige, allt annat är en tusenoddsare ... och vad ska då lars lundqvist säga om att bara gran kan bilda flerskiktade skogar ... men ge honom ett par år till så har han antagligen aldrig sagt det ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).