Skogsnyheter

Nya skogsbränder

88 inlägg 21948 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

anersimyra  
#518517 Hur kommer det sig att de större granarna har grenar längre ner på stammen i ett fullskiktat bestånd? Man kan ju tycka att det borde vara tvärtom då de mindre träden skuggar de större träden... 👍

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

mooos73  
#518529
jannee skrev:Det är då för djävligt att duktiga Sverige inte varken kan eller får nyttja de resurser som ändå finns.
Byråkratin sätter stopp för snabba ingrepp - och kunskapen bland de som har högsta ansvaret den kan man verkligen ifrågasatta.
En massa virrhjärnor som ska styra och ställa.
Var för många år sedan med och körde vatten med tankbil vid en skogsbrand. Blev då skickad både hit och dit innan någon tog hand om mina 30 m3.
På ETT dygn fick jag köra TVÅ lass och om det varit något klipp (organisation) hos brandpersonalen hade jag hunnit med det 3 eller 4 dubbla.
VÄNTA, kör däråt så ringer vi - vänta där - så lät det nästan hela tiden. När man väl fick kontakt med brandbilen undrade de va f*n har man varit,
- Vi har väntat och behöver så mycket vatten du kan ge oss.

Förstår din frustration men vi får komma ihåg att vi har ett stort systemfel i det här landet. Det är räddningstjänsten i den kommunen det brinner i som är räddningsledare för släckningsarbetet. Vad är det som säger att en räddningsledare som har kanske 15-20 man att basa för i vanliga fall har kompetens att leda detta arbete vid stora bränder som nu? Helt plötsligt ska man basa över 200 man, 5 helikoptrar och 4 brandflygplan!! Precis som polisen har nationella insatsstyrkan vid särskilda händelser kanske vi behöver nationella räddningstjänsten som kan kliva in när en räddningsledare i en liten kommun känner att "detta är för stort för oss"!!?? Tvivlar inte en sekund på att alla gör sitt bästa men om jag inte minns helt fel från Västmanland 2014 så var räddningsledaren där mkt självkritisk efteråt och erkände att dom hade inte alls kompetens för den uppgiften i kombination med att man tjafsade om vem som skulle ta kostnader för att kalla in mer resurser??

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

jannee  
#518536 Nu var det brandmän på väg mot Trängslet som fick avbryta för de hade inte rätt avtal, kallade hellre in brandpersonal från södra Sverige som har rätt avtal, står mycket om tabbarna på fejsan
Svensk byråkrati är rena öststatsmodellen = rena röran.
Hörde även på Radio Kalmar att flera svenska helikopterpiloter på semester erbjöd sig rycka in för att släcka, men fick nej. Därför har försvaret (eller hade) bara möjlighet att bistå med 2 helikoptrar i stället för med 10.
Vad liknar detta?????
När vi fräser asfalt - kör asfalt eller snöröjer kan och får vi köra precis så mycket vi tyar (orkar) :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

r93  
#518541 Man blir tyvärr inte förvånad.........
Men detta måste ju gå under force majuere (stavning??)

Angående asfalt och snöröjning så kan det ju vara så att viktiga personer inte kommer fram med sina bilar (läs storstadsbor)

Nu är det ju bara några rika skogsägares marker som brinner, sen så har ju alla hört att det är ju bra när det brinner för massa nya växter vaknar till liv, detta hörde jag tyvärr igår.......

Att folks liv går i spillror eller alla djur som far illa spelar då ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Lars Lundqvist SLU  
#518543
anersimyra skrev:Hur kommer det sig att de större granarna har grenar längre ner på stammen i ett fullskiktat bestånd? Man kan ju tycka att det borde vara tvärtom då de mindre träden skuggar de större träden... 👍


Nej, de stora träden beskuggar de mindre. 😊
Granarna har koniska kronor och de står i princip bredvid varandra, alla olika storlekar.

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518722 Hur kommer stora skogsbränder påverka skogsbruket i framtiden på dessa platser? Nu blir det bara ungskog på ett par tusen hektar som är ganska sammanhängande misstänker jag. Gallring och slutavverkning sammanfaller ungefär samtidigt för alla markägare. Är det någon markägare som vill vänta med sin avverkning så kan den bli stormfälld om grannarna har avverkat sin skog runt om. Blir det lättare att få skadedjursangrepp på sina bestånd nu?

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Bibliofilus  
#518731
T24X4 skrev:Hur kommer stora skogsbränder påverka skogsbruket i framtiden på dessa platser? Nu blir det bara ungskog på ett par tusen hektar som är ganska sammanhängande misstänker jag. Gallring och slutavverkning sammanfaller ungefär samtidigt för alla markägare. Är det någon markägare som vill vänta med sin avverkning så kan den bli stormfälld om grannarna har avverkat sin skog runt om. Blir det lättare att få skadedjursangrepp på sina bestånd nu?


Enligt brandkartorna från Copernicus så verkar 2/3-delar av branden vara på privat mark och 1/3 på Sveaskogs mark, fast nu med den senaste utbredningen så kanske 50/50 av arealen.
Tror inte Sveaskog vill sätta av tusentals hektar nu som de gjorde i samband med branden i Västmanland där man satte av 1500ha på ett bräde. Där var väl marken stenig och svårtillgänglig, här är den till största grad sandiga tallhedar och rätt lite oländig terräng med rätt nära vägar så här ska nog marken fortsätta brukas.

Frågan är vad som ska planteras, nu när det tunna humusskikt som fanns brunnit upp och det i praktiken är ren sand/sandig mo, kanske frösådd contorta då det ska vara bra i ren exponerad sand, eller vad säger du Lunkan?
Vill minnas fina provytor i Vindeln med frösådd Contorta :)

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519020 Efter ha studerat dom skogsbränder som uppkommit häromkring så är det mer än 90% som startat på bolagsmark. Bolagen äger inte 90% av all skog här heller. Undrar varför det inte startar lika ofta på privata markägare? Stämmer min iakttagelse så har bolagen en del att lära av privata skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

jannee  
#519028 De flesta privata skogsägare tänker efter före.
På bolagen ska man följa planeringen till punkt och pricka + de som gör planeringen har ej heller något personligt ansvar eller riskerar någon ekonomisk baksmälla.
Själv skulle jag bara inte tänka tanken att nu i torkan gå ut och ta reda på de borrarträd som redan visat sig.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547015 lite kritik/förbättringsmöjligheter från dagens uppdrag granskning angående sommarens bränder....

https://www.svtplay.se/video/20815872/u ... en-brinner

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

RONiL  
#547078 @ SkogsGotte. Tack för påminnelsen. Jag hade helt glömt att jag skulle se UG igår.

Konstatera åter igen att jag inte ska titta på sådant där.... blir bara (på ren svenska förbannad) irriterad på handlingsförlamade politiker!

Utredning hit utredning dit.
Jag var med och startade utredning, dom la ned utredning....
Jag tror...
F-bannade revirpinkande!! Att det är så svårt att genomföra något politiskt, som gäller alla oavsett politisk tillhörighet.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

totte  
#547120 En ledare i DN tar upp detta med den splittrade och dåliga beredskapen inför katastrofer. Organisation och kommunikation fungerar inte. Tyvärr en låst artikel. Ett citat:

För att kunna reagera direkt, och kraftfullt, är det absolut viktigaste när en brand uppstår. Sedan blir det fort för sent. Vi har den vetskapen, och vi har också insikten om att detta inte fungerar inom svensk räddningstjänst. Den är decentraliserad, vilket i sammanhanget är ett finare ord för splittrad. Vid en nationell kris kan det ta bortåt två veckor att mobilisera. Fortfarande.


https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... stor-gata/

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

anersimyra  
#547192
Lars Lundqvist SLU skrev:
anersimyra skrev:Hur kommer det sig att de större granarna har grenar längre ner på stammen i ett fullskiktat bestånd? Man kan ju tycka att det borde vara tvärtom då de mindre träden skuggar de större träden... 👍


Nej, de stora träden beskuggar de mindre. 😊
Granarna har koniska kronor och de står i princip bredvid varandra, alla olika storlekar.

Ja så är det förstås.. :smile: men jag tänkte närmast på att de mindre granarna kommer att skugga den nedre delen på de större granarna, och att detta leder till utgallring av den nedre delen p.g.a beskuggning.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).