Gallring

43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

49 inlägg 21433 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

r93  
#516507 södra har precis gjort en gallring här hemma, nu var jag noga med vilka son skulle göra det, men små maskiner har dom inte, och jag är imponerad hur det ser ut!!!

Frågan är om jag kunnat göra mindre vägar med min traktor och vagn utan ramstyrning, större maskiner kan ju gränsla/köra över stenar och dyligt som inte andra kan.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Bibliofilus  
#516531 På mindre privata marker med korta skotningsavstånd så finns egentligen inga nackdelar och kvalitetsmässigt så ju mindre desto bättre.
Men hur ser det ut i större bestånd där skotningsavstånden blir långa?
På de gamla domänmarker jag jobbar så kan det ofta vara vägar på ett par kilometer med samma gallringsbestånd efter hela vägen på bägge sidor och oftast så kör man med skotningsavstånd på 600m och ibland mer och då gäller ju större desto bättre i skotarväg i alla fall.
Kan ju vara därför på i stort sätt alla slutavverkningar man kör så har bestånden aldrig gallrats eller röjts, kanske det huggits lite vindfällen om man har tur.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bgsentr  
#516538 Jag bygger ut vägnätet så skotningsavstånden inte blir för stora, då slipper man stora maskiner som ska köra långt och köra sönder marken
Man har bra koll och hela skogen blir skött
Vägbyggnad kan ju tyckas dyrt men set över tid en av de bättre investeringarna

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

JohannesG  
#516541 Vet inte hur det blir att få ekonomi i, men ett alternativ vore ju att skota till basväg med små maskiner och sedan till avlägg med större. Det är ju lastningen i skogen och flytten som tar längst tid.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bgsentr  
#516574
JohannesG skrev:Vet inte hur det blir att få ekonomi i, men ett alternativ vore ju att skota till basväg med små maskiner och sedan till avlägg med större. Det är ju lastningen i skogen och flytten som tar längst tid.

Då får det nog vara lååångt

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516586
bgsentr skrev:Jag bygger ut vägnätet så skotningsavstånden inte blir för stora, då slipper man stora maskiner som ska köra långt och köra sönder marken
Man har bra koll och hela skogen blir skött
Vägbyggnad kan ju tyckas dyrt men set över tid en av de bättre investeringarna

Många som köpte ny Belarus istället för att skatta, bättre att det lagts i en väg eller något annat bestående

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Traktordave  
#516590
alias skrev:
Traktordave skrev:@Swetrac. Detta är i Broby verksamhetsområde, nordvästra Blekinge. Har du kontakt med entreprenörer där också?


@Traktordave:

Evaldssons Gård i Eringsboda har i alla fall kört åt Södra tidigare, är dock kanske inom Karlskrona VO nu?

http://www.evaldssons.com/evaldssons/

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


@alias. Tack. Värt att kolla upp. Ser intressant ut. Nu är dom nästan överens med inspektorn från Södra om hur och med vem som ska galllra. Tittade på en gallring gjord av den entreprenören. Såg bra ut även vägarna ser ”rejäla” ut när man ser dom i första gallring.
Som vanligt är dina ”fem öre” väldigt bra fem öre.

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

rocky  
#517240 45kr merkostnad per fub utifrån vad då?

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

Torbjörn Johnsen  
#517250 Underlaget för den siffran (45 kr/m3fub) kommer från en annan studie som Södra finansierat. Där jämförs beståndsgående gallring (Malwa skördare & skotare) med traditionella stickvägsgående maskiner som gallrar med stickvägshuggning. Kostnadsskillnaden uppskattas i den här studien till ca 45 kr/m3fub vid samma medelstam. Jag hittar inte tråden nu men ska försöka leta upp den.

   TS
Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517270 45 kr fub borde väl med råge vara intjänat på mer timmer andra gallringen, eller ?

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517275
bengt.a skrev:45 kr fub borde väl med råge vara intjänat på mer timmer andra gallringen, eller ?


Nästan omöjligt att svara på. Små maskiner är ingen garanti för skonsam gallring eller låga uttag.

Men på många marker, med vettiga uttag och vettiga förare så är det säkert intjänat.

För övrigt tycker jag att kubikmeterkostnader i gallring leder fel. Hektarkostnad och potentialen i det som lämnats kvar är ett mycket relevantare mått men också mycket svårare att beskriva.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bgsentr  
#517371 Rätt Bush Olle!
Kubikkostnader i gallringär helt fel!
Ju sämre man utför gallringen ju lägre blir dom!
Räkna isåfall en hektarkostnad,
Skulle man nu använda siffran 45:-fub dyrare skulle det vd ett uttag på 40 fub/ha bli 1800:-/ha dyrare.
Vem har inte råd med det?
En peng som de flesta kunde spara in genom att röja när det är optimalt och inte komma 2år för sent.
1. Du får mindre eller inga körskador
2. Det är gallrat överallt
3 Färre vindfällen
4. Mer skog som växer
Jag är helt övertygad om att det är mindre maskiner som gäller

Användarvisningsbild

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

loppan  
#517481 Just nu finns det två maskinlag med små maskiner som går här i trakten,det ena för vida och det andra lite mer oberoende men mest för sydved.

Det är uppenbart vilken stor marknadsandel dessa två huggarlag har tagit på kort tid från södra p.g.a att det efterfrågas
små maskinlag.
Bestånd som liggat för fäfot under lång tid gallras eftersom markägaren misstrott konventionell gallring med större maskiner.
Resultaten är naturligtvis en fröjd för ögat. H8 + Malva respektive 2004+ Vimek i vardera lag.

Jag tror att södra missbedömmer hur mycket mer areal som kan komma att gallras med små maskiner då intresset ökar samt tillgängligheten.
Nu gallras även mossmark i torken.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517508
loppan skrev:Just nu finns det två maskinlag med små maskiner som går här i trakten,det ena för vida och det andra lite mer oberoende men mest för sydved.

Det är uppenbart vilken stor marknadsandel dessa två huggarlag har tagit på kort tid från södra p.g.a att det efterfrågas
små maskinlag.
Bestånd som liggat för fäfot under lång tid gallras eftersom markägaren misstrott konventionell gallring med större maskiner.
Resultaten är naturligtvis en fröjd för ögat. H8 + Malva respektive 2004+ Vimek i vardera lag.

Jag tror att södra missbedömmer hur mycket mer areal som kan komma att gallras med små maskiner då intresset ökar samt tillgängligheten.
Nu gallras även mossmark i torken.
Kan inte annat än hålla med. Tecknade avtal med sydved något som jag aldrig gjort innan. Detta trots att jag vet att jag fått bättre betalt hos södra medlem som jag är.
Södra har visserligen kontrakterat en Samposkördare så de är på gång men jag tar hellre Malwa.

Avatar Fallback

Re: 43% av Södras medlemmar vill gallra med små maskiner

bgsentr  
#518064 förstagallrade ett litet område i vintras med h8, skotade själv med Malwa i vartannat slag, Oslagbart!
Körde ca 5 fub i timmen ca 200m från avlägg till objektets början. Så lite dyrare blir det väl, men det blir rätt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).