Skogsmiljö och Trädlära

Olika eldfängd skog?

11 inlägg 3652 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika eldfängd skog?

lundqvist.r  
#518256 Nu är det rimligen torka och hetta tillsammans som ligger bakom att brinner på så många platser. Men om vi tänker lite mer på sikt, går det då att säga om någon skogstyp är mer eller mindre eldfängd än en annan? En sur björkskog är förstås mindre känslig än en torr tallhed, men om vi tar de vanligare produktionsskogarna med tall och/eller gran, hur ser det ut där? En frisk tallskog jämfört med en frisk granskog, vilken är mest benägen att börja brinna? Och kanske nog så viktigt, är det någon av de skogstyperna som klarar av att brinna?
Det planteras ju även en del gran på mark där tall hade passat bättre. Spelar det någon roll om det är tall på tallmark eller gran på tallmark, eller brinner de lika bra?

#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: Olika eldfängd skog?

Bm350boxer  
#518260 Inget vetenskapligt bara en känsla är att en blandskog med inslag av björk känns mindre eldfängd. Tall eller gran tror jag inte spelar nån roll. Tänker på hur det ser ut på marken i en tät barrplantering. Som sagt bara gissningar.

Avatar Fallback

Re: Olika eldfängd skog?

Brorsan  
#518261 Tall klarar markbrand bättre än gran enl. vad jag hört.
Fråga @sundelius som jobbar som brandman.

Avatar Fallback

Re: Olika eldfängd skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518274 Ett tag höll SV på med att klassa skog efter hur ofta den ville brinna i ett opåverkat tillstånd. Man kallade det ASIO vill jag minnas. Aldrig, Sällan, Ibland, Ofta. Ofta i sammanhanget betydde ungefär vart 80:e år.

Avatar Fallback

Re: Olika eldfängd skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518276 Kan anta att brandrisken normalt är omvänt proportionell mot markfuktighetsklassen. Men i en sån här extrem torksommar så blir den uttorkade växtligheten ute på en myr eldfängd. Har också sett att liggande döda träd blir riktiga brandhärdar.

Användarvisningsbild

Re: Olika eldfängd skog?

sundelius  
#518392 Gran är klart sämst när det gäller brand. Med sina grenar ner till backen skapar de ofta toppbränder varvid elden sprider sig fort och inom hela trädens höjd.
Löv innehåller mer vatten och är betydligt mindre eldfängt. Som ett exempel så såg jag mycket röjningsskog löv på senaste skogsbranden som rötterna brunnit av varvid allt ramlat omkull, dock hade inte stammar och grönmassa brunnit upp.
Mest motståndskraftig är dock mogen tall, inga grenar och barr i låg höjd och trädet är väldigt tåligt och överlever oftast

Avatar Fallback

Re: Olika eldfängd skog?

Värmlänning  
#518400 Hur står sig äldre lärk mot brand?

Användarvisningsbild

Re: Olika eldfängd skog?

Torbjörn Johnsen  
#518461 Det debatteras nu ganska intensivt på bloggar och Twitter om skogsbränderna som rasar (det märks att det är valår).
Miljösidan vill ha det till att det är skogsbrukets fel att det brinner så mycket. De pratar om kalhyggen och monokulturer och hävdar att skogen borde brukas på annat sätt (hyggesfritt och mer ”naturligt”).
De seriösa skogsforskarna å andra sidan hävdar att det alltid brunnit/brinner i boreala barrskogar och att det är ett naturligt inslag som t o m är en livsförutsättning för många arter. Även om bränderna är naturliga så skapar de katastrofer för de markägare som drabbas.

Det finns en hel del paradoxer i de här diskussionerna och det är både sorgligt och skrämmande att se allt tyckande. Här är ändå lite lösryckta fakta i sammanhanget:

Lövskog (som man vill ha mer av) uppkommer framför allt efter brand eller kalhyggen.

Hyggesfritt skogsbruk ledet på de flesta marker där metoden är möjligt till monokultur av gran (som verkar vara den skogstyp som brinner värst)

På de torraste markerna, typ sand/grussedimentjordar, blir det naturligt en monokultur av tall eftersom det inte finns nog med vatten för att varken gran eller löv ska orka växa. De här markerna blir nog ganska eldfängda hur de än sköts men finns det äldre tallar så kan de överleva brand.

Ett tätt skogsbilvägnät ger ofta förutsättningar för att hinna släcka en brand innan den blir för omfattande, osv...

Användarvisningsbild

Re: Olika eldfängd skog?

anersimyra  
#518470 All skog brinner förstås om det är tillräckligt torrt i marken. En kamrat till mig förvånades över att se liggande lövbestånd där bladen fortfarande var gröna och till synes helt opåverkade av själva branden, där hade förstås branden inte nått samma höjd och hastighet som i ett bestånd av barr.

Avatar Fallback

Re: Olika eldfängd skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518481 Rått virke är inte så lätt att få fyr på. Det som brinner är markvegetation, avverkningavfall (grot) och döda träd. Avsiktligt eller oavsiktligt kvarlämnade. Stående döda träd kan sprida toppbrand och är rena dödsfällor för brandpersonalen.

Avatar Fallback

Re: Olika eldfängd skog?

Hema  
#518521 Gammelskog typ åt urskogshållet borde väl innehålla mer död ved och därmed kunna brinna lättare?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).