Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yamaha Kodiak 400 1993

5 inlägg 4519 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Yamaha Kodiak 400 1993

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51759 Jag fick med mig svärmors Kodiak hem för lite översyn och kanske montering av snöblad mm.
Tanken är att sälja den senare. Är det nån här som har erfarenhet av såna här, eller allmänna tips?
Kodiak400.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak 400 1993

sixten  
#51863 Har själv en sån och är super nöjd. Det enda jag saknar är i- och ur- kopplingsbar fyrhjulsdrift. Vet du om man kan ställa diffen i framaxeln?

Användarvisningsbild

Re: Yamaha Kodiak 400 1993

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51872 Jag vet ingenting om den här, bara det som syns utanpå.
Om nån skulle ha tips på bra manual till denna så länka på.
Har du snöplog till din Sixten? Bilder?
Hur är fästena gjorda, eller sitter det i dragkroken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak 400 1993

sixten  
#51891 Nej jag saknar använder ingen snöplog till min, men en lösning skulle ju vara att montera snöplogen på dragkroken för att ta upp huvudkrafterna och montera styrningar i form av ett triangel stag fram i bågen liknande de de bygger på trail bilar då kan ju bladet lätt följa underlagen samt styra de i horisontal led. Höja och sänka sköter man nog enklast med hjälp av vinch. Här kan du hitta bra spräng skisser på maskinen. http://www.babbittsonline.com/pages/par ... Honda.aspx men nu va de ju kanske inte du du sökte.

Användarvisningsbild

Re: Yamaha Kodiak 400 1993

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51905 Det var en bra länk, för alla märken.
Jag har gjort en plog och fäste för dragkrok en gång tidigare men nu ville jag göra en snyggare grej,
men det kanske blir för komplicerat, ska tänka lite till.
Den känns lite väl mjuk fram, är det nån som har tips hur man gör den mer plogvänlig?
Helst vill jag behålla fjädring fram men i värsta fall får man kanske byta stötdämparen till ett rör
eller nåt medan man har på plogen?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).