Skogsröjning

Kontroll på arbetsplats

9 inlägg 4596 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kontroll på arbetsplats

Pelleröjkvist  
#517283 Funderar vad som händer om det görs en kontroll av arbetsmiljö på min arbetsplats och det visar sig att röjkojan är fuktskadad samt full med svartmögel, hål genom golv på vissa ställen m.m. :roll:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kontroll på arbetsplats

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517298 Är du bara inte anställd så händer nog inget

Användarvisningsbild

Re: Kontroll på arbetsplats

Arvid0  
#517304 Nä eller ännu värre om du har anställda.

Avatar Fallback

Re: Kontroll på arbetsplats

mooos73  
#517310 Vistas anställd personal där blir det förmodligen ett omedelbart förbud att använda den och ett vite om inte en godkänd manskapsbod införskaffas. Är du egen företagare tror jag inte arbetsmiljölagen gäller och dom kommer inte kontrollera dig.

När det gäller asbest tex finns en rad regler och utbildningskrav för anställda, som egen företagare behöver du inte följa några regler om personlig skyddsutrustning eller utbildning, du måste dock följa regelverket så du inte sprider asbest till din omgivning.

Användarvisningsbild

Re: Kontroll på arbetsplats

T Landström  
#517312
mooos73 skrev:Vistas anställd personal där blir det förmodligen ett omedelbart förbud att använda den och ett vite om inte en godkänd manskapsbod införskaffas. Är du egen företagare tror jag inte arbetsmiljölagen gäller och dom kommer inte kontrollera dig.

När det gäller asbest tex finns en rad regler och utbildningskrav för anställda, som egen företagare behöver du inte följa några regler om personlig skyddsutrustning eller utbildning, du måste dock följa regelverket så du inte sprider asbest till din omgivning.


Tror regeln kring asbest är lite tuffare.

Användarvisningsbild

Re: Kontroll på arbetsplats

StefanN74  
#517406 Arbetsmiljölagen gäller "Varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning" (1 kap. 2§)
Läs igenom AFS 2009:2 (Arbetsplatsens utformning)

Läs även Arbetsmiljölagen - AML 2 kap. 1§, dessa föreskrifter finns alla att ladda hem på av.se

Avatar Fallback

Re: Kontroll på arbetsplats

mooos73  
#517433
T Landström skrev:
mooos73 skrev:Vistas anställd personal där blir det förmodligen ett omedelbart förbud att använda den och ett vite om inte en godkänd manskapsbod införskaffas. Är du egen företagare tror jag inte arbetsmiljölagen gäller och dom kommer inte kontrollera dig.

När det gäller asbest tex finns en rad regler och utbildningskrav för anställda, som egen företagare behöver du inte följa några regler om personlig skyddsutrustning eller utbildning, du måste dock följa regelverket så du inte sprider asbest till din omgivning.


Tror regeln kring asbest är lite tuffare.

Nej, det är den inte. Som egen företagare eller privatperson behöver du inte ta hänsyn till Asbestförordningen så länge du inte sprider damm till grannen.

Användarvisningsbild

Re: Kontroll på arbetsplats

T Landström  
#517435
mooos73 skrev:
T Landström skrev:
mooos73 skrev:Vistas anställd personal där blir det förmodligen ett omedelbart förbud att använda den och ett vite om inte en godkänd manskapsbod införskaffas. Är du egen företagare tror jag inte arbetsmiljölagen gäller och dom kommer inte kontrollera dig.

När det gäller asbest tex finns en rad regler och utbildningskrav för anställda, som egen företagare behöver du inte följa några regler om personlig skyddsutrustning eller utbildning, du måste dock följa regelverket så du inte sprider asbest till din omgivning.


Tror regeln kring asbest är lite tuffare.

Nej, det är den inte. Som egen företagare eller privatperson behöver du inte ta hänsyn till Asbestförordningen så länge du inte sprider damm till grannen.


Okey...då har jag fattat reglerna fel...

Användarvisningsbild

Re: Kontroll på arbetsplats

StefanN74  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).