Logistik, Transport

Förhindra vägvisning via gps

10 inlägg 8487 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förhindra vägvisning via gps

ananders  
#514290 Jag har ett problem med att de som använder GPS för att hitta till min fastighet och till mina grannar blir guidade över vår skogsbilväg. Många korsar gårdsplanen i hög hastighet utan en tanke på oss som vistas där och råkar man gå på vägen eller man står och lastar av timmer och inte flyttar sig så är det både med tuta och knutna händer de visar sin missbelåtenhet.
Jag har satt upp skyltar mot otillåten fordonstrafik men de verkar inte gälla då gps:en visar att de ska köra just här.

Finns det någonstans man kan vända sig så att denna väg får en lägre "prioritet" så att de blir visade de allmänna vägarna istället?
Eller är det att sätta upp en vägbom som gäller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Förhindra vägvisning via gps

skogsjan695xl  
#514300 Sätt upp vägbom. Snabbast å enklaste sättet.

Avatar Fallback

Re: Förhindra vägvisning via gps

peacericht  
#514313
ananders skrev:Finns det någonstans man kan vända sig så att denna väg får en lägre "prioritet" så att de blir visade de allmänna vägarna istället?
Eller är det att sätta upp en vägbom som gäller?


Det är nog tyvärr så osmidigt som att du får kontakta de som gör kartorna (finns flera leverantörer) som navigatortillverkarna köper kartorna från.

Har du tur kan det räcka att göra som lantmäteriet skriver här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/fragor-och-svar/gps-fragor/

Användarvisningsbild

Re: Förhindra vägvisning via gps

Tjita1  
#514318 Hej!
Uppbär ni kommunalt/statligt stöd för väghållningen? Isåfall är kravet att den hålls öppen för allmän trafik. Om inte har ni samma rätt om på er egen tomt att spärra av den för vanligt folk. Sätt upp en vägbom, betongsuggor, stenblock eller vad som helst. Reglerna för hur hinder ska utformas gäller inte. Ett träd rätt över, parkera skogsmaskinen mitt på vägen eller vad som helst. Har ni dessutom skyltar för fordonstrafik förbjuden finns det inget dom kan göra som kan göra det mer rätt för dom att köra där, ringer dom polisen är det dom som får böter, eftersom dom kör på en väg skyltad med motortrafik förbjuden.

Avatar Fallback

Re: Förhindra vägvisning via gps

bgl  
#514341 Ett lass grov bergkross, 110mm utan finare fraktioner, spridd i ett tjockare lager kan göra underverk för att kyla ner oönskad personbilstrafik. Frigångshöjden på moderna personbilar är ju bara ett skämt. Blir den tillpackad är det lätt att riva lite så den åter blir obekväm att köra på.

Användarvisningsbild

Re: Förhindra vägvisning via gps

ananders  
#514389
skogsjan695xl skrev:Sätt upp vägbom. Snabbast å enklaste sättet.


Så är det nog ja.

peacericht skrev:
ananders skrev:Finns det någonstans man kan vända sig så att denna väg får en lägre "prioritet" så att de blir visade de allmänna vägarna istället?
Eller är det att sätta upp en vägbom som gäller?


Det är nog tyvärr så osmidigt som att du får kontakta de som gör kartorna (finns flera leverantörer) som navigatortillverkarna köper kartorna från.

Har du tur kan det räcka att göra som lantmäteriet skriver här:
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/fragor-och-svar/gps-fragor/


Tack för länken anmält ändring till några nu.

Tjita1 skrev:Hej!
Uppbär ni kommunalt/statligt stöd för väghållningen? Isåfall är kravet att den hålls öppen för allmän trafik. Om inte har ni samma rätt om på er egen tomt att spärra av den för vanligt folk. Sätt upp en vägbom, betongsuggor, stenblock eller vad som helst. Reglerna för hur hinder ska utformas gäller inte. Ett träd rätt över, parkera skogsmaskinen mitt på vägen eller vad som helst. Har ni dessutom skyltar för fordonstrafik förbjuden finns det inget dom kan göra som kan göra det mer rätt för dom att köra där, ringer dom polisen är det dom som får böter, eftersom dom kör på en väg skyltad med motortrafik förbjuden.


Detta är en helt privat väg utan bidrag och skyltar är uppsatta men de ignoreras totalt.

bgl skrev:Ett lass grov bergkross, 110mm utan finare fraktioner, spridd i ett tjockare lager kan göra underverk för att kyla ner oönskad personbilstrafik. Frigångshöjden på moderna personbilar är ju bara ett skämt. Blir den tillpackad är det lätt att riva lite så den åter blir obekväm att köra på.


Ja grövre material på vägen har definitivt en god effekt. Sista jag grusade den valde jag 0-50 vilket ogillades av många. Mitt svar till dem alla var att antingen väljer ni annan väg eller så står ni för vägunderhållet. Då var det inte så obehagligt att köra i det längre ty de återkom gång efter gång.

Ska väl tillägga att trafikmängden inte är överväldigad men 2-3 bilar per dag och någon lastbil ibland. Det som stör mest är att i många fall håller de en för hög hastighet genom gårdsplanen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förhindra vägvisning via gps

skogsjan695xl  
#514411 Om inte trafiken i sig är störande utan bara farten. Gör nån typ av farthinder som bromsar ner dom ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Förhindra vägvisning via gps

Hema  
#519335 Hur har det gått?

Användarvisningsbild

Re: Förhindra vägvisning via gps

ananders  
#519416
Hema skrev:Hur har det gått?


Jag anmälde vägen som avstängd och privat hos Google och en GPS-tjänst till.
Vi får se om det får någon effekt.
Vidare kommer det att läggas på 0-50 inför en avverkning senare i höst och det har också en preventiv verkan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förhindra vägvisning via gps

Camaro1969  
#519445 Gör nå lämpliga ”potthål” ca 1 meter djup i nån kurva eller efter backkrön, montera även upp åtelkamera så ni får se spektaklet på bild:)

Skulle jag gjort:)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).