Avverkning (slutavverkning)

tidig slutavverkning???

20 inlägg 8983 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: tidig slutavverkning???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515399 Vad är övre höjd på beståndet? Det bestämmer rätt mycket tycker jag. Är det 50-årig skog på G30 eller så, är det nog dags att ta ner.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

Rewood Marcus  
#517261 Gå in och hugg skräpet i botten och vänta 5 -7 år till så får du en tillväxt och en mycket billigare slutavverkning och skota sedan ut riset om det inte är för lång till bilväg ,satsa sedan på självsådd med ett blandbestånd (löv)som blir grandominerat så får du fint bestånd och tappar inte alltförmycket produktion
Marcus Bloom REwood

Avatar Fallback

Re: tidig slutavverkning???

brassel  
#517594
Torbjörn Johnsen skrev:
Stavve skrev:Många försäkringsbolag har också som regel att sent gallrade bestånd (över 20 meter ÖH oftast) så får man ingen ersättning om allt sedan blåser ned..


Det var nåt nytt för mig. Hur ser dom villkoren ut? Vilka försäkringsbolag? Vad gäller för timmerställning av tall? Kanske borde vara en ny tråd (eller troligen så finns det en redan?)

Det jag vet (och som jag tycker är vettig) är Gjensidiges regler:
"Granskog ska inte gallras när det återstår tio år eller mindre till den lägsta tillåtna
slutaverkningsåldern enligt skogsvårdslagens föreskrifter."
https://www.gjensidige.se/foretag/villk ... 5b801c79f1

Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

finnjonte  
#517969
jannee skrev:Finnjonte
Vad är medeldian på beståndet :?:
Av bilderna att döma liknar det mest klentimmer, kubb eller masavedsskog.

Har inte kontrollmätt...enstaka timmer,största delen är massa...

   TS
Användarvisningsbild

Re: tidig slutavverkning???

finnjonte  
#517970
Mangan skrev:Vad är övre höjd på beståndet? Det bestämmer rätt mycket tycker jag. Är det 50-årig skog på G30 eller så, är det nog dags att ta ner.

jag är dålig på att uppskatta höjd...men över 20 meter nog på dominerande träden...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).