Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

35 inlägg 10071 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

r93  
#518689 Svara gärna på frågan, blir det kallare eller varmare??

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Vardon  
#518691 Dagens ilandsproblem : är aftonbladet bättre eller sämre källa än att bara påstå nånting utan källa....

Varmare eller kallare än vad? man kan hu tänka sig ett scenario där sommaren blir 20 grader varmare och vintern 20 grader kallare. Medeltempen kommer vara den samma men blir det varmare , kallare eller både ock.

Vad som händer med havsströmmar och luftströmmar när temperaturen stiger är ganska svårt att förutse. Men en global uppvärmning kan ju leda till en lokal nedkylning.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

r93  
#518693 Al Gore säger att golfströmmen kommer lägga av för att isarna smälter, då blir det ny istid i norden.

Per, han med lockigt hår på SMHI säger att medeltemperaturen i Sverige kommer öka, det rimmar dåligt med istid.

Vem har rätt.

Jag skulle naturligtvis kunna klippa in tio länkar som visar att jag har rätt.

Därefter kommer dom som tycker jag har fel slänga in tio länkar som visar att mina är fel.

Därefter slänger jag in tio till osv, osv......

Havsnivån stiger, JA det gör den, men Sveriges landhöjning är större, så havsnivån stiger inte.


Sådant här går inte att diskutera på forum för det finns uppgifter om allt! Om det är rätt eller fel, det vete gudarna....

Den som lever får se.....

Som ovan, tittar man på ett perspektiv på nån miljon år så har vi ju oerhört stabila temperaturer nu.

Angående Aftonbladet så tror jag mer på vad du skriver vardon än dom :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

tallen100  
#518694
r93 skrev:Angående Aftonbladet så tror jag mer på vad du skriver vardon än dom :wink:

+1 på det.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Axl  
#518699 NSD hade rubriken ”skogsbrand hotar naturreservat” igår. Kändes lite bakvänt, för reservatet är det väl en möjlighet. Det är väl resten av skogen som hotas.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Hema  
#518732
Axl skrev:NSD hade rubriken ”skogsbrand hotar naturreservat” igår. Kändes lite bakvänt, för reservatet är det väl en möjlighet. Det är väl resten av skogen som hotas.

Kan hålla med, men det beror på anledningen till reservatet. Är det att skydda hänga, så blir det väl lite jobbigt om skogsbrand en helt plötsligt står o bankar på dörren. Iaf för de som ville skapa reservatet. Naturen kommer tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

r93  
#518879 Här är en ganska vettig artikel, det kan gå precis hur som helst.

SMHI verkar ju glida mer och mer åt propagandahållet

https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... andringar/

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Fredrik Reuter  
#519106 Tyvärr verkar spridningen av att "Sverige består bara av en monokultur av radodlad granåker" pågå för fullt i media och på sociala medier.

SVT hade ett extra TV program igår som de kallade "Sverige Brinner".
Här intervjuades bland annat en meteorolog och en tidigare meteorolog som idag jobbar på ett försäkringsbolag.
I programmet sade de att bränderna blir värre för att det är för mycket barrskog och att lövskog inte alls brinner i samma omfattning.

Vidare tyckte en av dem att barrskogar skulle omgärdas av lövskogsbälten som skulle skydda barrskogen från att ta eld.

Men samtidigt är det flera experter som säger att det sommaren 2018 inte spelar någon som helst roll vilka träd som stått i brandskogen, det brinner lik förbannat som attan - löven är ju gula och snustorra!

Tittar man sedan på Riksskogstaxeringens inventering så blir det närapå #fakenews eftersom lövträdsdominerad skog ökar i areal i Sverige. Detta till och med när nationalparker, naturreservat och naturvårdsområden skyddade från skogsbruk är exkluderade ur statistiken!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Amatörhuggare 62  
#519110 Ja här där jag bor,hjälper nog inga lövträd. Dom är så torra, så dom är rena krutdurken!!!
Blåser lite, och hela luften är full av löv. Som d vore oktober.
Kalmar Län.
Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

p till p  
#519141 Jag har hört en i naturskyddsföreningen säga att det kan knappast bli brand i en sluten vuxen granskog .
Om det är sant vet jag inte men i en gles skog med inslag av björk har granarna jämte björkarna ris ända ner till marken ,Där borde det vara större risk att markbranden blir toppbrand.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Hema  
#519152 Det må va olika stor grad av motståndskraft beroende på hur markerna ser ut och vilka träd som står på och hur tätt. Men med nästan 2-3månader utan regn, med temperaturer nära 30grader utan skugga, skapar situationer som gör näst intill alla skogar lika lättantändliga som asplövens löv följer vinden.

Min tanke är att vi borde ha en typ av mer insatsstyrkan av brandmän med proffsutrustning som kan sättas in med väldigt kort varsel. Man kan snacka om att vi ska ha si o så många bekämpningsplan. Om man kan bekämpa eldsvårdorna direkt kommer merparten av eldsvådorna inte hinna utvecklas till dessa monsterbränder.

Däremot vore det väl inte fel att vi i Norden hade några/något bekämpningsplan och kanske några specialhelikoptrar tillsammans.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

alias  
#519165
Fredrik Reuter skrev:Tyvärr verkar spridningen av att "Sverige består bara av en monokultur av radodlad granåker" pågå för fullt i media och på sociala medier.

SVT hade ett extra TV program igår som de kallade "Sverige Brinner".
Här intervjuades bland annat en meteorolog och en tidigare meteorolog som idag jobbar på ett försäkringsbolag.
I programmet sade de att bränderna blir värre för att det är för mycket barrskog och att lövskog inte alls brinner i samma omfattning.

Vidare tyckte en av dem att barrskogar skulle omgärdas av lövskogsbälten som skulle skydda barrskogen från att ta eld.


Men samtidigt är det flera experter som säger att det sommaren 2018 inte spelar någon som helst roll vilka träd som stått i brandskogen, det brinner lik förbannat som attan - löven är ju gula och snustorra!

Tittar man sedan på Riksskogstaxeringens inventering så blir det närapå #fakenews eftersom lövträdsdominerad skog ökar i areal i Sverige. Detta till och med när nationalparker, naturreservat och naturvårdsområden skyddade från skogsbruk är exkluderade ur statistiken!


Pär Holmgren jobbar tydligen på Länsförsäkringar i dagsläget. Hans och brandchefens (korrekt titel?) kommentarer ca18:30-20:45 in i sändningen (se länk nedan) ställer jag mig starkt frågande till.

https://www.svtplay.se/video/18737914/n ... ge-brinner

Funderar på om det inte vore läge att ställa frågan till Länsförsäkringar var de har fått informationen om att blandskog med löv, eller ren lövskog skulle vara bättre ur brandsynpunkt ifrån (finns det studier som visar på lägre brandspridningshastighet beroende på själva trädslagsfördelningen och som har ett bättre statistiskt samband än t.ex. markfuktigheten - vanligtvis hittar vi ju högre lövandelar på fuktigare marker)?

Efter att ha googlat "skogsbrand träslag" kom jag in på SkogsSverige, där hittade jag en ickefungerande länk till "”Naturliga skogsbränder i Sverige – spatiala mönster och samband med markens uttorkning”, Länsstyrelsens meddelandeserie 2011:15", varpå jag googlade "Länsstyrelsens meddelandeserie 2011:15". Då fann jag denna publikation, men efter att ha skummat igenom texten får jag intrycket att man mestadels fokuserar på markfukten (jag tolkar det dock som att man fokuserar på sannolikheten att branden uppstår, snarare än själva brandens geografiska spridning):
https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... rander.pdf

Skall se om jag kan ta ett foto, på hur björkarna ser ut på föräldragården, och lägga in i tråden under morgondagen. Det är inte ovanligt att löven är bruna men sitter kvar på träden - tror att detta brinner väl så bra som torrkvistar på en gran. Det ska bli intressant att se hur överlevnaden ser ut på dessa björkar jämfört med dem som släppt sina löv istället för att låta med vissna på kvisten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

r93  
#519167 Propagandan började omedelbart, pär Holmgren ”nu måste vi göra något åt det här”

Kanske kollar på det senare.

Ja det är åt helvete nu!!!

Vad ska vi i lilla Sverige göra?

Avatar Fallback

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Hema  
#519168 Rädda världen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän

Fenrir  
#519178 Angående SO Karlssons löst underbyggda krönika. Så här skriver Anna-Lena Axelsson, SLU, på FB:

"Nej, moderna trädplantager är inte mer eldfängda än naturliga orörda skogar. Det är vädret som är den viktigaste orsaken, då som nu. Skogsbränder var vanligare innan människan kom in i bilden, men även när vi hade ett skogslandskap med gles skog och låga virkesförråd. År 1888 brann 200 000 ha skog, varav 30 000 ha i Ångermanland. År 1933 (som ansågs vara ett litet brandår) brann 20000 ha."

SO Karlssons jämförelse med Kanada och Ryssland faller väl också på att där avverkas fortfarande ofta första generationens självföryngrade blandskogar, och ingen återplantering sker. Ändå brinner det värre där. I så fall borde ju den svenska modellen, inklusive ett väl utbyggt när av skogsbilvägar, vara bättre ur brandsynpunkt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).