Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny film om hyggesfritt skogsbruk

67 inlägg 22343 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518635 9082 är anlagd 1959.
Jag har för mig att man kan åka en relativt ny väg upp ovanför ytan så det inte blir så långt att gå. Men det är sluttning och skogsmark så man måste ha viss terrängvana.

Den som är anlagd 1925, yta 9022, ligger uppe på Leksberget, väster om riksvägen. Det är väldigt brant att gå dit upp. Det är där lärkbestånden ligger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

halvproffs  
#518661
sveakatten skrev:Tack.
Var det långt att gå? Svärfar skulle vilja se området för bläd ning och han är 91.

I direkt anslutning mot skogsbilvägen.
Går utmärkt att studera träden från vägen

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518665 Det var goda nyheter, tack, svärfar är väldigt pigg, men har lite problem med balansen.

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518822 Var upp och tittade på 9082, det var intressant att se, men inte låg det så man såg området från vägen.
Frågade om blädning nere i kafeterian, dom hade ingen aning om vad vi pratade om.
Förstår fortfarande inte varför sakerna är uppmärkta, vore väldigt intressant att gå runt och titta på dom olika proven.

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518849 Ett av skälen är att ytorna skulle bli förstörda om det sprang en massa folk på dom stup i kvarten. Dom måste få växa så ostörda som möjligt för att vi ska kunna se hur träd och skog fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518864 Nja, det finns ju stigar som visar allt möjligt annat där uppe, så det borde väl fungera med att man fick gå runt områdena på befintliga traktorvägar.
Eftersom det är så mycket snack om hyggesfritt, så borde väl detta vara intressant får småskogsägare.
Särskilt nu när ni börjar ligga 3-4kubik över den konventionella rutan?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518881 Det finns demonstrationsytor på några platser i landet, som har som främsta syfte att just visa upp hur skogen ser ut när den sköts på ett visst sätt. Såna ytor är det oftast fritt fram att gå runt och titta på.
Men fältexperiment har ett helt annat syfte. De ingår som en liten pusselbit i ett större sammanhang och man ska därför inte dra förhastade slutsatser av det man ser vid en viss tidpunkt på en enskild yta.

På en del ytor är det okej att man går omkring och tittar men på andra kan det vara direkt olämpligt med en massa besökare som trampar omkring. Blädningsytorna är ett sånt exempel. Föryngringen och plantornas utveckling är ju en del av själva experimentet och båda delar kan påverkas om det trampas omkring en massa inne på ytorna.

Yta 9082 i Siljansfors är en yta som skötts med blädning, men det finns fler i både Sverige och resten av världen. För att förstå hur blädningsskog fungerar och kan producera räcker det inte med att titta på en enskild yta som man själv tycker ser bra ut. Man måste titta på helheten, väga ihop alla de fältförsök som finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518899 Nu vet jag ju inte att dessa demostrationsytor ligger ej heller hur dom sköts. Sköts dom på samma sätt som 31-34 här gjorts i siljansfors 80%av tiden är det nog inte så intressant.
Skulle det finnas utmärkta stigar så behövde ju inte jag springa runt i era prov leta efter vart dom är😁
Vet du hur urvalet är på yta 9082? Ser ju inte ut som dom tar alla av större träden.

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518903 Grundprincipen är att först bestämma hur mycket som ska tas ut/vara kvar, och sen fördela det uttaget så att det kvarvarande virkesförrådet är så jämnt fördelat som möjligt. Idealt vore det samma virkesförråd på hela ytan om man gör en provytetaxering med stora cirkelytor men eftersom de nu etablerat en stickväg genom ytan så blir det inte riktigt så, men så nära som möjligt. Därför kan man inte ta alla större träd utan bara så man får ihop rätt uttag.

Målet på 9082 har under de senaste 30 åren varit att bygga upp virkesförrådet och låta de största träden bli rejält höga, från ca 150 m3sk/ha efter blädning till uppemot 250 m3sk/ha efter, men samtidigt plocka ut en hel del virke vart tionde år. Och hittills har det fungerat som väntat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518912
sveakatten skrev:Var upp och tittade på 9082, det var intressant att se, men inte låg det så man såg området från vägen.
Frågade om blädning nere i kafeterian, dom hade ingen aning om vad vi pratade om.
Förstår fortfarande inte varför sakerna är uppmärkta, vore väldigt intressant att gå runt och titta på dom olika proven.


Jo men det ligger flera försöktsytor efter vägen, sen vet jag inte om den där 9082 är där. Men många andra. Om du kommer från Morahållet så en cirka 400-500meter före museet/restaurangen går det en väg upp till höger. En gul skylt osm det står "xxx-berget" på om jag minns rätt. Det är väl uppskyltat och med massor av information. Du kan se lite på mina bilder här:

Uvskogen - Lärkträd

Sen om man åker upp vägen vid museet/restaurangen så kommer ett stort område med flera olika försök kring överfarter och säkert en massa annat. Men om detta vet jag föga. Tyvärr skrev jag inte ner namnet på SLU-personen som gav mig massor med bra information på telefon när vi var där. Tycker Siljansfors vore ett kanonställe för ett mer organiserat studiebesök med sakkunnig ledning. Kanske en SF aktivitet någon gång?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518916 Den blädningsyta som finns väster om vägen är 9022. Det var den Susanne Spreer skrev om i sitt exjobb. Där finns blädning, dimensionshuggning, fröträd och plantering.

Siljansfors skulle Skogsforum kunna exkurdra på i flera dagar. Massor att se inom ett litet område.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518929 Urskogen, då missförstod jag din kompis när han så att man skulle åka till höger före museet om man kom söderifrån, trodde söderut var mot johannisholm.
Ja, det är ju inte slut på sommaren än, vi åkte och letade innanför museet, men hittade inget som stämde.
Men hur som det var 9082 som var intressant för mig, eftersom denna ruta gett så bra resultat sista 20 åren. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518934
Lars Lundqvist SLU skrev:Grundprincipen är att först bestämma hur mycket som ska tas ut/vara kvar, och sen fördela det uttaget så att det kvarvarande virkesförrådet är så jämnt fördelat som möjligt. Idealt vore det samma virkesförråd på hela ytan om man gör en provytetaxering med stora cirkelytor men eftersom de nu etablerat en stickväg genom ytan så blir det inte riktigt så, men så nära som möjligt. Därför kan man inte ta alla större träd utan bara så man får ihop rätt uttag.

Målet på 9082 har under de senaste 30 åren varit att bygga upp virkesförrådet och låta de största träden bli rejält höga, från ca 150 m3sk/ha efter blädning till uppemot 250 m3sk/ha efter, men samtidigt plocka ut en hel del virke vart tionde år. Och hittills har det fungerat som väntat.


Eftersom jag inte är så hemma på detta kan jag bara bestämma en diameter som jag hugger efter? Jag klavar ju alla träd, och kan då räkna ut hur mycket jag ska spara för att ha kvar 150- 200kubik.

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518966 Nej, att sätta en diameter och hugga allt över den skapar ett ojämnt och luckigt bestånd eftersom träden är så gruppställda. Hur mycket du ska ha kvar efter beror på boniteten. En grov tumregel är att tillväxten blir ungefär 3% av virkesförrådet och du bör lämna knappt så mycket att de tre procenten motsvarar boniteten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#519126 Ok, har dock sett att du skrivit att en fullskiktad skog ofta har luckor och ställen med mycket träd? (Skogsstyrelsen 2014)

Hur är det med detta jobb, är det något jag kan lita på fast det är ett kandidat jobb?
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... It6ct4uvCV

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).