Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny film om hyggesfritt skogsbruk

67 inlägg 22347 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

JD 2006  
#517654 Jag undrar Lars....hur mycket körs det typ "blädning" idag?

Då pratar vi allt från Natur kultur till volymblädning...

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Hema  
#517663
Lars Lundqvist SLU skrev:
Hema skrev:Min tanke var att om man skulle in med maskiner innan remsan slutavverkades, så skulle storleken på maskinerna inte kräva mer än max 2,5m breda gator, helst smalare.


Nu vet jag ju varken hur gammal du är eller var i landet du håller till, men den gallringen blir tidigast om 50-60 år eftersom föryngringen kommer att komma igång långsammare än på ett hygge. Dessutom förutsätter din idé att det omedelbart kommer föryngring, fast du kanske har tänkt markbereda och plantera?

I mitten av 1980-talet testade SCA att hugga ca 10 m breda korridorer i gammal granskog på bördig mark strax norr om Östersund, i samma område där ett av mina blädningsexperiment finns. Tanken var det skulle komma föryngring i korridorerna och att de skulle kunna göra nya korridorer intill de första efter ca 20 år, och att efter ca 80 år skulle de kunna slutavverka de första korridorerna. Såhär 35 år senare är det fortfarande 10 m breda korridorer i gammal granskog på bördig mark, utan föryngring, och någon utvidgning har inte gjorts.

Några år senare ställde SCA en granskärm några hundra meter därifrån. Idag står där en 8-10 m hög granskog.

Nästan 40år och håller till i Borås-trakten. Va ute och rensa ett dike och noterar att gallringsmaskinen kört växer det väldigt dåligt men övrigt kommer det upp nytt. Så det kanske blir än viktigare att tänka på marktryck om man går i funderingarna om självföryngring. Tack för bra svar.

Lite synd att man inte flyttade ut på landet tidigare, men glad att jag gjorde det för jag trivs verkligen.

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517677
Lars Lundqvist SLU skrev:[
Några år senare ställde SCA en granskärm några hundra meter därifrån. Idag står där en 8-10 m hög granskog.


Hur såg den granskärmen ut? Verkar lite vågat med granskärm, pga storm? Kan man använda tallar som granskärm, de väl lite bättre för storm. Elelr måste man ha bara gran för frönas skull?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517686
JD 2006 skrev:Jag undrar Lars....hur mycket körs det typ "blädning" idag?
Då pratar vi allt från Natur kultur till volymblädning...


Det finns inga data på det eftersom det klassas som gallring och därmed inte är anmälningspliktigt. Riksskogstaxeringen har ingen bra registrering av detta. Det finns inte ens några bra siffror på hur mycket fullskiktad granskog det finns.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517687
Mangan skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:[
Några år senare ställde SCA en granskärm några hundra meter därifrån. Idag står där en 8-10 m hög granskog.

Hur såg den granskärmen ut? Verkar lite vågat med granskärm, pga storm? Kan man använda tallar som granskärm, de väl lite bättre för storm. Elelr måste man ha bara gran för frönas skull?


Den såg ut som en vanlig skärmställning. Inget speciellt. Några blåste ner och skapade liggande död ved men de absolut flesta stod upp tills de avverkades för några år sen. Skärmen ställdes några år in på 1990-talet om jag minns rätt, avvecklades för kanske 10 år sen.

I en del områden i landet kommer det mängder av granföryngring under all äldre skog, oavsett om det är tall eller granskog. I såna områden kan man naturligtvis släppa upp en generation gran även under en tallskog, men produktionen blir normalt lägre om det är en tallmark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Kenya Cane  
#517707
Lars Lundqvist SLU skrev:3-4 år mellan avverkningarna. Flera stråk parallellt med varandra direkt när du börjar så dom når varandra efter 2-3 utvidgningar.


Tack Lars!

Då var jag kanske inte så tokigt ute i mina egna funderingar hur man skulle lägga upp ett försöksområde med kanthuggning. Tänkte dock att man skulle behöva vänta längre tid mellan avverkningarna men det beror väl på förhållandena och hur stora plantor man vill självföryngringen skall ha.

Mitt planerade område är 240 meter långt och huvudsakligen gran. Tänker att man kanske kan spara de enstaka tallarna när man hugger stråken för att på så sätt ge återväxten bättre/större chans?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517715 Markbered stråken, och naturvårdshänsyn som på vanliga hyggen.
Glöm inte att anmäla slutavverkning i vanlig ordning. Och var beredd på att kanske tvingas plantera om det kommer för lite föryngring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Svensson1  
#517743 Lars,om man har ett område som man tror att blädning skulle kunna vara ett alternativ,
då är det första man gör att klava upp dom större träden och räknar dom mindre och därefter
gör en analys om det är lämpligt. Har jag fattat någotsånär rätt?

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518614 Lars,funderar på att åka till Mora och titta på försöksytorna som ni har.
Finns det någon möjlighet att hitta dessa ytor i försöka parken?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518618 Med en gps är allt möjligt. Men för den som är ovan att hitta försöksytor är det nog lite trixigt, utan hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518622 Du har möjligtvis ingen länk till någon karta på området?
Har hittat lite info i examensjobbet som du var handledare till Susanne Speed.

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#518626 På jobbet har jag kartor, men nu har jag semester och sex mil till jobbet, så tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518629 Ok.
Kommer du ihåg om blädningsrutan heter 9082?
Är det den som blev till 1928?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

halvproffs  
#518631 Uvskogen och jag var dit för ett tag sen. Kommer du söderfrån så är det strax före skyltningen för museumet till höger. Går bra att fråga om vägen där också. Verkligen sevärt speciellt för lärkbestånden.

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#518633 Tack.
Var det långt att gå? Svärfar skulle vilja se området för bläd ning och han är 91.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).