Skogsekonomi

vad händer med lånen vid slutavverkning?

10 inlägg 5270 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad händer med lånen vid slutavverkning?

ulo  
#517380 Vi tänker oss att du har ett lån på 1 miljon kronor. du gör en slutavverkning som ger netto 500 000kr. Vad händer med ditt lån? Kommer banken att kräva att du amorterar med 500 000kr?

Jag har sökt bland trådarna men något klart svar har jag inte kunnat hitta.Det är möjligt att de flesta inte har lån på sin skog så för dem finns inte den här frågan. För mig är det en central fråga för ekonomin och planeringen av hur jag skall sköta sin skog.

Ulf



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

Norrbottenstorpet  
#517381
ulo skrev:Vi tänker oss att du har ett lån på 1 miljon kronor. du gör en slutavverkning som ger netto 500 000kr. Vad händer med ditt lån? Kommer banken att kräva att du amorterar med 500 000kr?

Jag har sökt bland trådarna men något klart svar har jag inte kunnat hitta.Det är möjligt att de flesta inte har lån på sin skog så för dem finns inte den här frågan. För mig är det en central fråga för ekonomin och planeringen av hur jag skall sköta sin skog.

Ulf

Det är inte alls osannolikt att banken kräver amorteringar. Du kommer att ha utraderat en del av bankens säkerhet.

Om det sedan blir motsvarande hela avverkningsintäkten eller en löpande månadsamortering kan nog bara din bank svara på. Många banker har interna regler om max 50-60-70% belåning på marknadsvärdet.

Användarvisningsbild

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

Camaro1969  
#517384 nej de kommer inte kunna kräva någon amortering.

Avatar Fallback

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

Jckssn  
#517389 Bankerna brukar i första läget inte bevilja lån på den del av skogen som är slutavverkningsbar just för att skogsägaren kan avverka, dra med pengarna och banken stå kvar utan säkerhet.

Hur det följs av bankerna i praktiken har jag ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

Larssa  
#517403 I mitt fall så har dom delat upp lånet i olika delar.
Den slutavverkningsbara delen har jag fått betala högre ränta på.

Avatar Fallback

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

Umea  
#517505 Föreslår att du pratar med Långivaren så du får veta vad som gäller just för dig.

Då vet du vad du har att förhålla dig till och kan planera efter det samt undviker överraskningar.

Lycka Till och Trevlig Sommar !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

MDin  
#517562 Har banken beviljat lån så anser dom att säkerheten är uppfylld.
Om du avverkar och får kapitalinkomst bryr sig inte banken. Såvida du inte har några restriktioner i kontraktet.
Banken lever på att låna ut och min erfarenhet säger att de inte gillar när man pytsar in och löser lån. 2017 löste jag tre lån, inte mina utan det bolag jag är ordförande i. Då ansåg banken att vi borde ha kvar något lån, amorteringsfritt. Det var räntan de var ute efter. Simma lugnt!

Användarvisningsbild

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

LAC  
#520302 Allting beror på vad du och banken har avtalat om. De flesta banker kräver att amortering sker efter genomförd avverkning om belåningsgraden överstiger en viss procentsats och är oftast reglerat i lånevillkoren. Det bästa du kan göra är att fråga din bankkontakt vad som gäller.

Det MDin skriver är helt felaktigt och ingenting jag kan rekommendera. Om banken anser att säkerheten har försämrats så har de rätt att säga upp lånet och då är det bara att betala av lånet eller sälja fastigheten. Har hjälp några skogsägare genom åren som har hamnat i den situationen och det är ingen trevlig situation.

Avatar Fallback

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

Hema  
#520337 Kan nog vara lite olika beroende på konjunktur, men helt klart ska man se upp med du säger.

Användarvisningsbild

Re: vad händer med lånen vid slutavverkning?

Arvid0  
#520351 Vad vill du själv ska hända? Som tidigare har sagt, hör med banken. Men jag skulle nog ha försökt amortera. Men det beror ju på totala värdet, inköpspris, restvärde på det som står kvar och marknadsvärde på fastigheten.

Har du "bara" en miljon i lån på en fastighet med två miljoner i marknadsvärde så överstiger ju fastighetens restvärde lånet även efter avverkning. De 500' du får ut kan ju då investeras i annat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).