Skogshistoria

Markberedarnas tekniska utveckling

6 inlägg 7435 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markberedarnas tekniska utveckling

DanielF  
#515441 Hej!

Jag börjar till hösten femte året på jägmästarprogrammet i Umeå och ska under kommande termin skriva ett examensarbete. Examensarbetets syfte är att försöka kartlägga den mekaniska markberedarens tekniska utveckling från andra världskriget fram till idag. Jag kommer titta på maskiner och prototyper (både basmaskiner och aggregat) som omnämns i nordiska skogsbrukssammanhang och försöker begränsa det till maskiner som i huvudsak används inom skogsbruket och inte mer "jordbruksinspirerade" lösningar.

Jag skapar denna tråd för att jag tror det finns många här inne som sitter på mycket intressant kunskap och information som jag gärna tar med i mitt arbete.
Exempel på intressant material: Generell kunskap inom området, artiklar, broschyrer, tidningsurklipp, bilder, faktablad, kontaktuppgifter till personer som sitter på särskild kunskap, med mera med mera..

Tack på förhand!!
/ Daniel



   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedarnas tekniska utveckling

Torbjörn Johnsen  
#515443 Intressant tråd Daniel! Vi ser fram mot att få in bra exempel och bilder här. Det har ju hänt en del sedan man gick loss med hyggesplogarna på 70(?)-talet.

Här finns några äldre trådar som berör ämnet och som kanske kan ge något tips:

Markberedning med traktor?
Annorlunda markberedning?
Inversmetoden
Markberedningskärra från Naarva
Markberedning
Markberedning, harv eller högläggning?
Högläggning treuddig eller fyruddig?

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Markberedarnas tekniska utveckling

bgl  
#515449 Runt 1980 fanns en apparat som hette Wadellfräsen.
I en skrift (doktorsavhandling?) från mitten av 80-talet av jägmästare Bengt Gyldberg behandlas denna fräs.

Avatar Fallback

Re: Markberedarnas tekniska utveckling

axwell  
#515487
bgl skrev::48
Runt 1980 fanns en apparat som hette Wadellfräsen.
I en skrift (doktorsavhandling?) från mitten av 80-talet av jägmästare Bengt Gyldberg behandlas denna fräs.


Sannolikt samma fräs som Medle Maskin Agne Eriksson (Västerbotten) har vidareutvecklat med hydraulik och fjärrstyrd manöver.
Agne övertog i vart fall Wadells älg-/veddragare som då kallades Fajter.

Bytte då namn till Trollelunnaren.

Användarvisningsbild

Re: Markberedarnas tekniska utveckling

Kse  
#515509 Farsan hade en Wadellsfräs och körde mycket med den på -80 talet, fanns lite på Skogforsk om den.
https://www.skogforsk.se/contentassets/ ... 5-2004.pdf

En intressant markberedare som nu gått i graven är Huminmix där bla. Sveaskog varit med och utvecklat. Huminnmix fanns bara intvåla exemplar plus ett prototypaggregat.

https://www.sametinget.se/95847

En markberedare för dom riktigt känsliga renlavsmarkerna, Sveaskog har idag ersatt den med Midflex.
Men det går att köra skonsamt med harven oxå, vi har under flera års tid kört extra känsliga objekt med harv med goda resultat på objekt där det krävts samråd med samebyn innan start.

Avatar Fallback

Re: Markberedarnas tekniska utveckling

Jole  
#518091 @AKKAMAN är ett vandrande bibliotek av skogsbrukshistoria. Han har nog en del att berätta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).