Skogsnyheter

Nya skogsbränder

88 inlägg 21953 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

ananders  
#518040
Brorsan skrev:Är brandflygplanen kvar i Sverige ?


Här i Skåne finns brandflyg iallafall.

Sedan har jag läst att Södra har hyrt in två helikoptrar. En i Västra Götaland och en i östra Småland som dels ska spana och även kunna vattenbomba.

Är precis hemkommen efter en tur ner till havet ikväll och på hemvägen såg jag ciggarettfimpar bli utkastade från tre olika bilar.
Det är som Johannes skriver här ovan att många inte har insett hur alvarligt läget är nu.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Hema  
#518041 Om butikerna slutar sälja engångsgrillar pga torkan, kanske de borde ta steget längre o inkludera cigg? 🙃

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

80-90  
#518089 I går avled en yngre brandman under släckning av en skogsbrand i nes några mil in i Norge . Tragiska saker .

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Göt  
#518090 Tragiskt

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518092 En kväll i veckan kände vi brandlukt när vi var uppe i fjällstugan, som ligger nästan högst upp vid en skogsväg. Alltså ingen reträttväg om det börjar brinna längre ner vid vägen. Det visade sig att åskvädret hade tänt flera stora bränder och alla brandmän var kommenderade till jobbet.

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518107
ananders skrev:
Brorsan skrev:Är brandflygplanen kvar i Sverige ?


Här i Skåne finns brandflyg iallafall.

Sedan har jag läst att Södra har hyrt in två helikoptrar. En i Västra Götaland och en i östra Småland som dels ska spana och även kunna vattenbomba.

Är precis hemkommen efter en tur ner till havet ikväll och på hemvägen såg jag ciggarettfimpar bli utkastade från tre olika bilar.
Det är som Johannes skriver här ovan att många inte har insett hur alvarligt läget är nu.
Tror han menade dom där italienska vattenbombarna.

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Brorsan  
#518108 Läste på Stockholms brandförsvars sida idag. 51 pågående skogsbränder i landet idag!

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Göt  
#518109 Läste att dom italienska vattenbombningsplanen är på väg och skall komma till Örebro på onsdag och skall då vara klara för att sättas in direkt

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518116 Många struntar i grillningsförbud. http://mobil.corren.se/nyheter/grillare ... 75860.aspx :(( 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518117 Det är otroligt hur många idioter det finns här i landet, det slängs t.ex. någon miljard fimpar på marken varje år. Tyvärr rör sig en del i skog och mark.

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518119 På den planen utanför Korsberga jag håller på med brann idag 6-8 ha så det blir och göra om de när det svalnat! 😖

Avatar Fallback

Re: Nya skogsbränder

Bosse1  
#518123 Här syns några bränder tror jag..

https://zoom.earth/#62.552857,13.809814 ... 2018-07-16

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

sundelius  
#518126 Jag sitter just nu på en stubbe i Färgelanda för bevakning av skogsbranden. Nu under natten bevakar vi bara ytterkanterna på grund av alla fallande träd inne i området men på dagarna jobbar personalen på in i brandområdet
Vi behöver hjälp av vädrets makter, att helt släcka en brand genom vattenbegjutning är oerhört resurskrävande och med alla de bränder som pågår nu är det en ekvation som ej går ihop, tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Fredrik Reuter  
#518141 Hua! Vilket jobb ni gör @sundelius, hatten av!

Nationellt kommer det snart till ett läge med akut brist på räddningspersonal, TT skriver om detta på morgonen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd ... ut-pa-allt

Användarvisningsbild

Re: Nya skogsbränder

Bibliofilus  
#518146 Haft 2st skogsbränder här hemma i byn nu sedan åskovädret i lördags, en som blossade upp direkt på lördag eftermiddag och som var svår att hitta och komma till p.g.a.. oländig terräng och en som blossade upp i går när det började blåsa som pyrt sedan blixtnedslag i lördags.

Bekymret är att all ordinarie personal är uppe i Ljusdal och försöker få kontroll på bränderna, i går morse var det 90 brandmän och hemvärn där och de få deltidsbrandmän som ska hinna med allt annat hittar inte och verkar ha mer utrustning än vad de kan hantera.

Var en person per fordon i går och ingen som hade tid att samordna och flytta utrustning, som tur är så var det "centralt" i byn så folk hoppar in och hjälper för ovanlighetens skull och på förra branden i lördags så var det bara att hämta slangar, dra och släcka så mycket man orkade.

Samtidigt så är det extrem brist på virke, specifikt massaved med sysslolösa timmerbilar och att timmer börjar användas istället och nu i måndags så börjar det huggas massaved med 3-4 grupper och jag ska nog fortsätta hugga nattetid nu i veckan.

EDIT: Nu är det avverkningsstopp i hela Hälsingland i en vecka framåt och då branden gått över på Sveaskogs mark så kommer säkert all tillgänglig personal och frivilliga hamna på eftersläckning och brandvakt framöver om det nu slutar brinna...
Senast redigerad av Bibliofilus tis 17 jul 2018, 23:04, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).