ATV och UTV i skogen

Köpa fyrhjuling. Vilken?

86 inlägg 143591 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Åke Nilsson  
#516422 Grizzly och 570SP ingen stor prisskillnad då jag fick offert ca 10 000 kr brutto.
Kolla på youtube där finns många klipp från pollens hemland.




ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Davvi  
#516438 Kan inte uttala mig säkert om 570 och har du haft dessa problem så är det bara att beklaga.
Aldrig hört om dessa strul trots att var och varannan har atv på gården och Polaris är starkt representerat. Tyvärr brukar det i 9/10 bero på brukaren när skumma fel uppstår, även om det såklart inte behöver vara så i ditt fall..

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Åke Nilsson  
#516464 Har en återförsäljare i grannlänet som är ärlig och medger att det varit problem med hjullager och styrstag bla.
Maskiner har tyvärr svagheter men nya grejor ska ju va bra.
Inte att man nyss bytt och kört ner från släp från verkstad och samma skit igen.

actic cat har ju ramproblem i sina maskiner på äldre i alla fall typ 660 som en kompis har.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Davvi  
#516465 Jo det är trist när inte nytt fungerar. Verkar dessvärre mer regel än undantag med nya maskiner..

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516470 Jag är inne på min andra Polaris ATV och grannen som är skotermek köpte nu sin första Polaris
så jag håller med @Davvi att de är vanliga här i bygden och en mkt omtyckt maskin.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Åke Nilsson  
#516484 Är mycket Yamaha och can-am i gällivare/Kiruna trakter har släkt där uppe och omtyckt av samerna.
Är tråkigt att Polaris scandinavia inte är duktiga på servicemarknaden efter du köpt maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Davvi  
#516511 Jadu, mycket hänger på modellerna. Jag är just från Kiruna och här dominerar Can am och Polaris. Tror personligen det handlar mer om återförsäljare än märket. Yamaha var bra med sina 660 efter man byggt om drivningen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516847 Efter 10 år med Artic cat så kan jag förstås hävda att de är bäst. Men även jag, som många andra sagt tidigare i tråden, har landat i att din åf/verkstad är viktigare än märket.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Nicke78  
#519720 Själv så valde jag mellan Suzuki och Yamaha, valet föll på en Yamaha Grizzly mycket beroende på att återförsäljaren är bara 1mil härifrån och kompisar som köpt där innan har varit nöjda. Så hämtade den förra veckan så har inget att säga om den än 🤔

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Gatekulla  
#553808 Sorry om jag bumpar en gammal tråd, är väldigt inne på en kodiak då jag enbart ska ha den till gården/skogen. Ingen buskörning. Men vill samtidigt ha möjlighet att åka ner 5km till byn och tanka mm. Någon som vet om det går att få Yamaha traktor B reggade?

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Hema  
#553821
Gatekulla skrev:Sorry om jag bumpar en gammal tråd, är väldigt inne på en kodiak då jag enbart ska ha den till gården/skogen. Ingen buskörning. Men vill samtidigt ha möjlighet att åka ner 5km till byn och tanka mm. Någon som vet om det går att få Yamaha traktor B reggade?

Mig veterligen så har Yamahaha valt Traktor B, jag vill ha Traktor A. :(
Hör med återförsäljaren, men priset går upp ca 10.000:-

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Temlav  
#553852 Om jag inte är ute och cyklar på helt fel ställe, så går det inte att nyregistrera Traktor A efter 2018-01-01. Så det är Traktor B som gäller på nya maskiner idag.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Ent  
#553853 Jag tror att man from 2018 måste upp på en Yamaha 700 för att få riktig diffspärr i framaxeln. Annars är de vad jag förstår trehjulsdrivna som mest. De äldre 450 fanns med diffspärr.

Om man ska dra timmervagn i skogsterräng bör man ha diffspärr eller någon annan variant, tex en Can-Am med Visco-Lok.

Can-Am blir för övrigt inte så mycket dyrare med traktorreg så det kanske kan vara värt att kolla på en Outlander Pro 450, 570 eller 650. De som heter Pro har en lägre lågväxel än övriga. En annan intressant grej med nya Can-Am är den elektroniska gasen med olika körlägen. I work-läget ska den tydligen bli väldigt len och precis vid krypkörning. Inte prövat själv men någon här kanske vet mer om hur det lirar i praktiken?

Annars tycker även jag att Yamaha känns som en mer gedigen apparat, men priset sticker iväg.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Gatekulla  
#553885 För jag har pratar med en av två lokala åf, han pratade om att dom enbart kommer som terräng. Tanken är en kodiak 700 eps.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Ent  
#553888
Gatekulla skrev:För jag har pratar med en av två lokala åf, han pratade om att dom enbart kommer som terräng. Tanken är en kodiak 700 eps.


Fjolårets modell, inte gratis och kanske avigt till beroende på var du bor:
https://mobil.blocket.se/annons/vastman ... o/75894023
Men ett maffigt ekipage!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).