Traktorer och processorer

Importera traktor?

28 inlägg 31163 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Importera traktor?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51786 Hej hallå!

Funderar fortfarande på inköp av traktor!
Såg att Norge hade ett skapligt utbud. MEN det är ju inte ett EU land o min fråga är: Hur krångligt är det att importera?

Någon som har erfarenhet att ta in från Danmark? Borde inte vara så svårt men hur är utbudet?

Vesslan



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51795
Vesslan skrev:Hej hallå!

Funderar fortfarande på inköp av traktor!
Såg att Norge hade ett skapligt utbud. MEN det är ju inte ett EU land o min fråga är: Hur krångligt är det att importera?

Någon som har erfarenhet att ta in från Danmark? Borde inte vara så svårt men hur är utbudet?

Vesslan


Norge är inte Alls Krångligare ! :-o Åk o köp vad du vill ha ! men se till att det blir för export så du betalar priset utan moms. kommer till tullen där görs en förregistrering i bilregistret och du slantar upp momsen $-) fortsätter färden hem och ringer till SMP. :ymparty:
Det vill säga du kan ju ringa dom före om du vet vad du ska ev. köpa, men någorlunda moderna prylar är inga problem!

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51798 Hej o tack för ett snabbt svar!

Men hur blir det med tull på traktorn om jag köper i Norge?
Har jag rätt att dra den Norska momsen precis som jag drar den Svenska i bolaget??

Måste traktorn vara besiktigad av SMP eller får man inte köra den på allmän väg annars?

Slutligen är det någon som vet bra köp o säljsidor i Norge?

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51804 Norge är i princip med i EU så det ska inte vara nåt krångel, ha bara ditt VATnr framme så läggs aldrig norsk moms på.
Sen besiktas traktorn i Sverige genom att det kommer hem en besiktningsman och kollar att du fixat det som krävs.
http://www.finn.no/

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51811 Hur går det då med 50 km traktorerna ska de då strypas i hastighet på något sätt.
Annars blir de väl reggade som någon annan typ av fordon och inte klass 2 traktor.

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51814 http://ex-epsilon.slu.se/archive/000006 ... 005_01.pdf
Där fanns det lite läsning.
Går traktorn över 30kmh så blir det besiktning och klassning för det.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... tanfor-EU/
Där fanns det mer läsning.

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51917 Det är ingen tull som ska betalas vid tullen, enbart svensk moms som är avdragsgill,gjorde så när jag köpte färdig betong till uthusplattan.

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53428 Kan väl inte tro att det är någon bra affär att importera maskiner nu då växelkursen mellan vår krona och euro är så dålig.
Eller har maskinpriserna sjunkt betydligt mer hos våra grannländer??

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53445 Nja det handlar väl inte bara om pris utan även utbud?

Kollar man över beg. marknaden i Sverige så är den ju ganska begränsad!
Kan ju vara ett argument att importera även om det blir samma pris så får man den traktor o den utrustning man vill ha!!!


Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62303 Nu kanske det är läge att köpa en Valtra från Lettland. Gissar att det går bra att pruta nu.
http://www.mascus.se/Search.aspx?ctl=ag ... n=tractors

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

widetrak  
#402801 Någon som har erfarenheter att dela med sig från att importera traktor från säg Tyskland via t ex Mascus eller traktorpool. Det finns ett helt annat utbud av traktorer och jag tycker även man får betydligt mer för pengarna. Tittar t ex på en typisk gårdstraktor CASE 70 hk år 2003 med lastare, och du får i princip en 5-10 år nyare traktor än här hemma för samma pengar.

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

alias  
#402802
widetrak skrev:Någon som har erfarenheter att dela med sig från att importera traktor från säg Tyskland via t ex Mascus eller traktorpool. Det finns ett helt annat utbud av traktorer och jag tycker även man får betydligt mer för pengarna. Tittar t ex på en typisk gårdstraktor CASE 70 hk år 2003 med lastare, och du får i princip en 5-10 år nyare traktor än här hemma för samma pengar.


Får du med hitchdrag?

Verkar inte vara så vanligt utanför de nordiska länderna, enligt vad jag har hört.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

widetrak  
#402804
alias skrev:
widetrak skrev:Någon som har erfarenheter att dela med sig från att importera traktor från säg Tyskland via t ex Mascus eller traktorpool. Det finns ett helt annat utbud av traktorer och jag tycker även man får betydligt mer för pengarna. Tittar t ex på en typisk gårdstraktor CASE 70 hk år 2003 med lastare, och du får i princip en 5-10 år nyare traktor än här hemma för samma pengar.


Får du med hitchdrag?

Verkar inte vara så vanligt utanför de nordiska länderna, enligt vad jag har hört.

MVH
Alias


Det vet jag inte men det får man hålla koll på såklart. Är det dyrt att eftermontera?

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

axwell  
#402813 En här på forumet som jag tror har erfarenhet av import från Tyskland är @Brickan .
En riktigt fin traktor, ett eller två snäpp över dom större minitraktorerna.

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

rokon  
#402833 Beroende på vilken omsättning man har, men om man deklarerar moms en gång om året så blir man skyldig till att göra momsdeklaration varje månad efter det att man har gjort egen import! Krångel krångel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).