Öppna kategorin

ELDNINGSFÖRBUD

8 inlägg 3262 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ELDNINGSFÖRBUD

ulfgustav  
#517556 Ännu en gång har eldningsförbud utfärdats här i kommunen samt grannkommuner. Läget är allvarligt jag har avstått från att starta med vägkantsslåtter, men härikring så kör markberednings entreprenörer för fullt senast nu i anslutning till ett av mina större skiften. Detta känns väldigt otryggt. Hur görs det i andra delar av landet?

#skogsbrand18



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: ELDNINGSFÖRBUD

Fredrik Reuter  
#517569 Ja, nu är det torrt.

Det kan till och med vara lurigt att köra fyrhjuling, utanför Arvika var det nära att det blev en rejäl skogsbrand idag när en ATV blev överhettad och tog eld.

Bild


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... for-arvika

Avatar Fallback

Re: ELDNINGSFÖRBUD

Amatörhuggare 62  
#517659 Därför bär jag ut plantorna.
Förbjudna köra fram t plantering.

Avatar Fallback

Re: ELDNINGSFÖRBUD

axwell  
#517666 Eldningsförbud :!: :-o .

Hur får Andersson, Petterson och Lundström info om att nu får han/hon inte göra si eller så.

Hur får den som är helt bakom flötet veta att nu är det ELDNINGSFÖRBUD och alla detaljer om hur omfattande förbudet är.

Vem har ansvar för att gemene man/kvinna har fått korrekt information.

Avatar Fallback

Re: ELDNINGSFÖRBUD

Hema  
#517676
axwell skrev:Eldningsförbud :!: :-o .

Hur får Andersson, Petterson och Lundström info om att nu får han/hon inte göra si eller så.

Hur får den som är helt bakom flötet veta att nu är det ELDNINGSFÖRBUD och alla detaljer om hur omfattande förbudet är.

Vem har ansvar för att gemene man/kvinna har fått korrekt information.

Tror att ansvaret ligger hos den som tänker elda att undersöka om eldningsförbud föreligger. Precis som med våra lagar ligger ansvaret hos individen. Fast det dröjer nog inte länge innan vi börjar få massutskick vis sms (eller någon app) om både det ena och det andra.

Avatar Fallback

Re: ELDNINGSFÖRBUD

boksson  
#517723 Var i Oslo för en månad sedan. Vi fick då detta sms:
Warning! Extreme danger of forest fire in Oslo. All open fire and grill banned near the forest and on the islands. www.oslo.kommune.no
Så ditt antagande sker redan. Norrmännen är bara lite före 🙂

Användarvisningsbild

Re: ELDNINGSFÖRBUD

Leifen66  
#520429
axwell skrev:Eldningsförbud :!: :-o .

Hur får Andersson, Petterson och Lundström info om att nu får han/hon inte göra si eller så.

Hur får den som är helt bakom flötet veta att nu är det ELDNINGSFÖRBUD och alla detaljer om hur omfattande förbudet är.

Vem har ansvar för att gemene man/kvinna har fått korrekt information.

Det finns likheter mellan Sverige, Kina och Nordkorea i detta fall. Man styrs otroligt mycket av staten och man vågar inte tänka i egna banor och fatta rationella beslut. Hade det blivit krig (god forbid) så hade nog svenskarna varit sämst rustade i hela världen med tanke på vårt tankesätt.

Användarvisningsbild

Re: ELDNINGSFÖRBUD

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520439 Hur svårt kan det va o begripa det olämpliga i att grilla i dessa tider.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka ... de-hemma--

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).