Traktorer och processorer

Ang. Lyftarmarna

13 inlägg 5129 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ang. Lyftarmarna

Skogstraktorn  
#517295 Hej!
Glad nybörjare här med en fråga till er skogsrävar: brukar ni ta av lyftarmarna vid körning i skogen eller låter ni dom vara?
Jag ska plocka av mina alternativt hänga upp dom på något sätt, känns som risken är överhängande att dom tar i centrumbalken på kärran annars.
Visa gärna med bild på hur ni har löst det om ni har tagit bort lyftlänkarna och bundit upp armarna!

Traktorn jag har är en Valtra A75.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ang. Lyftarmarna

källshult  
#517296 Jag hänger upp mina har alltid gjort det

Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517297 Flera har gjort ett fäste på skärmen som de hakar upp länken till lyftarmen i för att få upp dom höggt.
Kör mina egna bara i högsta läget på min 6550

Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

Robertberg  
#517317 När vi kör med svämtunnan brukar jag göra såhär, lyfta upp armen så den ligger på dubben och sen också lyfta upp den teleskopiska änden. Hydraularmarna låsta max ut mot hjulen.

Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

H-P  
#517328 Har för mig att det finns ett original fäste från Valtra för att hänga upp lyftarmarna i, typ en bygel som man sätter i stället för lyftlänken.

Användarvisningsbild

Re: Ang. Lyftarmarna

Skogstraktorn  
#517344
H-P skrev:Har för mig att det finns ett original fäste från Valtra för att hänga upp lyftarmarna i, typ en bygel som man sätter i stället för lyftlänken.


Har också hört detta! Ringde till Lantmännen idag och frågade men dom hade ingen aning, någon som vet var man kan få tag i en sådan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

Sandström87  
#517346 Det tar cirka 10 minuter att plocka bort dom å de e de värt då man far med traktorn till skogen

Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

H-P  
#517360 Kanske funkar att ta bort lyftarmarna om man inte har dragkraftsgivare i bultarna då är det lättare att ha en upphängning.

Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517386 A75 kanske mer liknar 505-905 på den delen för där är det 2 muttrar per sida som håller lyftarmen fast på traktorn

Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

valtra mega  
#517395
Robertberg skrev:När vi kör med svämtunnan brukar jag göra såhär, lyfta upp armen så den ligger på dubben och sen också lyfta upp den teleskopiska änden. Hydraularmarna låsta max ut mot hjulen.

Om man gör så skall man se upp så det inte kommer haveri om lyftlänken är för långt in på lyftarmen när man lyfter upp för att hacka ur dragkroken så blir det för trångt och bryter av den gängade delen på lyftlänken

Avatar Fallback

Re: Ang. Lyftarmarna

valtra a 72  
#517405
1531219299_img_20180315_125720.jpg
Jag tog bort staget till lyftarmarna och hängde sedan upp armarna i ett par kedjestumpar, tar ca en kvart.

Användarvisningsbild

Re: Ang. Lyftarmarna

källshult  
#517423
1531237866_img_20180710_172737.jpg
Så gjorde jag också på min 6300 som valtra a72 och nu på min mf 5610 har jag spänn rem

Användarvisningsbild

Re: Ang. Lyftarmarna

Skogstraktorn  
#523544
1535915792_61d2380b-a1d9-49be-98fb-4e36729f1525.jpeg


Ursäkta sent svar men så här ser det ut när jag är ute och kör skogskärra numera, rent och snyggt!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).