Verkstan

Koppling lamell centrum

6 inlägg 3189 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppling lamell centrum

sveakatten  
#517370 Hur kan det bli så här?
Har bytt lamller för ett par år sedan, tappade drivningen helt i går.
Borde det inte driva trots att centrum är av, kan väl inte vara centrum som driver?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Koppling lamell centrum

Aleck  
#517372 Nej det kan inte driva om det inte sitter ihop, växellådan är ju då inte längre kopplad till lamellen. Bultarna verkar ha gått av i alla fall. Frågan är väl hur det kan hända. Har de suttit löst kanske?

Avatar Fallback

Re: Koppling lamell centrum

sveakatten  
#517373 Men är det inte friktionen mellan fram och baksidan som driver, dom där nitarna kan ju aldrig överföra kraften?
Såg nu på bilden av lamellen från Olssons i Ellos, att det var 10st nit i den nya och inte 6 som jag har.
Konstruktion fel eller har jag fått fel lamell sist.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling lamell centrum

Aleck  
#517377 Jo de ska hålla för kraftöverföringen, splinsen på lamellen går väl i de flesta fallen rakt på ingående axel i växellåda, men som sagt så verkar de vara lite för svaga för vridmomentet som motorn ger, så du kanske ska ha en lite kraftigare lamell istället denna gången.

Avatar Fallback

Re: Koppling lamell centrum

massa-ved  
#517383
sveakatten skrev:Men är det inte friktionen mellan fram och baksidan som driver, dom där nitarna kan ju aldrig överföra kraften?
Såg nu på bilden av lamellen från Olssons i Ellos, att det var 10st nit i den nya och inte 6 som jag har.
Konstruktion fel eller har jag fått fel lamell sist.

Tryckplattan är ju skruvad i svänghjulet, när kopplingen är opåverkad trycks lamellen mot svänghjulet och kraften överförs via centrumet till växellådan. På min ena traktor sprack lamellen mellan hålen utanför centrumet.

Användarvisningsbild

Re: Koppling lamell centrum

totte  
#517441
sveakatten skrev:Men är det inte friktionen mellan fram och baksidan som driver, dom där nitarna kan ju aldrig överföra kraften?
Såg nu på bilden av lamellen från Olssons i Ellos, att det var 10st nit i den nya och inte 6 som jag har.
Konstruktion fel eller har jag fått fel lamell sist.


Man kan väl misstänka att efter att ganska många liknande haverier skett så har man gjort om det för att det skall hålla. Det är i vilket fall dessa nitar som överför kraften från själva lamellskivan till centrumet. Det driver i sin tur axeln in i växellådan via splinesen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).