Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ny film om hyggesfritt skogsbruk

67 inlägg 22339 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517564 Det går inte att avverka årligen, utan man bör ligga på 10-15 år mellan blädningarna. Med längre intervall tycks strukturen riskera att kollapsa och det är strukturen som är det centrala och som skiljer blädningsbruk från trakthyggesbruk.
Senast redigerad av Lars Lundqvist SLU ons 11 jul 2018, 20:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517566
sveakatten skrev:Hmm, jag tycker tänket är rätt lika, (Om jag inte missförstått detta) om jag tar bort dom stora träden så att lyset kommer ner, så att återväxten kommer upp, och sen tar bort mera allt eftersom jag får upp föryngring.
Blir inte det samma sak som en skärm?


Nej. Med en skärm ersätter du på ganska kort tid ett enskiktat bestånd med ett nytt enskiktat bestånd. Det är det som är syftet med skärmen. Vid blädningsbruk har du ett tätt fullskiktat bestånd hela tiden och syftet med blädningarna är inte att få upp föryngring utan att skörda tillväxten utan att ändra strukturen. Helt olika tänk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Kenya Cane  
#517582
alias skrev:Om man skulle vilja självföryngra gran med förutsättningarna i ditt inlägg ovan så hade jag föreslagit kanthuggning (för den intresserade; se jämförelse mot luckhuggning på s. 79 i boken Grönare Skog, utgiven av Skogsstyrelsens förlag) eller luckhuggning med glesare luckor initialt.

MVH
Alias


Alias, har du egna erfarenheter av kanthuggning? Någon annan? Tycker det verkar vara ett intressant alternativ men hur bra funkar det och vad bör man tänka på?

P.s. Har precis beställt boken Grönare Skog på Bokbörsen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517584 Kanthuggning är en gammal tysk idé. Istället för runda luckor som vid luckhuggning så gör man flera avlånga luckor/korridorer rakt igenom beståndet, 10-20 m bredd. Sen utvidgar man "luckan" (dvs avverkar en ny korridor längs med den gamla) med några få års mellanrum tills hela beståndet är avverkat.

Frågan är väl vad man vinner på att sprida ut avverkningen över flera år. Det blir många långa instabila beståndskanter under lång tid, med ökad risk för stormskador som följd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Mellberg  
#517585
Lars Lundqvist SLU skrev:Det går inte att avverka årligen, utan man bör ligga på 10-15 år mellan blädningarna. Med längre intervall tycks strukturen riskera att kollapsa och det är strukturen som är det centrala och som skiljer blädningsbruk från trakthyggesbruk.


Blädningsmyten, är det inte dax att avliva den för gott. Blädning är höggallring = dimensionshuggning och leder alltid på sikt till en enskiktad lågproduserande skog. Hav hopp, även denna usla skog kommer att på sikt, om den lämnas i fred att leverera.

Fröträdställning av vad?, är det hyggesfritt skogsbruk? Hugga sönder, är det ens tillåtet enligt nuvarande lag? Men Skogsstyrelsen verkar simma lugnt, men inte när det gäller lavskrikan.

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Hema  
#517587
Lars Lundqvist SLU skrev:Kanthuggning är en gammal tysk idé. Istället för runda luckor som vid luckhuggning så gör man flera avlånga luckor/korridorer rakt igenom beståndet, 10-20 m bredd. Sen utvidgar man "luckan" (dvs avverkar en ny korridor längs med den gamla) med några få års mellanrum tills hela beståndet är avverkat.

Frågan är väl vad man vinner på att sprida ut avverkningen över flera år. Det blir många långa instabila beståndskanter under lång tid, med ökad risk för stormskador som följd.


En förutsättning är att marken är relativt likartad. Lägger man stråken i rätt riktning, borde väl de flesta mindre stormar klaras av. Samt om man kan ha kontinuerliga jämna uttag, så borde det väl underlätta för den självverksamme och förenkla ekonomin, då in och utgifterna borde bli rätt jämn över tid med reservation för prisförändringar.

Med uttag var femte år, så räcker det med ca 16 avverkningsremsor. Eller så väljer man intervall efter eget val o tycke. För ofta och man riskerar väl att inte fylla en lastbil med avdrag som följd..

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517592 @Mellberg - Blädningsbruk fungerar, med trädslag som naturligt bildar fullskiktad skog. Hos oss innebär det gran. Och nej, det leder varken till att skogen blir enskiktad eller lågproducerande. Men det förutsätter att skogen är fullskiktad och att man INTE tror att syftet är att få upp föryngring och INTE glesar ut för att "släppa ner ljus till plantorna" som det pratas om i filmen.

@Hema - Kanthuggning är en föryngringsmetod. Den ingår i det som kallas "etappvis slutavverkning". På din beskrivning låter det som om du tänker dig att varje remsa ska bli som ett eget bestånd som kan skötas för sig själv, och det är nåt helt annat än kanthuggning. Din idé är en variant på ett slags "småbeståndsskogsbruk" och det finns inga exempel på att det fungerar. Rent teoretiskt kan det låta som om det skulle fungera, men inte i praktiken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Hema  
#517608 Hej. Iom att du säger att det inte skulle funka i praktiken, så betyder det att man har testat/provat detta?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517619 "Småbeståndsskogsbruk" har testats lite då och då på olika platser i världen och de praktiska problemen är 1) att skogen i de pyttesmå bestånden inte utvecklas som man tänkt sig eftersom det blir så mycket kanteffekter, 2) att det efter ett tag blir svårt att hålla ordning på varje del ur skötselsynpunkt, när det är dags att röja/gallra och hur i såna fall (med tanke på 1), och 3) att det rent tekniskt blir svårt att få det att fungera (hur blir det när du har en 4 m bred stickväg hela vägen genom en 10 m bred korridor?).

Kanthuggning, som föryngringsmetod, finns testat några gånger i Sverige och antingen har det kommit så mycket föryngring i hela beståndet innan själva kanthuggningen slutförts att man avslutat och direkt avvecklat det äldre beståndet, eller knappt alls kommit någon föryngring så man av det skälet inte kunnat utvidga kanten utan tvingats markbereda-plantera, eller så har kanterna drabbats av så stora vindskador att man valt att inte fortsätta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Kenya Cane  
#517624
Lars Lundqvist SLU skrev:Kanthuggning är en gammal tysk idé. Istället för runda luckor som vid luckhuggning så gör man flera avlånga luckor/korridorer rakt igenom beståndet, 10-20 m bredd. Sen utvidgar man "luckan" (dvs avverkar en ny korridor längs med den gamla) med några få års mellanrum tills hela beståndet är avverkat.

Frågan är väl vad man vinner på att sprida ut avverkningen över flera år. Det blir många långa instabila beståndskanter under lång tid, med ökad risk för stormskador som följd.


Utan att veta så mycket om denna metod så tänker jag så här (för egen del i liten skala, under 0,5 ha per stråk): Kalavverkning av ett stråk ca 20 meter brett samt därefter markberedning med traktor, atv eller liten grävare. Naturlig föryngring från skogen närmast kanten. När nya plantor börjat etablera sig hugger man nästa stråk.

Skulle detta kunna funka, om man bortser från stormskaderisken, och hur länge kan man tänkas behöva vänta mellan avverkningarna? 8-10 år? Kortare tidsintervall (naturligtvis vill man ju ha så kort tidsintervall som möjligt mellan avverkningarna)?

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517627 3-4 år mellan avverkningarna. Flera stråk parallellt med varandra direkt när du börjar så dom når varandra efter 2-3 utvidgningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Hema  
#517632
Lars Lundqvist SLU skrev:"Småbeståndsskogsbruk" har testats lite då och då på olika platser i världen och de praktiska problemen är 1) att skogen i de pyttesmå bestånden inte utvecklas som man tänkt sig eftersom det blir så mycket kanteffekter, 2) att det efter ett tag blir svårt att hålla ordning på varje del ur skötselsynpunkt, när det är dags att röja/gallra och hur i såna fall (med tanke på 1), och 3) att det rent tekniskt blir svårt att få det att fungera (hur blir det när du har en 4 m bred stickväg hela vägen genom en 10 m bred korridor?).

Kanthuggning, som föryngringsmetod, finns testat några gånger i Sverige och antingen har det kommit så mycket föryngring i hela beståndet innan själva kanthuggningen slutförts att man avslutat och direkt avvecklat det äldre beståndet, eller knappt alls kommit någon föryngring så man av det skälet inte kunnat utvidga kanten utan tvingats markbereda-plantera, eller så har kanterna drabbats av så stora vindskador att man valt att inte fortsätta.

Min tanke var att om man skulle in med maskiner innan remsan slutavverkades, så skulle storleken på maskinerna inte kräva mer än max 2,5m breda gator, helst smalare.

Avatar Fallback

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#517635
Lars Lundqvist SLU skrev:
sveakatten skrev:Hmm, jag tycker tänket är rätt lika, (Om jag inte missförstått detta) om jag tar bort dom stora träden så att lyset kommer ner, så att återväxten kommer upp, och sen tar bort mera allt eftersom jag får upp föryngring.
Blir inte det samma sak som en skärm?


Nej. Med en skärm ersätter du på ganska kort tid ett enskiktat bestånd med ett nytt enskiktat bestånd. Det är det som är syftet med skärmen. Vid blädningsbruk har du ett tätt fullskiktat bestånd hela tiden och syftet med blädningarna är inte att få upp föryngring utan att skörda tillväxten utan att ändra strukturen. Helt olika tänk.

Ok.
I filmen talas det om att börja med en hetrogen skog, och göra om den till blädningsskog.
Är det något du rekommenderar?
Och hur skulle det gå till, ta bort dom stora och hoppas på underväxt?
Om jag ska göra skärm, hur mycket ska jag spara då tycker du?
Gjorde fall i fjol, och inte är det något roligt att titta på nu. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517642
Hema skrev:Min tanke var att om man skulle in med maskiner innan remsan slutavverkades, så skulle storleken på maskinerna inte kräva mer än max 2,5m breda gator, helst smalare.


Nu vet jag ju varken hur gammal du är eller var i landet du håller till, men den gallringen blir tidigast om 50-60 år eftersom föryngringen kommer att komma igång långsammare än på ett hygge. Dessutom förutsätter din idé att det omedelbart kommer föryngring, fast du kanske har tänkt markbereda och plantera?

I mitten av 1980-talet testade SCA att hugga ca 10 m breda korridorer i gammal granskog på bördig mark strax norr om Östersund, i samma område där ett av mina blädningsexperiment finns. Tanken var det skulle komma föryngring i korridorerna och att de skulle kunna göra nya korridorer intill de första efter ca 20 år, och att efter ca 80 år skulle de kunna slutavverka de första korridorerna. Såhär 35 år senare är det fortfarande 10 m breda korridorer i gammal granskog på bördig mark, utan föryngring, och någon utvidgning har inte gjorts.

Några år senare ställde SCA en granskärm några hundra meter därifrån. Idag står där en 8-10 m hög granskog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#517644
sveakatten skrev:I filmen talas det om att börja med en hetrogen skog, och göra om den till blädningsskog.
Är det något du rekommenderar?
Och hur skulle det gå till, ta bort dom stora och hoppas på underväxt?
Om jag ska göra skärm, hur mycket ska jag spara då tycker du?
Gjorde fall i fjol, och inte är det något roligt att titta på nu. :wink:


Om jag hade en heterogen granskog, flerskiktad men inte fullskiktad, så skulle jag först mäta in den så jag vet vad jag har. En vanlig typ är att det finns ett överbestånd av gamla granar, låt säga 20-25 m högt, och ett underbestånd som är 0-10 m högt. Det betyder att det saknas träd 10-20 m. Hur långa toppskott har de 10 m höga granarna? Kanske 2 dm. Då tar det alltså ca 50 år att växa från 10 till 20 m och täppa igen gapet i höjdfördelningen. Det betyder att de större granarna, överbeståndet, ska räcka i ca 50 år.

Om du tar bort alla stora granar så finns det inga stora träd kvar som håller uppe tillväxten de kommande 40-50 åren. Dessutom skulle en så stark höggallring göra att du får mängder med skador på mindre träd. Däremot skulle mindre träd och plantor inte sätta fart på det sätt som du antagligen förväntar utan huvuddelen fortsätter att växa ganska långsamt.

Så om du vill skapa en blädningsskog och börja bläda så är enda lösningen att hushålla med överbeståndet tills underbeståndet hunnit ikapp.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).