Skogsmiljö och Trädlära

Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten?

27 inlägg 8901 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten?

Fredrik Reuter  
#517410 Brainstorming-dags! Ponera att en skogsbrand skulle uppstå nära västkusten och de Italienska bombplanen kallas in och vattenbombar skogen med saltvatten.

Skulle skogen påverkas av detta?

Saltvatten har pH på drygt 7,5 och består av upp till 5% salt. Skulle det påverka tillväxten åt något håll? Skulle viltet påverkas med avseende på betet? I så fall, åt vilket håll?

Jag lämnar tråden öppen för brainstorming. En sak bara, klanka inte ner på någons teori, det är en dödssynd inom brainstorming!

#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

holmesö  
#517411 Inget problem. Både barr och lövträd växer ända ute i havsbandet och när det stormar är fönstren fulla av salt kilometervis från havet. Saltpåverkan är nog större längs de stora vägarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517412 Salthalten på västkusten kan bli upp till 3,5% hittade jag på en sida och en vattenbombare tar 6140kg vatten.
Varje bombning ger då 150 - 300 kg salt (räknat på 2,5 - 5 %)
Vet inte hur stor yta detta hamnar på, eller hur många "bombningar" som hamnar på samma yta, men det är kanske inte så mycket ändå, så det påverkar kanske inte så mycket..

Funderade lite mer nu, hur mycket salt hamnar på vägarna på en vinter, på en del ställen kan ju vinterns saltning påverka växtligheten utmed vägen....

Kanske att man slipper salta viltköttet vid tillagning ett par år efter? :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Brorsan  
#517430 Golfbanan här i närheten vattnade med saltsjövatten en sommar när deras täkt sinande, nu har dom kommunalt vatten, det var inget problem något enstaka år enligt deras greenkeper eller vad det heter.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517449 Vet att man på vissa håll slutat vattna åkrar på Öland med bräckt vatten p.g.a. försämrad maktstruktur.

Fast i en skogsbrandssituation kan ju lite sämre markstruktur vara billigt pris för att ha sin skog kvar...
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 10 jul 2018, 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Suzuki Hasse  
#517450 Hur är det med fiskarna? Följer dom oxå med ! Färdig grillad å klar :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517454 Tror det blir stor skada på träden och många dör förmodligen. Men det beror ju på mängden men jag har flera gånger sett döda träd bredvid någon grushög som varit blandat med salt så bra är det då definitivt inte. Sen om det är alternativet att skogen brinner upp och sprider sig så visst då är det ju illa hur som helst.

Men jag hittade lite skrivet om salt och växtlighet och bra är det inte men det är ju skillnad på att vattna en gång och upprepade gånger så totala skadan kan inte jag svara på.

http://www.wcbbf.org/4/2012/11/Vad-hUnd ... Uxter.html

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Brorsan  
#517462 Nu har jag dålig kunskap om saltkoncentrationen i saltgrus men jag tror den är ganska hög, det känner man om man tar några korn på tungan. En dåligt täckt grushög hinner laka ur på någon månad här i Stockholmstrakten. Det blir många kilo salt på några få kvadratmeter, att skogen dör av det är inte så konstigt.
6 kubikmeter Östersjövatten från ett flygplan, 6 promille salthalt i södra östersjön = 18 kg mindre ju längre norr ut dom fyller på, lär bli mindre än 2hg per m2 i värsta fall. Det här vid ett tillfälle!
Så ös på med saltvatten, Gäller det min skog har jag inga betänkligheter över det.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517463
Brorsan skrev:Nu har jag dålig kunskap om saltkoncentrationen i saltgrus men jag tror den är ganska hög, det känner man om man tar några korn på tungan. En dåligt täckt grushög hinner laka ur på någon månad här i Stockholmstrakten. Det blir många kilo salt på några få kvadratmeter, att skogen dör av det är inte så konstigt.
6 kubikmeter Östersjövatten från ett flygplan, 6 promille salthalt i södra östersjön = 18 kg mindre ju längre norr ut dom fyller på, lär bli mindre än 2hg per m2 i värsta fall. Det här vid ett tillfälle!
Så ös på med saltvatten, Gäller det min skog har jag inga betänkligheter över det.
Olle
Fast salthalten på Västkusten är ju 5-6 gånger högre och det var ju där planen skulle flyga enligt trådstartaren.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Hema  
#517465 Finns väl många länder med få sjöar, så nog borde havsvatten användas iaf när det handlar om flygplan, helikoptrar har väl lite bättre förutsättningar för att hämta vatten ur mindre vattenansamlingar.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Brorsan  
#517470 Salthalt västkusten ca 16 g/ liter genomsnitt, högre längre norr ut.
6 m3 =95 kg. räcker det till 1000 m2 så blir det 1 hg per m2.
Hade jag mark där: ös på!

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

tallen100  
#517477 Det är inte så dumt med salta pinnar :d

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Vedproducent  
#517511
Brorsan skrev:Salthalt västkusten ca 16 g/ liter genomsnitt, högre längre norr ut.
6 m3 =95 kg. räcker det till 1000 m2 så blir det 1 hg per m2.
Hade jag mark där: ös på!

1000 m2 och 6000 liter är motsvarande 6 mm nederbörd och det gör inte mycket nytta. Du får nog bomba på med det 10 dubbla där det bombas om det ska hjälpa. Då är du uppe i 1,8 kg per kvadratmeter om saltvattnet är 3 procent. Västkusten har vanligen 25 Psu eller mer i salthalt. När du vattenbombar så är det ju inte hela ytan som bombas utan man lägger mycket vatten där det behövs. Tänk dig en provyta 100 m2 i skogen och så slänger du på 180 kg salt. Klart att det blir skador där. Men om alternativet är att mycket mera skog brinner ner och inga bättre alternativ finns så är det klart att det ska bombas ändå.

Avatar Fallback

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

jannee  
#517513 Olika växter har olika förmåga att uthärda höga saltkoncentrationer, beroende på morfologiska och fysiologiska skillnader. Salttåliga träd är vårtbjörk, vitpoppel, ask, skogsek, rödek, robinia och skogsalm.
Hur barrträden ställer sig är en annan fråga men efter vad man ska se längs E 4an så ogillar varken gran eller tallen det salt som ändå sprids ut på vägbanan, se bara på bakslänten.
M.a.o. tror jag inte skogen alls skulle påverkas av eller vid en vattenbomb av saltvatten, framförallt inte av vatten från Östersjön eller Bottenviken vilket nästan kan räknas som bräckt vatten.

Användarvisningsbild

Re: Vad skulle hända om man vattenbombar skog med saltvatten

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517520
Vedproducent skrev:1000 m2 och 6000 liter är motsvarande 6 mm nederbörd och det gör inte mycket nytta. Du får nog bomba på med det 10 dubbla där det bombas om det ska hjälpa.


Jag har för mig att dom jobbar som så att så fort dom vattenbombat så har dom markpersonal som kommer fram och fortsätter jobbet, så jag tror dom bombar varje yta en eller två gånger för att sedan lämna över till markpersonal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).