Jakt och Fiske

Älgen lider i värmen

3 inlägg 3540 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgen lider i värmen

Fredrik Reuter  
#517604 Det går hårt åt älgen sommaren 2018. Anledningen är värmen och torkan. Redan vid 15 grader börjar älgen påverkas av värmen och eftersom den inte kan svettas så måste den söka skugga eller vatten. Men kanske värst är att torkan gör att det finns mycket mindre proteinrik grönmassa att äta, något som även kan skada kalvarna då kon mjölk på grund av detta blir sämre.

Istället för grönmassa får älgen äta fiber, något som den normalt endast gör på vintern.

Undrar hur detta påverkar tallen som just nu diskuteras hett i tråden Alarmerande betestryck på skog 2018

Tidningen Svensk Jakt har intervjuat veterinären Jonas Malmsten och enligt tidningen kan höstens älgjakt påverkas negativt. Viktigt dock enligt Malmsten är att inte ersätta uteblivna kalvar i avskjutningen med vuxna djur, det påverkar stammen negativt.

Vidare anser Malmsten att jord- och skogsbruket borde samordnas bättre:

– Älgen behöver inte gran, säger han.


Läs mer: https://svenskjakt.se/start/nyhet/algen ... -i-torkan/



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgen lider i värmen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517641


Stackars uteliggardjur... :roll:

Avatar Fallback

Re: Älgen lider i värmen

torpöbo  
#517651 Såg en älg stå o beta i en ledningsgata utmed e4 mitt på dagen i dag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).