Avverkning (slutavverkning)

Nyodlingsfräs

26 inlägg 13086 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyodlingsfräs

jannee  
#518910 TS vill återskapa skogsmark till vall/bete.
Strax söder Hedesunda intill väg 56 har någon tagit bort halvvuxen skog för att sedan låta betesdjuren göra resten och det verkar till att blivit helt ok betesmark/vall.
Har svårt att förstå varför detta tillvägagångssätt inte är optimalt.
Helt annorlunda ställer det sig självklart om man vill ha odlingsbar mark, då måste alla stubbar brytas upp annars tar det evinnerliga tider.
Köra med en fräs bland stubbar och rötter - det går rakt åt helvete, om inte traktorn löser ut så gör brytpinnarna det eller går fräsen sönder :mrgreen:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nyodlingsfräs

Värmlänning  
#518919
Camaro1969 skrev:avverkningsanmälan är en sak...
sedan måste man återbeskoga annars får du ju skogsstyrelsen på dig.

vill du använda marken för annat ändamål måste en anmälan göras till kommunen..

och detta ville de ha väldigt bra betalt för... trots att min mark var gammal igenväxt jordbruksmark.

och jag bor i norrlands glesbygd...

Du verkar missinformerad. På avverkningsanmälan bockar du i att marken skall ställas om till annat ändamål, mer behövs ej. Kolla själv om du är osäker.

Avatar Fallback

Re: Nyodlingsfräs

Robertberg  
#518924 I min värld är en vall en åker där man kan skörda och därmed förnya grödan ibland.

Ska det bara bli betesmark köper jag morfars tillvägagångssätt.

Stubbarna verkar åka med.

Avatar Fallback

Re: Nyodlingsfräs

jannee  
#518936 Du Robertberg har förmodligen åkt 25:an förbi Kimramåla, där har bonden gjort en åker av skogsmark.
Där nyttjade han en grävmaskin för att ta bort stubbarna + att gräva ned de största stenarna.
Sägs kan att han gjorde allt arbete på tid som blev över??
Enligt Barran blev detta alternativ något billigare än att köpa in ny åkermark, ändå var det kostsamt.

Avatar Fallback

Re: Nyodlingsfräs

Gaffe  
#518946 Jag nyodlade cirka 1,5 ha med fräs enligt det sätt du beskriver @Österäng skrevs en del på maskinisten... https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... &p=3647446

Användarvisningsbild

Re: Nyodlingsfräs

Huggar Herman  
#518961
jannee skrev:TS vill återskapa skogsmark till vall/bete.
Strax söder Hedesunda intill väg 56 har någon tagit bort halvvuxen skog för att sedan låta betesdjuren göra resten och det verkar till att blivit helt ok betesmark/vall.
Har svårt att förstå varför detta tillvägagångssätt inte är optimalt.
Helt annorlunda ställer det sig självklart om man vill ha odlingsbar mark, då måste alla stubbar brytas upp annars tar det evinnerliga tider.
Köra med en fräs bland stubbar och rötter - det går rakt åt helvete, om inte traktorn löser ut så gör brytpinnarna det eller går fräsen sönder :mrgreen:
En sån fräs äter sten och stubbar till frukost. [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Nyodlingsfräs

Acer_platanoides  
#733882 Lånar denna tråd.
Jag står i begrepp att omvandla ca 1,5 ha björkskog i mellersta bohuslän till odlingsmark. Marken har varit uppodlad fram till 60-talet och därefter fått växa igen. Björken är nu avverkad men jag behöver bli av med stubbar och annat bös. Jag har förstått att en nyodlingsfräs är rätt verktyg för jobbet men kan inte hitta någon entreprenörer närmare än norra Värmland. Finns det någon som nyodlingsfräser i Bohuslän med omnejd eller finns det bättre metoder för att göra marken odlingsbar?
Lars

Avatar Fallback

Re: Nyodlingsfräs

Gaffe  
#733888 Jag vände mig till återförsäljarna på lite olika fräsar och fick napp på så vis hos en maskinstation.

Användarvisningsbild

Re: Nyodlingsfräs

Acer_platanoides  
#733907 Tack! Bra tips!

Avatar Fallback

Re: Nyodlingsfräs

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733934 Det ska finnas någon i Skövde och någon i Örebro som turnerar på rätt stora områden. Själv har jag fått fräst av Månestorps maskinstation i Jönköping, han kanske åker till Bohuslän också?

När det gäller tidigare diskussion om anmälan och tillstånd så anmäler man avverkningen till skogsstyrelsen och kryssar i ändrad markanvändning. Därefter anmäler man ändrad markanvändning till kommunen som är tillståndsmyndighet för det. I mitt fall hemma så skickade Skogsstyrelsen kopia på avverkningsanmälan till miljökontoret som omgående skrev ett beslut utan kostnad.
$matches[2]

42703642_10215607680418103_1073426916997857280_n.jpg

Användarvisningsbild

Re: Nyodlingsfräs

Acer_platanoides  
#733937 Tack! Skall undersöka detta. Och bra info om anmälan.
Lars

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).