Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fällbara stakar till timmervagn

8 inlägg 4107 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fällbara stakar till timmervagn

Hema  
#518335 Har en enkel timmervagn med fasta stakar på timmerbankarna. Skulle vilja ha fällbara (med utlösare på motsatt sidor), men vad ska man välja och varför? Sett lösningar där stakarna sitter ledande (vissa fälls 90, men de flesta fälls 180grader) och lösningar där de lossnar helt.

Önskar även att timmerbankarna är tysta och inte skramlar en massa, när man kör i tomme. Kärran min är smal, så möjlighet till förkortning vore önskvärt.

Exempel:
Bild

Bild

Den sista släpper stakarna.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Fällbara stakar till timmervagn

Hema  
#518410 Någon som har lite erfarenheter av gamla timmervagnar? Borde finnas någon iaf, vad säger @mangan tex?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällbara stakar till timmervagn

fura  
#518424 Jag kör med sonnys raka stakar ser ut ungefär som på den gula kärran på din bild.Fördel när man hemmasågar virke eller lyfter på något från sidan.Nackdelar jag upplevt ibland ramlar stakarna av när man inte vill.När man lyfter runt vagnen kan man skada låsmekaniken .Kör man på stubbar med fullt lass kan man kröka balkarna som håller stakarna och då fungerar inte låsmekaniken längre.Låsmekanikens gods är ganska klent så med en stor stock eller liknande kan man slå lös stakarna.

Avatar Fallback

Re: Fällbara stakar till timmervagn

Hema  
#518443 Bra input, men för det mesta så funkar de väl finfint?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällbara stakar till timmervagn

fura  
#518544 Ja det gör det och har man kranen fastsatt i traktorn kan man lyfta vagnen i sidledd och vända när den är olastad därefter lasta och köra ut.Man kan även köra långa längder på virke och grot när man inte har någon framstamm på vagnen.Vinschning blir mer stabil när inte vinschen sitter i vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Fällbara stakar till timmervagn

Göt  
#518558 jag har en gammal vagn som man ka ta loss stakarna från andra sidan tycker det är jätte bra, nu har jag griplastare så jag behöver inte rulla av några lass. Men tycker det är bra när jag sågar ved då jag kan ta undan stakarna på en sida ….
Senast redigerad av Göt sön 22 jul 2018, 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fällbara stakar till timmervagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518669 Jag körde med en sån som den gula kärran på bilden förut, jag hade en Bredöl.
Där åker ju stakarna av helt, fördel om man kör fast ordentligt och vill dumpa
hela lasset. Är det "gångjärn" på stakarna måste man få bort allt virke innan
man kör. Största fördelen är att man kan ha en kätting mellan öglorna uppe på
stakarna så när man släpper håller sig stakarna över virket. Nackdelen är att de
sitter lite sämre . Jag hade gummistroppar till handtagen så de inte skulle åka
upp av sig själva när man körde.

Användarvisningsbild

Re: Fällbara stakar till timmervagn

Bert1  
#519002 Lyxigt med alufälgar på skogsvagnen :) Någon som vet vad det är för märke?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).