Avverkning (slutavverkning)

Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

37 inlägg 14542 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Blondin 750  
#518367 Nu på förmiddagen fick jag en smärre chock, EN MARKBEREDARE I ARBETE 4 km ifrån min mark. [emoji33]
Man tar sig för pannan, återigen ett bra exempel på att det inte finns någon bot mot dumhet!!
Givetvis har jag kontaktat vederbörande som tyckte att jag kunde vara lugn, ”vi har haft brandvakt och vi är klara nu. Jag har bara ett objekt kvar att köra sen ska jag ställa maskinen...” ... Det är nog inte studieskulderna som tynger honom i alla fall..
Räddningstjänsten är informerad om tilltaget och det var fler än jag som reagerat på idiotin.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Fredrik Reuter  
#518369 Vart i Sverige är detta Blondin 750?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Blondin 750  
#518371 Nyköping.

Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518372 I mellansverige är det även stopp med vanlig ungskogsröjning nu i allafall för ett av bolagen man jobbar åt... fick just ett samtal om det.

Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Hammaren  
#518375 Vilket bolag har satt stopp för röjningen?

Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Fredrik Reuter  
#518391 Precis nu går Södra ut med att de inför ett generellt stopp för avverkning i östra Götaland tills vidare.

Det känns vågat att de inte stoppar även i västra delen om någon frågar mig...

https://www.sodra.com/sv/om-sodra/press ... ingsstopp/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Fredrik Reuter  
#518393 Såhär ser brandrisken ut enligt SMHI i början av nästa vecka...

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

bgl  
#518475 ATL har en artikel om hur ekonomin för entreprenörer skadas av torkan.
Jag hörde i går kväll om en förtvivlad entreprenör som fått ultimatum från sina 3 anställda.
Kommer inte avverkningarna igång måndagen den 30:e så har grabbarna så bra erbjudande från arbetsgivare i annan bransch att dom kräver att få sluta omedelbart!

Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

svampbob  
#518476
bgl skrev:ATL har en artikel om hur ekonomin för entreprenörer skadas av torkan.
Jag hörde i går kväll om en förtvivlad entreprenör som fått ultimatum från sina 3 anställda.
Kommer inte avverkningarna igång måndagen den 30:e så har grabbarna så bra erbjudande från arbetsgivare i annan bransch att dom kräver att få sluta omedelbart!


Ska man gissa på att det är erbjudanden ifrån sidan med gula maskiner. Jag pratade med en stor entreprenör härom dagen som hade 20 gula stående pga brist på förare.

Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Fredrik Reuter  
#518479
bgl skrev:ATL har en artikel om hur ekonomin för entreprenörer skadas av torkan.
Jag hörde i går kväll om en förtvivlad entreprenör som fått ultimatum från sina 3 anställda.
Kommer inte avverkningarna igång måndagen den 30:e så har grabbarna så bra erbjudande från arbetsgivare i annan bransch att dom kräver att få sluta omedelbart!


Detta kan bli en riktig bomb för skogen som näring och det vore trist om det torra vädret är det som tänder denna bomb.

Precis som du skriver bgl så är det något av en omvänd perfekt storm för skogsentreprenörerna. Stillestånd på grund av väder och en gul kollega som formligen skriker efter arbetskraft.

Något som är oroande och mycket tråkigt är att skogsentreprenörernas ekonomi ur ett nationellt perspektiv inte heller är speciellt god. Det finns därför inte mycket marginaler att spela med vid stillestånd.

Jag hoppas på en lösning och håller alla tummar jag kan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

ananders  
#518482
bgl skrev:ATL har en artikel om hur ekonomin för entreprenörer skadas av torkan.
Jag hörde i går kväll om en förtvivlad entreprenör som fått ultimatum från sina 3 anställda.
Kommer inte avverkningarna igång måndagen den 30:e så har grabbarna så bra erbjudande från arbetsgivare i annan bransch att dom kräver att få sluta omedelbart!


Det borde ju finnas ett intresse hos skogsbolagen att behålla duktiga entreprenörer och ställa upp för dem. Det är ju som det mesta annars att man får det man betalar för.

Avatar Fallback

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Hema  
#518520 Hur snart efter brand kan man köra in på redan brunnen mark? Va det ett år?

Avatar Fallback

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

jannee  
#518523 Var och en står sig själv närmast och finns det ingen körning är det ganska självklart att man söker någon annan sysselsättning.
Att sedan entreprenörerna kommer i en sjudjävla sist är ju inget man som löneanställd kan göra något åt.
Bara inbilla sig att Södra, Holmens eller Sydved skulle komman med några allmosor är dömt att misslyckas.
Det är även samma visa för de som är "kontrakterade" av de privata sågverken. Försvinner det en står det tio andra som är villiga att köra + att de kör ännu billigare.
Bara vänta och se, snart sitter det öststatare i snart sagt varenda maskin :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

Blondin 750  
#518530 Alla har ett val, antingen tänker man bara på sig själv, eller så tänker man till och tar lite långsiktigt ansvar. Hur svårt kan det vara?!

Avatar Fallback

Re: Södra stoppar avverkningar ... igen [brandrisken]

jannee  
#518533 Blondin har helt rätt, man bör tänka långsiktigt och överväga vilket som blir bäst för en själv i framtiden.
Samma gäller för oss skogsägare, ska man vara sitt sågverk/inköpare 100 % trogen ELLER sälja till dem som ger en bäst netto :?:
Vad händer när entreprenörerna saknar förare till sina maskiner?
Vad händer när massaindustrin/sågverken inte får fram sin råvara?
Om eller när kommer de att krypa till korset och börja betala?
Importera råvara ställer sig idag ganska kostsamt i.o.m. at svenska valutan är som den är.
Tyvärr finns det alltid de som kör på minussiffror och hoppas att det i slutänden ändå ska bli bättre - men NÄR :?:
Exakt så har det varit inom åkeri och Taxi och resultatet ser vi idag - lågbetalda utländska egenföretagare eller nysvenskar som kör på %

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).