Skogsröjning

Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

109 inlägg 56401 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

JensSkoog  
#517724
Larsberghagen skrev:
nelson skrev:Gynna svensk industri och svenska arbetstillfällen!
Tillverkas hysqvarna i Sverige?



http://www.husqvarnagroup.com/en/home
....the Group has more than 13,000 employees in 40 countries......

Var en som sa: "Follow the smell of money, and you will be surprised" :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Larsberghagen  
#517725 Jag skulle aldrig köpa en tyngre än stihl 460. Onödigt att bära på mer vikt. Det märks helt klart med lite vikt till.
Välj värme i handtagen och välj stora klingan 225mm.
Jag har en 560 och den tar hårt på kropoen att såga med.
De 560 som säljs är pga misstag. Köpare som tänker att det är bra med mycket effekt och att de ska hålla bättre.
Så va det för mig.
Jag vill ha en lättare maskin. Inte tyngre.
Jag kulle inte köpa något annat än stihl men husqvarna går nog lika bra. Jag är partisk sen jag sett hur stihl bryr sig om sitt rykte.
Husqvarna gör det också. Men resten av elektrolux är något helt annat än husqvarna. Jonsered, partner, mcgulloch? :) Inget jag vill stödja. Så husqvarna åker med i den skiten för min del.
Nu har säker Andreas Stihl skitgrejer också.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Larsberghagen  
#517726 Jens:
Jag antog att det görs mycket i kina. Inget fem med det. De är ju minst lika duktiga som andra.
Det är beställaren som ställer kraven på produkten.
När "partner" tex beställer elsågar med plastdrev är det inte kinesens fel att det inte håller.

Husqvarna tillverkas inte i Sverige iallafall? Då hade det nog stått så. De köper delar där de får dem billigast.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

JensSkoog  
#517729
Larsberghagen skrev:Jag skulle aldrig köpa en tyngre än stihl 460. Onödigt att bära på mer vikt. Det märks helt klart med lite vikt till.
Jag kulle inte köpa något annat än stihl men husqvarna går nog lika bra. Jag är partisk sen jag sett hur stihl bryr sig om sitt rykte.
Nu har säker Andreas Stihl skitgrejer också.

Håller med dig till 100 i det med vikt, "Larsberghagen". Ett halvt kilo märks genom en dag i skogen. Har båda 460 och 480, men föredrar lättare sågar för det mesta, men som pensionär har man ju god tid utan akkord :grin:

Husqvarna har mycket bra, så man ska inte låta bli köpa om
produktionen sker lite här och var. Det är nu svenskt i alla fall. :wink:

Stihl har absolut skitgrejer ochså, isär när det kommer till småmaskinar för
trädgårdar, men det är en fara att dom kan bli lite arroganta i sin policy. :???:

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517786
Larsberghagen skrev:Jag kulle inte köpa något annat än stihl men husqvarna går nog lika bra. Jag är partisk sen jag sett hur stihl bryr sig om sitt rykte.
Husqvarna gör det också. Men resten av elektrolux är något helt annat än husqvarna. Jonsered, partner, mcgulloch? :) Inget jag vill stödja. Så husqvarna åker med i den skiten för min del.
Nu har säker Andreas Stihl skitgrejer också.

Electrolux har inte något med Husqvarna att göra sedan flera år då Husqvarna blev eget bolag med varumärkena Husqvarna. Jonsered, Partner, McCulloch m.fl. Sågar märkta Jonsered och Husqvarna är ungefär samma prylar, dvs. till mer än 95% samma delar men bara olika färg och annan vinkel på främre handtaget. Sedan kan det vara så att proffssågar kanske inte kommer att vara märkta Jonsered i framtiden men man ju t.ex. fortfarande köpa Jonsered 2253, vilken är i stort sett samma såg som Husqvarna 550. Däremot hittade jag inte längre motsvarigheten till Husqvarna 545FXT på Jonseredhemsidan.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517787
Larsberghagen skrev:När "partner" tex beställer elsågar med plastdrev är det inte kinesens fel att det inte håller.

Jo det kan det faktiskt vara. Ta t.ex. Stiga som tog hem produktionen av pulkor till Sverige bl.a. p.g.a. kineserna inte uppfyllde de kvalitetskrav som ställdes på plasten, https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5380141

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Larsberghagen  
#517917 Visst kan till och med kineser göra fel. :)
Dock är det Stiga eller någon annan som vill tjäna maximalt med pengar som bestämmer vilken kvalité produken ska ha.
Kinesen tillverkar produkten enligt Stigas specifikationer. De bjuder inte på något.
Stiga vet hur låg kvalité produkten kommer att ha. Precis så låg som beställdes.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517927 Men här var ju just problemet att pulkorna inte tillverkades enligt specifikation utan med lägre kvalité på plasten.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Camaro1969  
#517929 Ja så då tog man hem produktionen.. det som ligger kvar i kina är man alltså ”nöjd” med?

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517932 Inte en aning. Exemplet jag tog upp var bara för att exemplifiera att kineser inte alltid gör som man säger åt dem utan att de fuskar precis som flera andra leverantörer i jakt på att förbilliga sina produkter. Nu är det ju t.ex. stopp på flera tunnelbanestationer p.g.a. att leverantören satt in kopplingar som rostar och släpper.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

Larsberghagen  
#518046 Jo kineser fuskar nog också. Kanske till och med lika mycket som Svenska företag? Jag läste inte din länk.
Av just Stiga har jag inte sett någon produkt av kvalité alls. Kan inte komma ihåg någon. Personligen har jag haft 1 stigaprodukt. Det va jag och min bror som fick ett hockeyspel.
Redan då va kvalitén väldigt låg.
Nu gör väl stiga bara skit men jag tycker det är ett stort problem när tex Hitachi gör ett segment i nivå med stigas produkter. Hitachi som jag tänkt gör bra produkter. De tjänar så mycket på att även ha skräpkvalite att de inte vill vara utanför den matknaden.
De produkterna är inte bra för någon. Borde förbjudas.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519418
th skrev:
Larsberghagen skrev:Jag kulle inte köpa något annat än stihl men husqvarna går nog lika bra. Jag är partisk sen jag sett hur stihl bryr sig om sitt rykte.
Husqvarna gör det också. Men resten av elektrolux är något helt annat än husqvarna. Jonsered, partner, mcgulloch? :) Inget jag vill stödja. Så husqvarna åker med i den skiten för min del.
Nu har säker Andreas Stihl skitgrejer också.

Electrolux har inte något med Husqvarna att göra sedan flera år då Husqvarna blev eget bolag med varumärkena Husqvarna. Jonsered, Partner, McCulloch m.fl. Sågar märkta Jonsered och Husqvarna är ungefär samma prylar, dvs. till mer än 95% samma delar men bara olika färg och annan vinkel på främre handtaget. Sedan kan det vara så att proffssågar kanske inte kommer att vara märkta Jonsered i framtiden men man ju t.ex. fortfarande köpa Jonsered 2253, vilken är i stort sett samma såg som Husqvarna 550. Däremot hittade jag inte längre motsvarigheten till Husqvarna 545FXT på Jonseredhemsidan.

Jag var en sväng förbi handlaren igår och han har fortfarande FC2245W (=HVA 545FXT) och FC 2256W (=HVA 555FXT) på lager :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

barske  
#524101 Röjsågar har enligt min mening inte varit Husqvarnas starka sida, Stihl har varit funktionssäkrare.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

fura  
#524178 Enligt infoblad i butik verkar Stihlröjsågarna gå tystare än Husqvarnas med liknande hästkrafter.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Hema  
#524180
fura skrev:Enligt infoblad i butik verkar Stihlröjsågarna gå tystare än Husqvarnas med liknande hästkrafter.

Förr har iaf Stihl haft mer vibrationer, sedan gillar många Husqvarnas ögla som man fäster selens krok i. Samt förr har iaf Husqvarnas selar upplevts som än Stihls motsvarande. Dock har de släppt en ny som verkar lovande. Ja de har lite guldkorn här o där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).