Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75487 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blädning

sveakatten  
#519427 Vad tror ni om detta? Jag har ett område som ser ut så här( hoppas det syns vad jag skrivit).
Med den underväxten borde det väl ett lämpligt ställe att prova, ca4Ha.
Men hur gör man, börjar jag uppifrån kommer jag ner till 33cm i diameter om jag tar ut ca 30%.
Hur brukar ni göra när ni hugger grov tall, pratar ni med inköpare om apteringen först?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#519432 Är detta totala stamantal på 4 ha?

Höjder för de olika d-klasserna? Trädslag? Bilder?

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#519448 Diameter 5 ca 7m
D 11 ca16m
D19 ca 22m
D23 ca 23m
D25 ca 24m
D30 och upp ca25- 27m
Gran övervägande upp till 37cm i diameter.
Saknas ca 40-50 träd, pga osäker på gräns och vill inte markera på grannens.
Bilder när det slutat regna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#519476 Det var alltså ett glest tallbestånd där det kommit upp en generation gran under? Det går fömodligen att omvandla till en blädningsskog på sikt men om jag summerar rätt i huvudet så har du bara ca 900 st/ha och det är ganska lite. Du måste hushålla med de träd du har och då är risken stor att det slutar med att du har ett enskiktat bestånd.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#519485
1532870011_20180729_134604.jpg
$matches[2]
Ja det är väl troligt, jag får nog dra av till
3, 5 Ha, har tagit ett litet område för att göra panel till stugan.
$matches[2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#519519 Din skog är lite för enskiktad för att vara en bra blädningsskog. Det ser ut som om det kommit rejält med granföryngring under tallarna nån gång bakåt i tiden och sen har konkurrensen skapat diameterspridningen, men det har inte varit kontinuerlig inväxning underifrån. Det gör att du har ett gap i "tidsserien" på 50-100 år.

Men du kan höggallra försiktigt bland granarna och se vad som händer.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#519520 Ok. Ser du någon större skillnad på denna yta kontra 9082, som den var före 1979?

Är det ingen som hugger grövre tall till tex knivfura?
Hur säljer ni sådant?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#519525
sveakatten skrev:Ok. Ser du någon större skillnad på denna yta kontra 9082, som den var före 1979?


Ja, den var tydligt fullskiktad från början. Ett bra tecken på fullskiktning är att det bokstavligt är barr ända ner till marken. I ditt bestånd är det fri sikt gansla långt de nedre metrarna.
Kolla filmen om hyggesfritt som jag länkade till förut så ser du skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#659593 Jag har några områden som behöver gallras, men vill fortsätta med försöken med blädning.
Finns träd i all storlekar från 0 till 10- 15 meter.
Men är troligen alldeles för tätt för att låta det vara. Är det någon som kan hjälpa mig förstå vilka träd jag ska ta bort, och hur tätt jag kan lämna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#659895 Har fått hjälp av Skogsstyrelsen, men vad är grundytevägd medelhög, och hur räknar jag ut det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#659909
sveakatten skrev:Har fått hjälp av Skogsstyrelsen, men vad är grundytevägd medelhög, och hur räknar jag ut det?

Medelhöjd räknas ut som:

höjd1+höjd2+höjd3+höjd4+höjd5+höjd6=summahöjd
medelhöjd=summahöjd/6

Så långt inga konstigheter, antar jag. Grundytevägd innebär att varje träds höjd multipliceras med trädets grundyta:

(höjd1*grundyta1)+(höjd2*grundyta2)+(höjd3*grundyta3)+(höjd4*grundyta4)+(höjd5*grundyta5)+(höjd6*grundyta6)=summahöjdgrundyta
grundyta1+grundyta2+grundyta3+grundyta4+grundyta5+grundyta6=summagrundyta

grundytevägd medelhöjd=summahöjdgrundyta/summagrundyta

Men den säger ingenting om hur du ska gallra om du på sikt försöker omföra din skog till fullskiktad blädningsskog.

sveakatten skrev:Finns träd i all storlekar från 0 till 10- 15 meter.
Men är troligen alldeles för tätt för att låta det vara.
- - -
vilka träd jag ska ta bort, och hur tätt jag kan lämna?


Det du kan ha som riktvärde är varken grundyta eller stamantal utan kronutveckling. I en fullskiktad skog ska du ha kronor ända ner till marken. Även de allra största granarna ska ha grönkrongränsen väldigt lågt, nånstans kring 3-5 m över marken. Dina 15-metersgranar borde ha minst lika lång grönkrona, dvs krongränsen max 2-3 m över marken och 10-metersgranarna max 1-2 m över marken. Om dina träd börjar kvistrensa och hissa kronorna så är det för tätt. Ett annat tecken på att det är för tätt är att de allra minsta granarna, de som är 0,5-1 m, börjar ha svårt att överleva. De får en paraplyliknande krona med få barr, och såpass många börjar dö att du ser ganska gott om döda smågranar.

Hur hårt ska du hugga? Såpass att det känns som om du tagit för mycket. Och du behöver inte ta likadant överallt. Gallra ojämnt bland de 5 m högsta träden.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#659919 Tack för svaret.
Du skriver"Gallra ojämnt bland de 5 m högsta träden."
Menar du gallra ojämnt bland dom träden som är över 5 meter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#659922 Nej, bland de översta 5 metrarna i höjd. Så just nu bland 10-15 m höga träd, senare de 15-20 m högsta, och så småningom när alla de största börjar ha samma höjd, titta på diameter istället.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#659932 Tack igen Lars.
Jag ska gå ut och märka på få se hur det ser ut innan jag gallrar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#659934 Ta gärna en del foton

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).