Skogsmiljö och Trädlära

Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten?

27 inlägg 8973 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

alias  
#517521
Zixten skrev:
Vedproducent skrev:1000 m2 och 6000 liter är motsvarande 6 mm nederbörd och det gör inte mycket nytta. Du får nog bomba på med det 10 dubbla där det bombas om det ska hjälpa.


Jag har för mig att dom jobbar som så att så fort dom vattenbombat så har dom markpersonal som kommer fram och fortsätter jobbet, så jag tror dom bombar varje yta en eller två gånger för att sedan lämna över till markpersonal.


Funderar på om det är vattnets kylande effekt man vill åt eller om den plötsliga tryckförändring som bör uppstå av vattenbombningen pressar bort luften och därmed också syret så att elden kvävs?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517522
jannee skrev:Olika växter har olika förmåga att uthärda höga saltkoncentrationer, beroende på morfologiska och fysiologiska skillnader. Salttåliga träd är vårtbjörk, vitpoppel, ask, skogsek, rödek, robinia och skogsalm.
Hur barrträden ställer sig är en annan fråga men efter vad man ska se längs E 4an så ogillar varken gran eller tallen det salt som ändå sprids ut på vägbanan, se bara på bakslänten.
M.a.o. tror jag inte skogen alls skulle påverkas av eller vid en vattenbomb av saltvatten, framförallt inte av vatten från Östersjön eller Bottenviken vilket nästan kan räknas som bräckt vatten.

Tycker nog väldigt mycket tall närmast vägbanan är väldigt bruna på våren. I bakslänten når ju inte saltet eller i alla fall ytterst lite. Men sen är det ju mängden det handlar om. Vägverket saltar ungefär 6000 ton salt om året på 2500 mil väg. Är vägen i snitt 6 meter bred så skulle det om vi översätter till hektar bli 400 kg om året och mycket rinner bort med dikena. En vattenbombning med 3 procent salt och 60 mm vatten betyder 18 ton salt per hektar. Med 20 mm 6 ton osv. Oerhört mycket mer än vägsaltning på vägarna där mycket också rinner bort med dikena. Trots det så ser man ju att många plantor framförallt tall påverkas närmast vägen. Men det är väl bara att ge sig ut i skogen och slänga ut 180 kg salt på en100 m2 provyta och testa :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

ananders  
#517526
Niking skrev:Vet att man på vissa håll slutat vattna åkrar på Öland med bräckt vatten p.g.a. försämrad maktstruktur.

Fast i en skogsbrandssituation kan ju lite sämre markstruktur vara billigt pris för att ha sin skog kvar...
/Niklas


Att det blir sämre markstruktur av salt håller jag med om, särskilt på styva lerjordar.
Varje vår har höstgrödorna på lerjordarna närmast de större vägarna dött och jag blir beskylld för att jag inte ser till att sprida konstgödningen ut till kanterna. Samma visa varje år. :???:

Att vattenbomba med saltvatten tror inte är något stort problem, kommer det bara regn så lakas saltet ut fort.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

jannee  
#517529 Salthalten i Östersjön är ca 6 promille längre norrut minskar den än mer.
Denna svaga saltlösning gör varken till eller från om du vattenbombar med den, helt annorlunda är det vid regelrätt bevattning.
Har släktingar som har ett vattenintag direkt från Östersjön och som bevattnar från detta med en rejäl rotblöta varje år och så gjort under de senaste 40 åren - när det behövts
Deras förfäder gödslade på den "gamla goda tiden" med tång och den var ej heller 100 % ren från salt.
Men självklart så stora mängder salt som i Vedproducent åsyftar är absolut inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517532
jannee skrev:Salthalten i Östersjön är ca 6 promille längre norrut minskar den än mer.
Denna svaga saltlösning gör varken till eller från om du vattenbombar med den, helt annorlunda är det vid regelrätt bevattning.
Har släktingar som har ett vattenintag direkt från Östersjön och som bevattnar från detta med en rejäl rotblöta varje år och så gjort under de senaste 40 åren - när det behövts
Deras förfäder gödslade på den "gamla goda tiden" med tång och den var ej heller 100 % ren från salt.
Men självklart så stora mängder salt som i Vedproducent åsyftar är absolut inte bra.

Jag håller med dig. Men det var ju saltvatten tråden handlade om och i Östersjön så är det inte saltvatten. Det var Västkusten det handlade om. Det är vi nog alla ense om att mängden påverkar!

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

jannee  
#517548 En helikopter kan säkert hämta havsvatten på Västkusten, värre är det nog för ett flygplan, sjön är väl oftast för grov eller?

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517554
jannee skrev:En helikopter kan säkert hämta havsvatten på Västkusten, värre är det nog för ett flygplan, sjön är väl oftast för grov eller?
Ingen aning hur känsliga dom planen är. Men det finns ju gott om vikar och skär så dom behöver kanske inte fylla på där det är som störst vågor. Men jag vet inte.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Brorsan  
#517577 Är inte salthalten 3,5 promille som mest på Norra Västkusten? Eller är det jag som tänkt fel.
http://extra.lansstyrelsen.se/havmoterland/SiteCollectionDocuments/Publikationer/2013-75.pdf

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517590
Brorsan skrev:Är inte salthalten 3,5 promille som mest på Norra Västkusten? Eller är det jag som tänkt fel.
http://extra.lansstyrelsen.se/havmoterland/SiteCollectionDocuments/Publikationer/2013-75.pdf

Du menar väl 35 promille? Fått dit en decimal för mycket.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Brorsan  
#517591 Så är det visst. :oops:

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Brorsan  
#517593 Om ni tittar på länken jag bifogade tidigare, sidan 26 så ser man att ytvattnet i närheten av kusten har en salthalt på 14 - 18 g/kg vatten.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517602
Brorsan skrev:Om ni tittar på länken jag bifogade tidigare, sidan 26 så ser man att ytvattnet i närheten av kusten har en salthalt på 14 - 18 g/kg vatten.
Olle
Om jag läser tabellen rätt så är det inte ytvattnet i sig men på vattendjup mindre än ungefär 10 meter så ser det ut att vara så. Vattendjup 20 meter och mera är enligt tabellen 30-35 g/kg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).