Motorsåg och handhållet

Övertryck i en 525:a

5 inlägg 2381 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Övertryck i en 525:a

sjobo  
#516548 Hej

Fick en gammal 525 av grannen skulle såga lite i går och allt gick bra tills....
Den dog som om soppan var slut. Så jag tänkte inte mer på det utan skulle till att fylla på. Det pysa som det alltid gör (även på mitt andra såg) när jag började loss locket. Men när det lossade så blev jag duschad av bensin. Då var det skönt att jag inte var till skogs utan just vid huset så att det var nära till duschen.

Vad är det för fel?

/Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Övertryck i en 525:a

totte  
#516550 Med 525 menar du förmodligen en Jonsered. Det är ett känt problem med dem när det är varmt, soppan vill koka och då blir det ånglås. Så inträffar även det du råkade ut för om man inte lättar locket försiktigt och väntar tills trycket pyst ut.

Användarvisningsbild

Re: Övertryck i en 525:a

sjobo  
#516671 Tack för ett snabbt svar.

Bra att veta att det är ett känt fel. Kan det ha varit det extrema övertrycket som gjorde att sågen inte ville gå längre. Eller ren överhettning. Antar att det inte finns något att göra åt det hela heller utan det blir en vinter såg helt enkelt.

/Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övertryck i en 525:a

totte  
#516698 Det är inte övertrycket i sig som får den att stanna men att bensinen kokar till gasbubblor och då blir det vad som kallas ånglås i ledningarna, dvs den får inte i sig nån flytande soppa utan bara lite gas.

Det enda som finns att göra är att hålla sågen väl ren i kylflänsar och intag för fläkten. Sen är det bäst med en annan såg när det är högsommarvärme.

Användarvisningsbild

Re: Övertryck i en 525:a

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516704 Alternativt kan man koka bensinen för att få bort de mest flyktiga ämnena. Var ett känt knep vid tiden den här sågen konstruerades om man skulle använda den i varmt klimat. Spara bensinen i separat dunk, sågen blir svårstartad i normalt avverkningsklimat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).