Avverkning (slutavverkning)

Slutaverkning som gick fel

101 inlägg 36546 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#518511 Jag kontaktade förstås skogsbolaget som lovade att skicka dit maskiner och ta bort virket. Det var maskiner där förra veckan tydligen.

Jag var dit igår och det låg några stockar vid parkeringen som de plockat ut, och hygget ser ju ganska mycket bättre ut men jag tycker fortfarande det är det fulaste hygget jag sett i hela mitt liv. Skogsmaskinerna har åkt hem nu för andra gången så nån tredje gång lär de ju inte komma. Problemet med detta är kommunikationen. Jag frågade virkesköparen redan via mail innan jag skrev på kontrakt om de tänkte ta bort vindfällen för det var mycket sånt och det är viktigt för mig att få bort dem, och de skulle de naturligvis ta bort men inser nu att ett av problemen med hygget är att de inte tagit bort några vindfällen alls, de har kört sönder mycket av träden som ligger ned och det enda de hämtat nu i andra rundan är sånt som är i hyfsat skick och som ger några pengar. Det har inte städat upp på hygget. Det är också mitt misstag att gå med på att det inte står att de ska ta grot i kontraktet. Jag förstod aldrig vilket stort misstag det var. Att ta reda på vindfällen är väl bara en kostnad för dem så de tar inte sånt även om jag fått uppfattningen att alla träd tas bort via kommunikationen på email.

Nu är de säkert nöjda och glada på skogsbolaget och tycker de gjort ett fint jobb medans jag känner mig som nån som använt sig av irländska asfaltsläggare och jag ångrar mig att jag använt mig av detta skogsbolag. Man tycker ju att skogstidningar som jag läser ibland borde göra något reportage om hur slutresultatet kan komma att se ut. Bara några kilometer härifrån vid E45 innan Ångsta golfbana finns ett nytt hygge som ser helt fantastiskt ut. De har inte lämnat en enda stock kvar.

Bilderna nedan är från igår. Vackrare än så här blir det alltså inte.
Senast redigerad av ruth fre 20 jul 2018, 18:00, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#518514 Här är en bild till, som är från igår. Här ser man tydligt i bakgrunden en vindfällt träd som den som var där senast inte ens kunde ta med sig då den inte är losskapad. Jag antar de bara skickat dit en liten skördare som plockat stockar som var fina och som ger pengar. Sen har jag ett skifte till också som jag inte ens besökt de senaste veckorna som såg lika illa ut det förrut men jag har inte lagt upp några bilder på hur det ser ut. Det fina trädet på marken till höger ligger här alltså trots att skogsbolaget varit här 2 gånger med maskiner, men de har ju glömt att kapa det i rätt längd så det ska få ligga här och ruttna tycker de.
Senast redigerad av ruth ons 05 sep 2018, 21:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#518515 Här är en bild från mitt andra skifte, taget nån gång i maj. Om man kollar noga ser man på denna bild att det är vindfällor så detta lär ju ligga kvar än idag då de inte tar med sig sånt. Så här ska det alltså se ut. Men om de skriver i mail att de tar med vindfällor borde de inte göra det då??

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#518516 Detta är en rolig bild, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Och här ska jag gå och plantera, man behöver bara vänta i 3 år enligt skogsbolaget så att "groten", det på bilden alltså, har lagt sig lite. Detta kommer de inte ta reda på då det går under kategorin värdelösa träd som inte ger dem några pengar så de tänker inte plocka reda på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Hema  
#518519 Jag kan bara instämma i ditt tycke. Men det blir en läxa du inte glömmer.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518522 Men är dom stammarna du fotat träd som redan var döda, ser iaf så på sista bilden?
Sådana träd får alltid ligga för insekter, hackspettar o svampar ska ha och jobba i för den biologiska mångfalden.
Södra hade inte tagit de i grot heller, möjligen om de stått upp och var farliga för nån väg eller så

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

eqlazer  
#518524 Ger man inga direktiv om grot så kommer det ligga överallt. Och ja, det är ett helsike att plantera i men så är det.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518526 Torrakor ska lämnas, ett elände att plantera i ris, men det hindrar samtidigt gräs, tycker inte det är något att klaga på, lång körväg för skotare så blir riset kvar

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Hema  
#518565 Att lämna kvar så mycket extra brännbart material i skogen under rådande situation då? SNF kan knappast tycka att det är en trevlig/lätt miljö att vandra i. :grin:

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518570 Att de inte är snyggt är väl en annan sak men de ligger nog i certifieringsreglern för Fsc o pefc att lämna död ved och det är samma regler inköparn o entrepenörerna har att förhålla sig till vid avverkningen.
Är du inte certifierad gör du hur du vill med torrträden men vi mindre skogsägare har ofta blitt beskyllda att städa skogen....
Grot är ett sätt att få undan endel av de brännbara som finns på hyggena o de måste då planeras för grotuttag innan de huggs så riset körs mer i högar

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#518573
gnisten83 skrev:Att de inte är snyggt är väl en annan sak men de ligger nog i certifieringsreglern för Fsc o pefc att lämna död ved och det är samma regler inköparn o entrepenörerna har att förhålla sig till vid avverkningen.
Är du inte certifierad gör du hur du vill med torrträden men vi mindre skogsägare har ofta blitt beskyllda att städa skogen....
Grot är ett sätt att få undan endel av de brännbara som finns på hyggena o de måste då planeras för grotuttag innan de huggs så riset körs mer i högar


Om man tar ut vindfällor samma år som de åker ned, då är det viktigt att man tar ut de innan 15 juli pga skador som granbarkborre men om man väntar ett år till då ska det ligga kvar? Om det var så borde det finnas fler hyggen med vindfällor överallt. Jag har åkt och tittat och jag hittar inga. Dessutom går det inte markbereda när det ligger stockar överallt. Skall man inte markbereda helst? Eller är vindfällor viktigare? Man kan ju heller inte säga först att vindfällor kommer tas bort om de ska ligga kvar. Man ska väl vara ärlig? Jag behöver inte bidra till den biologiska mångfalden varannan meter medan andra inte behöver bidra. Jag har dessutom redan en nyckebiotop bredvid hygget jag har lagt upp bilder på. Sen kan jag förstå att vissa vindfällor kan vara kvar som är väldigt gamla men dessa är inte så gamla.

En annan sak jag inte begriper är att intill skiftet som avverkas skulle det gallras men på ett ställe var det så mycket granbarkborre att det också avverkades, men nu när jag går dit där virkesköparen pekade ut att det skall avverkas så ligger det bara en massa stockar på marken, och då sprids det väl granbarkborre ändå till skiftet bredvid som skulla ha gallrats? Nu gallrades det aldrig för entreprenören hade tydligen inte tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Grålle52  
#518584 Ser ju bedrövligt ut. Sådär såg det knappt ut här dagen efter Gudrun, (okej liten överdrift). Vem är skyldig till detta? Ut med namnet bara

Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

mb-man  
#518590 Det måste väl ändå varit mycket snö!? Ser ju ut som de kört över vindfällor utan att se dem!

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#518598
Grålle52 skrev:Ser ju bedrövligt ut. Sådär såg det knappt ut här dagen efter Gudrun, (okej liten överdrift). Vem är skyldig till detta? Ut med namnet bara


Jag vill inte gå ut med namnet på skogsbolaget än eftersom jag inte har avslutat mina affärer med dem, de har ju inte betalat ut hela beloppet än heller. Förra gången de avverkade åt mig blev det bra. Själva entreprenören som skogsbolaget anlitat gick däremot i konkurs redan i april i år. De hette Tåsjö skogstjänst, och höll till i Hoting, Jämtland. Avverkningen skedde i februari i år.

De hade väldigt bråttom för det var meningen att de skulle gallra ett skifte också men de gjorde inte det utan lurade i virkesköparen att de inte var nån mening att gallra för det var så ruttet. Virkesköparen ringde och sa att det är ruttet från rot till topp och att gallringen skulle avbrytas. Jag åkte dit för att se alla dessa ruttna stockar som jag antog låg någonstans men det fanns nästan inga alls och återkopplade om att gallringen skulle fortsätta. Dagen efter hade maskinerna gett sig iväg till ett annat av mina skiften och det såg inte klart ut alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#518599
mb-man skrev:Det måste väl ändå varit mycket snö!? Ser ju ut som de kört över vindfällor utan att se dem!


Ja, så kan det ju ha varit. Men borde de inte tagit reda på dem då den andra gången de var där med maskiner nu i juli?
Det var inte jättemycket snö, ca 70cm, och det snöade nästan ingenting när avverkningen skedde i februari.
Fast jag tror de bara skickat en liten skotare (nu i juli) som kan ta korta längder eftersom långa fina stockar ligger kvar och vindfällena är ju inte losskapade än.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).