Verkstan

Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

80 inlägg 36216 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

totte  
#508496
Brorsan skrev:
totte skrev:Knep för att få ut en packbox ur sitt säte: Borra ett par små hål i packboxen och dra i ett par plåtskruvar. Då har du något att dra i. Noga att inte borra längre än precis genom plåten.

Såna där tips gillar jag totte. :-bd


Trevligt! :-bd

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#508849
Bosse1 skrev:I alla fall på jordbrukaren är det en oljesticka "plastskruven" på var sida.

Stämde som du sa att det var en plastskruv med oljesticka på var sida och att de är skilda från det övriga. :smile: Upptäckte dock till min besvikelse att den sida jag trode var något så när tät i själva verket var i princip helt tom. :sad: Största läckaget ser ut att komma mellan slutväxeln och bakaxeln. Får någon gång efter vårbruket plocka ner hela klumpen och byta packning. Ser ut att vara silikon. Är det så att skruvarna med tiden sträckt sig av den höga vikten på bakaxeln så att det börjat läcka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517650 Får inte ordning på högerbromsen.

Jag luftar och får pedalen att bli bra. Allt känns perfekt och så plötsligt går pedalen i botten. Därefter får man pumpa för att få bra bromsverkan på den sidan. Luftar igen, kommer ut MYCKET luft, luftar tills det ser och känns bra ut. Sedan samma visa igen.

Den läcker ingenstans vad jag kan se. Både huvudcylinder och slavcylinder är bytta samt hälften av rören. Jag funderar på om jag fått fatt i en dålig huvudcylinder. Vänster sida fungerar perfekt hela tiden, samma modell av huvudcylinder köpt samtidigt. Vad tror ni? Bara att reklamera eller har jag missat något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Blondin 750  
#517662
JohannesG skrev:Får inte ordning på högerbromsen.

Jag luftar och får pedalen att bli bra. Allt känns perfekt och så plötsligt går pedalen i botten. Därefter får man pumpa för att få bra bromsverkan på den sidan. Luftar igen, kommer ut MYCKET luft, luftar tills det ser och känns bra ut. Sedan samma visa igen.

Den läcker ingenstans vad jag kan se. Både huvudcylinder och slavcylinder är bytta samt hälften av rören. Jag funderar på om jag fått fatt i en dålig huvudcylinder. Vänster sida fungerar perfekt hela tiden, samma modell av huvudcylinder köpt samtidigt. Vad tror ni? Bara att reklamera eller har jag missat något?

På mercan hade jag ungefär samma problem, fast med kopplingen, började med att byta mastern då jag trodde att det blev ånglås i den, men det blev inte nåt bättre för det. Bytte då slaven , som inte visade några som helst tecken på slitage/läckage, och det löste problemet. Slaven kärvade och då sög den tjuvluft baklänges när pedalen släpptes upp. Tydligen ett vanligt problem, kanske samma för dig?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517664 Hmm, skulle ju faktiskt lika gärna kunna vara slaven. Hur felsöker jag detta på bästa sätt? Båda delarna är ju nya. Vilken är mest trolig? Vilken har störst potential att suga luft?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Blondin 750  
#517667 Testa om den rör sig som den ska, ta isär och kontrollera både kolv och cylinder.

Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Blondin 750  
#517668 Om slaven kärvar blir det vacuum när mastern släpps upp och återgår till viloläge, och tätningen i slaven släpper då in luft utan att det läcker ut någon vätska.

Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Blondin 750  
#517670 Hur luftar du? Pumpar med pedalen? Trycksätter behållarn? Suger vid luftnippeln?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517672 Låter ju väldigt logiskt att det kan vara slaven om det är som du säger. Håller övriga med? Är det störst sannolikhet att det är så?

Har pumpat med pedalen. Såg till att det runnit igenom vätska första gången innan jag började.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#517682 Ojusterade bromsar kanske.. då får man pumpa ut slaven. Lastade du nån skit,gick det bra?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517684 Justerade till de låg på och sedan backade igen så de inte ligger på. Eller hur man nu ska förklara det. Så tycker det borde vara ok, men värt att dubbelkolla. Men just det faktum att det kommit in luft gör att jag tvivlar på detta, samt att andra sidan är justerad identiskt.

Jodå skiten kördes ut, på gödselplattan duger enhjulsbroms.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Blondin 750  
#517735 Är det separata system för höger o vänster?Lufthålet i locket på behållaren, är det fritt där?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517736 Ja, det är helt separata system så när som på att det sitter en utjämnade mellan sidorna. Men INGEN vätska kan gå mellan höger och vänster.

Skall dubbelkolla luftning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#517759 Efter vidare eftertanke tror jag inte det kan vara luftningsproblem. Då skulle det ju inte gå så bra att lufta genom att trampa på pedalen, locket är ju fortfarande på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Jole  
#517773 Har du hört efter på maskinisten? Skogsforum i all ära men folk där har en kuslig förmåga att alltid veta vad som är fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).