Motorsåg och handhållet

Batteridriven borrskruvdragare

87 inlägg 37797 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

molnia  
#516198 Har nu läst en del pdf'er och eftersom de anger maskinernas vikt med batteri anger de ett viktspann beroende på vilket batteri man har.
Och av det o dömma så väger de lika mkt oavsett kolborstfri motor eller inte.
MEN när jag läste om makitas batterier så visade det sig att 4 och 5 Ah batterierna är lika tunga 0,6 kg.
2,0 Ah ; 0,38kg.
6Ah ; 0,66 kg.
Så att köpa 5 kontra 4 Ah batteri påverkar inte vikten.

Jag har varit grymt nyfiken på festools mindre maskiner men insett att jag har mer behov av bygg maskiner än finsnickerimaskin privat.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516204 Jag har ett antal olika verktyg till miluwakee. Dem flesta är kolborstfria vad jag tror och har fungerat bra.
Jag har 2,4 och 5ah batterier lite olika vad dem ska användas till. Har mutterdragare å vinkelslip som jag tycker ofta är bra med stora batterier när man är långt från ström och det är lite större jobb, då tar små batterierna slut fort.

Men på fettsprutan sitter ett 2ah batteri på för det mesta och det räcker länge och så blir den bra mycket smidigare.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare

JoTh  
#516307
Hema skrev:Jag valde för längesedan blå Bosch och får fortsätta med det, men hade jag varit i din situation (köpa ett nytt system) hade jag även tittat på makita, Hitachi och milwaukee. Jag stör mig på att man bytt från 10,8v till 12v.
Vet inte hur det funkar att sätta 12v-batteri i en 10,8v-maskin. Lite surt då jag har ett gäng.
Kanske någon här som vet?


Det fungerar utmärkt att kombinera äldre 10,8V med nyare 12V från Bosch enligt deras egen information.
Då jag själv var i behov att få svar på den frågna tidigare.
Bosch skriver även att andra tillverkare kommer att gå i samma linje.


Se nedanstående information, direkt tagen från Bosch hemsida:

Bosch Professional ändrar produktnamnet på 10,8 V elverktyg, batterier och laddare till 12 V.
10,8 V Bosch Professional-sortimentet kommer att ha ändrats till 12 V i januari 2017.

Nummer 12 i verktygsnamnet står för maximal batterispänning på 12 V och ersätter nuvarande produktnamn 10,8 V vilket står för genomsnittlig batterispänning.
I Nordamerika har produktnamnet 12 V redan tillämpats av Bosch Professional.
Andra deltagare på marknaden över hela världen kommer att följa ändringen till 12 V.
För att säkerställa bättre information och kompatibilitet för våra användare kommer Bosch Professional att tillämpa produktnamnet 12 V över hela världen från januari 2017.

Alla 12 V-verktyg från Bosch Professional är 100 % kompatibla med alla nuvarande (10,8 V) elverktyg, batterier och laddare från Bosch Professional. Därför kan alla 10,8 V- och 12 V-verktyg användas inom samma spänningssystem.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

molnia  
#516313 De brukar säga att man bara gråter en gång när man köper dyrare grejer... jag har inte gråtit vid beställningen, så jag tror att jag inte kommer göra det när varorna kommer hem heller... 😀 😉

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

molnia  
#516314 undra hur bra denna motorsågen är...men det får definitivt bli ett annat år...
https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... 3pt2-2x18v

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare

bgl  
#516320 Som alltid vid seriekopplade batterier gäller att de måste vara så lika som möjligt, dvs lika gamla, lika använda och lika laddade. Håller man batterierna som kommer med sågen skilda från andra och bara använder dom till just sågen går det nog ett tag, men egentligen räcker inte dessa två batterier att dra en kedjesåg på ett rimligt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

JensSkoog  
#516340 Har testat den sågen och den är OK, men jag skulle inte köpa den. Skulle väl vara bra att
ha om man snickrade heltid, men för mig som jobbar med allt möjligt, passar den inte.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare

Hema  
#516396
JoTh skrev:
Hema skrev:Jag valde för längesedan blå Bosch och får fortsätta med det, men hade jag varit i din situation (köpa ett nytt system) hade jag även tittat på makita, Hitachi och milwaukee. Jag stör mig på att man bytt från 10,8v till 12v.
Vet inte hur det funkar att sätta 12v-batteri i en 10,8v-maskin. Lite surt då jag har ett gäng.
Kanske någon här som vet?


Det fungerar utmärkt att kombinera äldre 10,8V med nyare 12V från Bosch enligt deras egen information.
Då jag själv var i behov att få svar på den frågna tidigare.
Bosch skriver även att andra tillverkare kommer att gå i samma linje.


Se nedanstående information, direkt tagen från Bosch hemsida:

Bosch Professional ändrar produktnamnet på 10,8 V elverktyg, batterier och laddare till 12 V.
10,8 V Bosch Professional-sortimentet kommer att ha ändrats till 12 V i januari 2017.

Nummer 12 i verktygsnamnet står för maximal batterispänning på 12 V och ersätter nuvarande produktnamn 10,8 V vilket står för genomsnittlig batterispänning.
I Nordamerika har produktnamnet 12 V redan tillämpats av Bosch Professional.
Andra deltagare på marknaden över hela världen kommer att följa ändringen till 12 V.
För att säkerställa bättre information och kompatibilitet för våra användare kommer Bosch Professional att tillämpa produktnamnet 12 V över hela världen från januari 2017.

Alla 12 V-verktyg från Bosch Professional är 100 % kompatibla med alla nuvarande (10,8 V) elverktyg, batterier och laddare från Bosch Professional. Därför kan alla 10,8 V- och 12 V-verktyg användas inom samma spänningssystem.

Strålande nyheter, tackar så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

Arvid0  
#516440
molnia skrev:De brukar säga att man bara gråter en gång när man köper dyrare grejer... jag har inte gråtit vid beställningen, så jag tror att jag inte kommer göra det när varorna kommer hem heller... [emoji3] [emoji6]
Vad blev det då? Jag har använt Hitachi yrkesmässigt i +10 år och aldrig har en motor lagt av. Så jag skulle inte välja kolborsttfritt för att den har längre livslängd men kanske finns andra anledningar. Det som har dödat någon maskin är tapp ner i backen. Sedan har de bytt batterisystem så i mitt fall har maskinen hunnit bli "omodern" innan den har slitits ut.

Jag bytte just till millwaukee då jag varit nöjd med deras maskiner (och atlas copcos) tidigare. Känns dock lite mer hårdplastig än den gamla Hitachin. Festool är som du skriver lite mer förfinad med bättre kvalitet och precision men till att skruva trall och dra långa skruv i en stomme behöver du ingen Festool. Nackdelen med millwaukeen som jag valde är att jag inte har hittat någon kedjesåg i systemet.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

molnia  
#516443 Jag slog på stort efter fått godkänt från frugan =))
blev kolborstfritt med 3st 5Ah batterier.

Lycklig idag, snabb leverans på 1,5 dag.. beställde kl 08på torsdagen o hämtade ut varorna på posten kl15 idag. :ymparty:
:-bd
I morgon ska ja o en vän bygga häststängsel.. :-bd
1530312638_20180630_004320.jpg

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

källshult  
#516445 Det är roligt med nya grejer och du kommer bli nöjd med dom maskiner dom är bra trots att jag kör med bosch som är mycket bra också

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

JensSkoog  
#516448 Grattis till köpet, @molnia :-bd

Makita har prylar du kan lita på, så de där kommer
du till at ha länge och vara förnöjd med :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).