Skogsröjning

Sågskyddsskor vid röjning?

28 inlägg 15279 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågskyddsskor vid röjning?

Jenny sunmo  
#514391 Hej ...Hur är det nu med skor vid röjning(klinga)..Är det sågskyddsskor som gäller eller kan man ha en kraftig känga..vet att det kom en ny lag 2012 men är det en rekommendation eller ett måste../ jenny



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Skydddskor

Skogensträd  
#514398 SågSkyddsskor är ett måste , iallafall om man röjer åt tex Sca

Avatar Fallback

Re: Skydddskor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514419 Jag har länge varit tveksam till sågskyddsskor vid lättare arbete i skogen, men efter att ha jämfört vikten (från katalogen) på några olika kängor, så insåg jag att det inte skiljde mycket. Så jag planterade i mina sågskyddskängor. De är i alla fall avdragsgilla... :)

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514436 Mina sågskyddskängor (E&S Harz) väger lika mycket som mina jaktkängor (Viking Hunter) och som Mangan säger så är det ena paret avdragsgilla.

Avatar Fallback

Sågskyddsskor vid röjning?

källefall8  
#514441 Kör man åt sig själv kan man göra som man vill men i arbetsmiljöverket föreskriver skodon med sågskydd - AFS 2012:1 paragraf 14. Sågskydd i kängor/stövlar ger inget som helst skydd mot en klinga - den sågar rakt igenom. Så detta är ett exempel där det faktiskt blir farligare med föreskrifterna iom att du får klumpigare skor med fallrisk och blir tröttare utan att tillföra nåt skydd. Smidiga kängor med höga skaft är det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

StefanN74  
#517484 Det enda som ger ett bra skydd i sågskyddskängor mot eventuell träff av röjsågsklinga är stålet, därför har vi valt att använda en känga från Stihl som heter Dynamic S3 som har både ståltåhätta samt trampskyddssula i stål. Den blir efter några rejäla insmorningar med fett och sula från The footlab riktigt bra för ändamålet.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

svampbob  
#517493
StefanN74 skrev:Det enda som ger ett bra skydd i sågskyddskängor mot eventuell träff av röjsågsklinga är stålet, därför har vi valt att använda en känga från Stihl som heter Dynamic S3 som har både ståltåhätta samt trampskyddssula i stål. Den blir efter några rejäla insmorningar med fett och sula från The footlab riktigt bra för ändamålet.


Det är riktigt fina och sköna kängor men jag låter mina vila hemma i garderoben när jag är ute med röjsågen. Jag kan inte se någon möjlighet till att få in foten i klingan när jag går och röjer. Jag använder istället ett par läderkängor utan tåhätta och trampskydd. Är det någon som kan påvisa att det finns en risk för att kapa sig i foten med röjklingan så byter jag skodon.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517499 Har man långa ben, är det inte omöjligt att såga sig i foten medelst en röjsåg med kort riggrör. Själv är jag 196 cm och kör således med lång rigg på mina röjsågar - och godkända skyddskängor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

StefanN74  
#517500
svampbob skrev:
StefanN74 skrev:Det enda som ger ett bra skydd i sågskyddskängor mot eventuell träff av röjsågsklinga är stålet, därför har vi valt att använda en känga från Stihl som heter Dynamic S3 som har både ståltåhätta samt trampskyddssula i stål. Den blir efter några rejäla insmorningar med fett och sula från The footlab riktigt bra för ändamålet.


Det är riktigt fina och sköna kängor men jag låter mina vila hemma i garderoben när jag är ute med röjsågen. Jag kan inte se någon möjlighet till att få in foten i klingan när jag går och röjer. Jag använder istället ett par läderkängor utan tåhätta och trampskydd. Är det någon som kan påvisa att det finns en risk för att kapa sig i foten med röjklingan så byter jag skodon.


Den största risken att såga sig i foten med röjsåg som jag har fått till mig efter samtal med Säker Skog och Arbetsmiljöverket är att om den som använder en röjsåg faller bakåt och drar sågen emot sig i fallet då i teorin kan komma åt den roterande klingan med foten därav krav på sågskydd. Skulle gärna använda ett par vanliga läderkängor då risken att såga sig själv i foten borde vara väldigt minimal kan man tycka. Dock så är det ett lagkrav som vi som företag måste hålla oss till och då var denna känga ett mycket bra val och risken att såga någon annan person i foten är inte möjlig om rätt säkerhetsavstånd hålls. Det positiva var att Arbetsmiljöverket backade i kravet att sågskydd skulle användas om man använde en maskin som kunde utrustas med metalliskt skärverktyg vilket innebar att vi under en tid var tvungna att använda dessa kängor även när vi trimmade gräs med till exempel Stihl FS 410.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

StefanN74  
#517502 Skulle ha citerat dig Svampbob men citerade tydligen mig själv ? :-b

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

JensSkoog  
#517583
StefanN74 skrev:Skulle ha citerat dig Svampbob men citerade tydligen mig själv ? :-b

Du citerade båda han och dig själv, eftersom han hade citerad dig :lol: - men det var bra citat :-bd

Det går faktiskt att kapa sig i foten, och även i handen som en hjälpare i en kommun
gjorde i fjol sommar, men man ska ju ha lite otur för att göra det.

Själv gillar jag mina läderkängor med ståltåhätta och trampskyddsula
från KAAB, och känner att de är bekväma även i värmen och de ger skydd så det håller :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

dotcom  
#517678 Det är ett måste krav med sågskyddssko vid användande av röjsåg med klinga.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

dotcom  
#517679 Sen vill jag komma med en kommentar till möjligheten att såga sig i foten med röjsågen. Ponera att du halkar omkull bland stenar och mossa. Dra upp röjsågen så långt du kan i selen och se om klingan inte kan nå foten. Så såg i alla fall gubben jag hjälpte upp från marken ut. Ett trassel av armar, ben, sele och röjsåg. Lyckligtvis helt utan personskada, men jag fick mig en tankeställare kring vart klingan når om man ramlar illa

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517681 Det gå ju att nå klingan med handen också.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

dotcom  
#517685
Mangan skrev:Det gå ju att nå klingan med handen också.

Ja, onekligen. Därför kan det vara ett värdefullt tips att INTE med handen rensa klingskyddet från fastkilade stamdelar med sågen kvar i selen OCH motorn igång, även om det kan vara oskuldsfullt lockande. Stäng av motorn före rensning, ett tips från coachen.
Det påstås att sågarna kan gasa av sig själv om något kommer åt gasvajern, soppan håller på att ta slut till förgasaren och några ytterligare orsaker men då kombinerade med brister i skötsel och underhåll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).