Socialt (mer om oss)

Vatten över huvudet

25 inlägg 6809 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vatten över huvudet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516578 Så har jag återigen tagit mig vatten över huvudet. :( Denna gången gäller det måla om huset, men först skrapa färg.



Så nu har jag svårt att sova på nätterna, ligger och grubblat och har ångest istället. Jobbat kanske 1 timme om dagen effektivt, resten går bort till att undvika jobba.

Någon som har liknande problem och har tips om hur man hanterar det?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516584 Då är det inte bra, allvarligt alltså, läkarbesök per omgående

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

MDin  
#516585
bengt.a skrev:Då är det inte bra, allvarligt alltså, läkarbesök per omgående
Håller med, läkarbesök är nödvändigt. Det finns hjälp !

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

Dennis1982  
#516589 Kanske är läge att ta in lite offerter på målningen om det finns möjlighet. Lite vila under sommaren är kanske vad som behövs för att ladda om batterierna.

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

Axl  
#516603 Har du inte både fru och barn? Sätt av en helg eller två, hyr en skylift så ökar pressen att prestera och hjälps åt. Alt betala någon annan
så slipper du.

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

Axl  
#516604 Vi har ett falurött hus med vita knutar och fönster. Vi gjorde enligt mitt tips (hjälpas åt och hyra skylift) med det röda och har sen gjort som du med det vita... har hållit på i 2 år och har 3 år kvar i nuvarande tempo

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

Hema  
#516608 När man upplever uppgiften för stor för stunden. Börja med att dela upp uppgiften och sätta upp delmål. En sida är bättre än ingen sida.

Användarvisningsbild

Re: Vatten över huvudet

Erre  
#516611 Håller med övriga om att söka hjälp.
Har följt dig här i många år och vet att du har pannfläsk (psyke och Vilja) till det mesta du tar dig för.
Men känns det så hopplöst att du är vaken om nätterna då känns det som att det är för mycket.
Finns det pengar till det så lej ut det.
Annars är Hema helt rätt ute. Max en vägg i år. Ta gärna hjälp av familjen eller andra. Bara att ha en att prata lite med under tiden man jobbar gör underverk.

Hoppas det löser sig för dig. 🤗

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

tallen100  
#516614 Målning är tråkigt, men förarbetet än värre när det ska skrapas och grundmålas #:-s

Att leja bort blir dyrt, annars är ju en sida/år ett vettigt alternativ, ock du gör det själv eller lejer bort..

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

MDin  
#516615 Du har styrka, annars skulle du inte delgivit oss här på forumet. Behåll styrkan och utveckla den. För att göra det behövs hjälp av någon som du kan samtala med, exempelvis någon beteendevetare eller terapeut. Din familjeläkare kan hjälpa dig med kontakter och remiss. Jag har jobbat med sådana problem i tjugo år och förhandlat med läkare, arbetsförmedling, försäkringskassa och arbetsgivare för att hitta en väg tillbaka till livet. Vill du så får du gärna skicka ett meddelande.
Alla har rätt att må bra!

Användarvisningsbild

Re: Vatten över huvudet

Kenya Cane  
#516616 Två kompisar och några backar öl så blir det roligare! 👍

Användarvisningsbild

Re: Vatten över huvudet

stegmaster  
#516619 Ja målning er jättetråkit, dessutan gillar jag inte höjdar, så jag hyrde en riktig målare til att ta både huset och en dubbelgarage nu i våres.
Vaska först det hela, sen skrapa där det var behov, och even byta plank om han hittade nåt med röte, slutligen måla alt 2 gånger.
Hela kalaset kom på totalt 32,000kr. (arbete 18,000kr+ mva, resten var måling, kostar, lite plank,.......................)
Han håll på i ca 3 veckor.
Så visst er det dyrt, men skulle jag syssla med detta själv, hadde vel nästan hela våren och sommaren gått med, något jag absolut inte hadde tid med eller ville heller.
Så har du råd så hyr bara inn någon, mycket bättre att hålla på med något man kan och tycker om, och låta proffsen med rett utrustning göra sådana jobb (han kom med jädrans fin 4x4 lift som körde rundt hela huset med, så det gick rett smidig).
Själv håll jag på på vedbacken just vid denna tiden, vilket var mycket trevligare och produktivt för min del. 8)
Ser ju lite det samma själv när det gäller grävning, det er inte stora jobbet som ska göras för folk heller vil hyra mig med grävmaskin istället för att dra fram spada och göra jobbet själv.
Venter bara på at någon vil hyra mig med grävmaskinen att rydda gräs mellan blomarna i hagen ochså. :wink:


Men lycka til hur som helst, hoppas du hittar en vettig lösning.

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

Brorsan  
#516620 Jag håller med Hema, ta en vägg eller en halv i år. Det är ju bara ett hus. Det står kvar nästa år också.
Lej bort delar om ni har råd.
Jag brukar hamna i samma läge själv mellan varven. Släpp några "måste projekt" och ta det lugnt en tid.
För mej har det varit en fungerande metod. Lycka till och ta det ledigt i sommar.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Vatten över huvudet

Kse  
#516621 Känner igen symptomen, lägg målningen på is, gör nått annat eller ta helt enkelt ledigt från alla måsten.
Har själv varit inne i en liknande period i livet men känner att jag är påväg uppåt igen och arbetsglädjen kommer tillbaka.
Jag märkte att ju mer jag ansträngde mig ju mindre fick jag gjort, vad det sen beror på kan man ju fråga sig? Hård arbetsbelastning både på jobbet och på fritiden, motgångar i olika former?

Jag började sortera bort energitjuvar, vissa saker som tidigare var roligt eller gav energi tog plötsligt emot.
Hitta balansen i livet, låter flummigt å är det kanske oxå men jag tror det är vad det handlar om.

Starkt av dig att ta upp saken. 💪

Avatar Fallback

Re: Vatten över huvudet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516622 Jo, leja ut det skulle jag kanske gjort, och vilat på semestern.

Fast just nu har jag inget jobb, och därmed ingen semester heller. Eller inkomst. Tanken var att spara in utgifter på att göra det själv. På samma sätt som jag planterade i fem veckor i våras. Kände inte alls samma stress då, för jag hade en plan, visste hur jag skulle göra och att det skulle gå bra.

Minns att det kändes ungefär såhär när jag la om taket en sommar. Den gemensamma nämnaren är väderberoendet tror jag. Det och osäkerheten på om jag gör rätt, eller om jag skulle gjort si eller så istället.

Skönt i alla fall att det gick bra att springa igår, nu har jag något positivt att styra tankarna till! 👍

Tack för alla förslag och kommentarer.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).